25 i 26 lutego odbyła się konferencja „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych”. Zorganizowało ją Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy ze Szkołą Główną Handlową. Podczas wydarzenia przedstawiono założenia zmian systemowych w edukacji, wynikających z aktualnych potrzeb i wyzwań środowiska oświatowego, oraz koncepcję kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W konferencji uczestniczyły przedstawicielki Ośrodka Rozwoju Edukacji: kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska i kierownik Wydziału – Centrum Koordynującego SCWEW Alina Sarnecka. Projekt SCWEW reprezentowała Sylwia Herod.
Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z kierunkiem zmian w zakresie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i oceny indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów. W tym kontekście omówiono założenia zmian, dla których osią jest ocena funkcjonalna.
Zaprezentowane rozwiązania skupiają się na zapewnieniu wsparcia dzieciom na podstawie zdiagnozowanych potrzeb. Działania, w których kluczową rolę odgrywa ocena funkcjonalna, powinny być podejmowane w pierwszej kolejności na poziomie szkoły. W tym kontekście wybrzmiała rola SCWEW. Specjalistyczne centra bezpośrednio będą współpracować ze szkołami, aby odpowiadać na zidentyfikowane potrzeby nauczycieli i specjalistów pracujących ze zróżnicowanymi zespołami klasowymi. Stanowią zatem istotny element projektowanych rozwiązań. SCWEW zapewnią wsparcie ekspertów i dostęp do specjalistycznego sprzętu. Będą także współpracować z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Podczas konferencji przedstawiono także szerszy kontekst budowania wsparcia dla dziecka i jego rodziny w ujęciu międzysektorowym. Przywołano model wsparcia międzysektorowego (MWM). Podkreślono efektywność i podniesienie jakości skoordynowanego wsparcia międzysektorowego, którego adresatami są dzieci, uczniowie, ich rodziny oraz środowisko, w którym funkcjonują na poziomie lokalnym (powiatu). Wnioski z pilotażowego wdrożenia tego rozwiązania w latach 2022–2024 pokazały, iż kooperacja ukierunkowana na jeden cel przynosi najlepsze efekty. SCWEW doskonale wpisują się w tę koncepcję współdziałania, ponieważ zapewniają celowaną ofertę wsparcia dla kadry przedszkoli i szkół i tym samym poprawiają jakość kształcenia wszystkich uczniów.
Ważnym punktem konferencji była dyskusja panelowa, której hasłem przewodnim było spojrzenie w przyszłość. Kontekst stanowiły kolejne projekty, ale też wyzwania i możliwości wdrożenia zmiany w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym. W panelu udział wzięły: ekspertka zespołu projektowego SCWEW Sylwia Herod, kierowniczka Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska i liderka SCWEW w Łodzi Anna Tomaszewska. W wypowiedziach panelistek wybrzmiała rola specjalistycznych centrów w projektowanych zmianach systemowych.
Wsparcie nauczycieli i specjalistów z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych będzie kontynuowane w projekcie „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartej na SCWEW”. Planowane jest utworzenie sieci specjalistycznych centrów w Polsce.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE