Od głoski do sylaby, od sylaby do słowa

psplipowa.pl 1 dzień temu

Od września w Publicznej Szkole Podstawowej w Lipowej jest realizowana w klasie I innowacja pedagogiczna ,,Od głoski do sylaby, od sylaby do słowa”. Pomysł o realizacji innowacji zrodził się w wyniku obserwacji uczniów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej, ich problemów z głoskowaniem, sylabowaniem i czytaniem na I etapie edukacyjnym. Nauka czytania i pisania stanowi fundament dalszej edukacji dziecka, a jej powodzenie w pierwszych latach nauki szkolnej rzutuje na osiągnięcia w kolejnych etapach kształcenia. Umiejętność sprawnego posługiwania się językiem pisanym otwiera drogę do zdobywania wiedzy w różnych dziedzinach, rozwija zdolność myślenia, ułatwia komunikację oraz wzmacnia poczucie własnej wartości ucznia. W praktyce szkolnej można jednak zauważyć, iż wielu uczniów klasy pierwszej napotyka trudności w zakresie analizy i syntezy głoskowej oraz sylabowej. Trudności te skutkują spowolnieniem procesu czytania i pisania, a w konsekwencji – obniżeniem motywacji do nauki i zniechęceniem do podejmowania wysiłku edukacyjnego. Dlatego tak istotne jest zastosowanie atrakcyjnych i nowoczesnych metod pracy, które wspierają rozwój świadomości fonologicznej oraz angażują różne kanały percepcji. Innowacja pedagogiczna „Od głoski do sylaby – od sylaby do słowa” została opracowana z myślą o wsparciu uczniów w rozwijaniu umiejętności językowych poprzez działania angażujące wzrok, słuch, ruch i dotyk. Zastosowanie elementów zabawy, aktywności rytmicznych oraz technologii informacyjnych pozwala na urozmaicenie procesu dydaktycznego, zwiększenie motywacji dzieci oraz skuteczniejsze przezwyciężanie trudności.

Cel główny:
Ułatwienie uczniom klasy pierwszej opanowania umiejętności głoskowania, sylabowania i czytania prostych wyrazów poprzez zastosowanie atrakcyjnych i różnorodnych metod dydaktycznych.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie świadomości fonologicznej poprzez zabawy językowe i ćwiczenia multisensoryczne,
  • kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej na materiale dostosowanym do możliwości uczniów,
  • doskonalenie umiejętności sylabizowania i płynnego łączenia sylab w wyrazy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, kinestetycznej i dotykowej,
  • wzmacnianie koncentracji uwagi i pamięci słuchowej,
  • budowanie pozytywnej motywacji do nauki czytania i pisania poprzez gry, zabawy oraz aktywności ruchowe,
  • wspieranie uczniów z trudnościami edukacyjnymi i wyrównywanie szans,
  • kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie.

Autorką, a zarazem osobą realizującą innowację ,,Od głoski do sylaby, od sylaby do słowa” jest mgr Elżbieta Szatanik

Idź do oryginalnego materiału