Odchudzona podstawa programowa na ostatniej prostej. MEN przedstawiło szczegóły

mamadu.pl 5 miesięcy temu
Zdjęcie: Nowa, uszczuplona, podstawa programowa ma obowiązywać od września 2024 roku. fot. Piotr Kamionka/Reporter/EastNews


Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Teraz pora na konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Co – i kiedy – ma się zmienić?


Podstawa programowa z wybranych przedmiotów zostanie uszczuplona o ok. 20 proc. Jak czytamy w komunikacie MEN, ograniczone zostaną te treści, które są "niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej".

Propozycje zmian w podstawie programowej


Projekty zmian obejmują następujące przedmioty:


szkoła podstawowa (klasy IV-VIII). Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

Liceum ogólnokształcące i technikum. Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki.

Branżowa szkoła I stopnia. Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

Branżowa szkoła II stopnia. Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.


Po co zmieniać podstawę programową?


O tym, iż wymaga ona odchudzenia, mówi się już od dawna. MEN wyjaśnia, jaki jest cel wprowadzenia zmian:

większy nacisk na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej,

mniej materiału do opanowania przez ucznia. Ma się to przekładać na większą motywację do uczenia się, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie adekwatnych przekonań i postaw,

adekwatność zakresu treści nauczania – podanie szczegółowych wymagań do wymiaru godzin nauczania przedmiotów,

zmiana wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024; od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.


Co z podręcznikami?


MEN zapewnia, iż proponowane zmiany w podstawie programowej nie pociągają za sobą konieczności wymiany podręczników. Uczniowie przez cały czas będą się uczyć z dotychczasowych książek, a wydawcy podręczników przekażą szkołom informacje, które fragmenty wykraczają poza zakres nowej podstawy programowej.

Harmonogram wprowadzania zmian


Uszczuplona podstawa programowa ma obowiązywać od 1 września 2024 roku. To jednak nie koniec zapowiadanych zmian. MEN pracuje nad kompleksową reformą podstawy programowej. W szkołach podstawowych i przedszkolach planowana jest na 2026 rok, w szkołach ponadpodstawowych na 2028 rok. Już we wrześniu 2025 roku mają pojawić się nowe przedmioty szkolne:

edukacja obywatelska zamiast historii i teraźniejszości. HiT będzie wycofywany ze szkół już od 1 września 2024 roku.

edukacja zdrowotna zamiast wychowania do życia w rodzinie. W przeciwieństwie do WDŻ edukacja zdrowotna będzie obowiązkowa.


Konsultacje projektu zmian w podstawie programowej będą trwać do 13 maja br. Uwagi i opinie można przesyłać na adres sekretariat.dkotc@men.gov.pl.

Idź do oryginalnego materiału