Obyś cudze dzieci uczył. Rozmowa z URSZULĄ WOŹNIAK

angora24.pl 2 tygodni temu

– O reformach podstawy programowej mówiło się w głębokim PRL-u za czasów ministra Kuberskiego, kiedy ministrem edukacji był Giertych, za ministra Czarnka i teraz za rządów minister Nowackiej.

– To, iż teraz obcięto dwadzieścia kilka procent podstawy programowej, to była taka akcja ratunkowa. Przez lata do podstawy programowej dorzucano kolejne treści, tak iż stała się niemożliwa do realizacji. w tej chwili Instytut Badań Edukacyjnych tworzy profile absolwenta. Na razie absolwenta przedszkola i szkoły podstawowej. 29 sierpnia odbyła się instytutowa konferencja, w której online wzięli także udział nauczyciele i eksperci. Od profilu absolwenta przejdziemy do kompetencji, które ma mieć uczeń przedszkola i szkoły podstawowej. Będzie to punkt do tworzenia podstawy programowej. Naszym zdaniem powinna powstać niezależna instytucja, może to być Instytut Badań Edukacyjnych, która będzie monitorowała wprowadzanie oraz realizację podstawy programowej i reagowała, kiedy będą potrzebne zmiany przystające do nowych wyzwań. Mam na myśli chociażby sztuczną inteligencję, która rozwija się błyskawicznie. W naszym niezwykle gwałtownie zmieniającym się świecie szkoła musi kształcić umiejętności, kompetencje także w takich zakresach, jak kwestie prozdrowotne, klimatyczne, gospodarcze.

– Kiedy nowa podstawa programowa ma być gotowa?

– Dla szkół podstawowych w 2026 roku, dla szkół ponadpodstawowych w 2028.

Idź do oryginalnego materiału