Rozpoczęliśmy trzecią edycję projektu „ProLog – wsparcie nauczania przedmiotów ścisłych”, którą tym razem realizujemy w 11 szkołach województwa podkarpackiego. Wrzesień i październik były miesiącami intensywnych działań szkoleniowych i organizacyjnych.
Pierwsza tura szkoleń odbyła się w kameralnych warunkach. Nasz trener odwiedził każdą z uczestniczących w projekcie szkół, prowadząc tam 6-godzinny warsztat wyłącznie dla nauczycieli z zespołów projektowych. W ramach tych warsztatów nauczyciele mieli okazję przećwiczyć budowanie robotów i ich programowanie, a także omówili konspekty lekcji do zrealizowania w swoich klasach. Trener przywiózł ze sobą nie tylko bogatą wiedzę, którą chętnie dzielił się z uczestnikami, ale i pierwsze zestawy Lego Education Spike Prime, umożliwiając nauczycielom praktyczne zapoznanie się z nową pomocą dydaktyczną.
Druga tura szkoleń odbyła się w dniach 7-8 października w Łańcucie i była pierwszym spotkaniem nauczycieli ze wszystkich szkół biorących udział w projekcie. W trakcie tej tury szkoleniowej nauczyciele poznali praktyczne zastosowanie metody przechodniowości, którą można wdrażać na każdym przedmiocie i zajęciach. Metoda przechodniowości polega na pracy uczniów w zespołach z zestawem klocków i zadaniem do zrealizowania. Uczniowie wykonują to samo zadanie na 3-5 stanowiskach. Na znak nauczyciela pozostawiają swoje stanowisko pracy aby przejść do stanowiska grupy sąsiedniej i tam kontynuować pracę. Dzięki temu uczniowie mogą stopniowo oswajać się z poczuciem niepewności, a w rezultacie je eliminować. W tej metodzie unika się wzajemnego oceniania – zamiast tego grupy uczą się radzenia sobie w sytuacjach problemowych. Takie podejście wyrównuje tempo pracy i pozwala całemu zespołowi klasowemu opanować materiał na podobnym poziomie. Zamiast rywalizacji promowana jest kooperacja i zdolność do efektywnego działania w grupie. Dodatkowo, rotacja stanowisk rozwija u uczniów uważność i spostrzegawczość wobec zadań, z którymi mierzą się po każdej zmianie. Uczniowie w naturalny sposób dzielą się pomysłami, odkryciami oraz dobrymi praktykami, wspólnie dążąc do wyznaczonych celów. To z kolei inspiruje ich do podejmowania nowych wyzwań i wzmacnia poczucie zespołowej solidarności.
Kluczowym punktem szkolenia było opracowanie gry weryfikującej wiedzę z danego przedmiotu – nauczyciele najpierw zbudowali robota, a następnie napisali program, za pomocą którego robot mógł zadawać pytania, sprawdzać poprawność odpowiedzi i podać uzyskany w grze wynik. Wyposażeni w nowe umiejętności i kolejne zestawy Lego Education Spike Prime, nauczyciele wrócili do szkół, aby przejść do kolejnej fazy projektu, czyli prowadzenia lekcji według opracowanych konspektów.
W tegorocznej edycji projektu uczestniczy 31 nauczycieli przedmiotów ścisłych (matematyki, informatyki, nauk przyrodniczych) z 11 szkół. Na ich potrzeby przekazaliśmy 55 zestawów Lego Education Spike Prime, a w szkołach, które już posiadały zestawy, dokonaliśmy ich przeglądu i uzupełnienia brakujących elementów.
Partnerem tej edycji projektu jest Fundacja LOTTO im. im. H. Konopackiej.
Zdjęcie użyte w materiale: W. Wyka.