Za nami inspirujące spotkanie z dyrektorami szkół, nauczycielami i edukatorami z całej Polski podczas XIX Kongresu Zarządzania Oświatą OSKKO, który odbył się 6–8 października w Zakopanem. Wydarzenie zorganizowało Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO). Jak co roku przyciągnęło ono setki uczestników zainteresowanych rozwojem systemu edukacji i poszukujących nowoczesnych rozwiązań w pracy z uczniami.
Szczególnym momentem dla naszego zespołu było wystąpienie poświęcone Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej i pilotażowi modułowych e‑podręczników, który jest realizowany w ramach projektu „Pilotażowe wdrożenie modułowych e‑podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e‑materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”.
Nasze wystąpienie spotkało się z zainteresowaniem, a po prezentacji uczestnicy chętnie dzielili się z nami przemyśleniami i zadawali pytania. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na sprawdzone, intuicyjne i elastyczne narzędzia wspierające codzienną pracę w szkole.
Przedstawiliśmy założenia i możliwości Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, która nie jest już jedynie bazą e‑materiałów, ale kompleksowym, nowoczesnym środowiskiem edukacyjnym. Oferuje bezpłatny dostęp do tysięcy materiałów edukacyjnych, a także możliwość tworzenia własnych ścieżek edukacyjnych. Jak podkreślaliśmy, ZPE nie tylko odpowiada na potrzeby współczesnej szkoły, ale także wpisuje się w kierunki polityki oświatowej, m.in. promowanie higieny cyfrowej, rozwój umiejętności korzystania ze sztucznej inteligencji i krytycznego myślenia w środowisku online.
Dużą część prezentacji poświęciliśmy modułowym e‑podręcznikom. To właśnie wyniki pilotażu ich wdrażania w szkołach podstawowych były głównym tematem naszego wystąpienia. Podzieliliśmy się ze słuchaczami doświadczeniami nauczycieli i uczniów uczestniczących w pilotażu oraz wnioskami z naszych obserwacji i analiz. Nauczyciele zaangażowani w pilotaż najbardziej doceniali większą swobodę w realizacji programu nauczania, możliwość lepszego dostosowania materiałów do potrzeb uczniów oraz zauważalny wzrost motywacji i aktywności uczniów podczas lekcji.
Nasze wystąpienie było również okazją do szerszej refleksji i rozmowy z uczestnikami o roli nauczyciela we współczesnej szkole. Poruszyliśmy m.in. takie tematy:
- Jak technologie zmieniają sposób uczenia się i nauczania?
- Jaką rolę powinien pełnić nauczyciel w cyfrowej rzeczywistości?
- Dlaczego edukacja nie może ignorować świata uczniów, który w dużej mierze przeniósł się do przestrzeni online.
Zwracaliśmy uwagę słuchaczy, iż choć technologia to ogromna szansa, to równie istotne jest świadome i odpowiedzialne jej wykorzystywanie. W tym kontekście podkreśliliśmy wagę higieny cyfrowej – zarówno w pracy nauczyciela, jak i w procesie wychowawczym.
Zainspirowani słowami uczestników i wymianą doświadczeń wracamy z Kongresu OSKKO z przekonaniem, iż tworzone przez nas narzędzia są realnym wsparciem dla szkół i nauczycieli. A cyfrowa transformacja edukacji – jeżeli jest prowadzona z głową i sercem – może stać się jednym z najważniejszych kroków w kierunku nowoczesnej, mądrej i przyjaznej uczniowi szkoły.
#FunduszeUE#FunduszeEuropejskie


