Tutoring to metoda indywidualnej pracy z uczniem, oparta na długofalowym wsparciu jego rozwoju, talentów i zainteresowań. Wywodzi się z tradycji akademickiej Oxfordu i Cambridge, gdzie profesorowie prowadzili zajęcia indywidualne, wspierając rozwój intelektualny i moralny studentów.
W szkołach tutoring pomaga uczniom w rozwoju osobistym, planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz w osiąganiu samodzielności. Łączy nauczanie z wychowaniem, uwzględniając różne środowiska życia ucznia i wspiera ideę edukacji spersonalizowanej.
Nie jest to przedmiot ani forma korepetycji, ale cykl regularnych spotkań tutora z uczniem, opartych na dialogu, zaufaniu i zaangażowaniu obu stron.
Tutoring szkolny to rekomendowana przez Krajowe Centrum Profilaktyki Uzależnień realizacja zadania z zakresu zdrowia publicznego pn. „Zobacz emocje — realizacja projektów i programów edukacyjnych, wychowawczych, interwencyjnych oraz profilaktycznych opartych na podstawach naukowych, w tym programów profilaktyki uniwersalnej, wskazującej i selektywnej”, w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.
Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej, a wdrażanie tutoringu szkolnego realizowane jest przez Instytut Tutoringu Szkolnego. Sam Instytut objęty jest patronatem merytorycznym Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie, który prowadzi działania badawczo-ewaluacyjne dowodzące efektywności tutoringu szkolnego.
A najlepiej w kilku słowach o tutoringu opowiedzą edukatorzy hetmańskich tutorów z ITS:
Historia tutoringu w Polsce – Piotr Nita, dyrektor Instytutu,
(Czym) tutoring nie jest – Joanna Kwiatkowska, edukatorka tutorów i członek rady programowej ITS,
Kim jest tutor – Beata Pawłowicz, edukatorka tutorów i członek rady programowej ITS,
Tutor wie co robi – Piotr Nita,
Rodzic jest bardzo ważny – Zdzisław Hofman edukator tutorów i członek rady programowej ITS.
Wszystkich uczniów zainteresowanych rozpoczęciem tutoriali zapraszamy do kontaktu z TUTOREM lub dyrekcją szkoły.









