
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym zgromadzili się dzisiaj przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Lublinie i oddziału lubelskiego PFRON, władze samorządowe, dyrektorzy placówek oświatowych, nauczyciele, pedagodzy, specjaliści, terapeuci, rodzice uczniów. Okazją jest konferencja szkoleniowo-informacyjna pod hasłem „Od identyfikacji potrzeb do działań – partnerstwo w rozwoju dziecka i szkoły”.
Wydarzenie zorganizowali Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy oraz Ośrodek Wsparcia i Testów w Świdniku, we współpracy z Kuratorium Oświaty w Lublinie i Starostwem Powiatowym w Świdniku. O celu spotkania opowiedziała Elżbieta Krupa, dyrektor SOSW: – Konferencja jest przestrzenią spotkania i wymiany doświadczeń – po to, byśmy mogli jeszcze lepiej rozumieć potrzeby naszych uczniów i skuteczniej wspierać ich rozwój. Codzienna praktyka pokazuje, iż kluczem do sukcesu jest kooperacja nauczycieli, terapeutów, rodziców, instytucji, samorządów i całego środowiska lokalnego. Tak jest u nas w Świdniku. To właśnie dzięki partnerstwu możemy trafnie identyfikować potrzeby dzieci i odpowiadać na nie w sposób mądry, zindywidualizowany i skuteczny. Zarówno pilotaż SCWEW, jak i obecny grant, który realizować będziemy przez najbliższe 15 miesięcy, potwierdzają naszą „specjalizację” – umiemy pracować z uczniami i potrafimy tworzyć przestrzeń do wymiany tych doświadczeń z nauczycielami szkół ogólnodostępnych, którzy pracują z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
E.Krupa przedstawiła również inne projekty, realizowane w ośrodku, między innymi „Za życiem”, „Rehabilitacja 25+” finansowana ze środków PFRON, „Avatar-SEN” i „VR-SEN” w ramach programu „Erasmus”. Dziękowała także uczestnikom konferencji oraz prelegentom, którzy podzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami.
Organizatorom dziękował Tomasz Szabłowski, Lubelski Kurator Oświaty. Uczestnikom życzył owocnego spotkania.
Głos zabrał także Michał Piotrowicz, członek zarządu Powiatu Świdnickiego: – Najistotniejsze słowa padną na pewno podczas paneli dyskusyjnych, natomiast chciałbym się podzielić pewną refleksją. Jako młody chłopak i uczeń, patrzyłem na strukturę szkoły, na to jak funkcjonuje, i tak sobie myślałam, to zrobiłbym w inny sposób, to bym zmienił. Kiedy zacząłem życie zawodowe, zauważyłem, iż wielu moich kolegów, współpracowników próbuje coś w tych szkołach i ośrodkach zmienić w sprawach systemowych, finansowych. Na przestrzeni tych 20 lat, przez które ewoluowała moja refleksja, bardzo dużo się pozmieniało. Mamy nowoczesne obiekty, pięknie wyposażone, doskonałą kadrę, którą tutaj reprezentujecie, i większe zrozumienie zarówno wśród organów prowadzących, kuratorium, ministerstwa, tak aby te nasze szkoły mogły jak najlepiej funkcjonować. Myślę, iż to co najcenniejszego wydarzyło się przez te ostatnie lata, to również partnerskie podejście. Wydaje mi się, iż kluczem do rozwiązania wielu naszych problemów jest spojrzenie na nie z różnej perspektywy: ucznia, rodzica, dyrektora placówki, grona pedagogicznego, kuratora, organu prowadzącego na ministerstwie skończywszy. Mam nadzieję, iż dzisiaj będziemy mieli okazję to partnerstwo rozwijać.
Konferencję prowadzi Aleksandra Sępoch, starszy wizytator Wydziału Nadzoru Kształcenia Specjalnego oraz Pragmatyki Zawodowej, a wśród prelegentów znaleźli się: prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki („Międzynarodowa klasyfikacja chorób – jako język współpracy specjalistów – diagnoza medyczna i wczesna interwencja”), Agnieszka Pietryka, kierownik projektu SCWEW, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie („Systemowe wsparcie ucznia – rola SCWEW w budowaniu edukacji dostępnej”), dr hab. Anna Prokopiak, prof. UMCS („Od identyfikacji potrzeb do działań: rola SCWEW, screeningu i OWiT w kształtowaniu przyszłości edukacji specjalnej”), Agnieszka Pilch, prezes Stowarzyszenia „Mówić bez Słów – ISSAC Polska” („Rozwiązania systemowe i projektowe wspierające dzieci o złożonych potrzebach w komunikowaniu się”), Daniel Wysmulski, kierownik OWiT („Inwestowanie w nowoczesne technologie asystujące – strategie i dobre praktyki”), dr hab. Piotr Mazur, Centrum Nowoczesnej Edukacji („Upowszechnianie działań promujących projekt: Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”), Alina Sarnecka, kierownik Centrum Koordynującego, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie („Centrum koordynujące – rola i zadania”).
Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje starosta Waldemar Jakson. Sponsorzy: Restauracja Favilla oraz Centrum Nowoczesnej Edukacji.
aw







