Ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów. Które szkoły średnie wybierali najchętniej?

swidnica24.pl 2 dni temu

W środę Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. W skali całego kraju zdający uzyskali średnio 61% punktów na teście z języka polskiego, 52% z matematyki, a 66% z języka angielskiego, do którego przystąpiła zdecydowana większość ósmoklasistów. Sprawdziliśmy, jak wypadli uczniowie z powiatu świdnickiego oraz Świdnicy.

Egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony już po raz szósty i odbył się w dniach 14-16 maja. Po raz pierwszy uczniowie klas VIII zdawali go w 2019 roku, po tym, jak w wyniku reformy edukacji naukę w szkołach podstawowych wydłużono z sześciu do ośmiu lat. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia podstawówki, a jego wynik jest brany pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

Do majowych egzaminów w całym kraju przystąpiło około 220 900 uczniów, którzy musieli zmierzyć się z trzema pisemnymi testami: z języka polskiego, matematyki i języka obcego. W przypadku egzaminu z języka obcego największa grupa ósmoklasistów (97,67%) wybrała język angielski. Do egzaminu z języka niemieckiego przystąpiło 1,60% uczniów, trzecim z najczęściej wybieranych języków obcych był rosyjski – 0,66%, natomiast do egzaminu z innych języków obcych (tj. francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego) przystąpiło łącznie 0,07% ósmoklasistów.

Wyniki w województwie dolnośląskim, powiecie świdnickim i Świdnicy

Na Dolnym Śląsku do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej przystąpiło 13  726 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 57,96% punktów, na teście z matematyki uzyskali 48,87%, natomiast w testach z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego – 66,10% punktów, z języka niemieckiego – 53,07% punktów, z języka rosyjskiego – 92,31% punktów.

W powiecie świdnickim z egzaminem ósmoklasisty zmierzyło się 724 uczniów. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 59,71% punktów, na teście z matematyki uzyskali 46,33%, natomiast w testach z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego – 63,28% punktów, a z języka niemieckiego – 70,42% punktów.

W Świdnicy egzamin zdawało 245 osób. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 59,60% punktów, na teście z matematyki uzyskali 48,73%, natomiast w testach z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego – 67,49% punktów, a z języka niemieckiego – 70,42% punktów. Oto wyniki dla poszczególnych szkół publicznych w Świdnicy:

  • Szkoła Podstawowa nr 1: język polski – 64.75%, matematyka – 54.00%, język angielski – 78.63%,
  • Szkoła Podstawowa nr 2: język polski – 63.38%, matematyka – 45.23%, język angielski – 75.62%,
  • Szkoła Podstawowa nr 4: język polski – 62.31%, matematyka – 55.45%, język angielski – 70.84%,
  • Szkoła Podstawowa nr 6: język polski – 60.59%, matematyka – 34.81%, język angielski – 68.49%,
  • Szkoła Podstawowa nr 8: język polski – 79.92%, matematyka – 71.49%, język angielski – 81.71%,
  • Szkoła Podstawowa nr 105: język polski – 59.13%, matematyka – 46.96%, język angielski – 60.71%,
  • Szkoła Podstawowa nr 315: język polski – 47.93%, matematyka – 45.14%, język angielski – 59.14%.

Z czym uczniowie radzili sobie lepiej, a z czym gorzej?

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, iż z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność wyszukiwania informacji w tekście. Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność znajdowania współrzędnych danych punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajomość funkcji językowych – podsumowuje Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność zastąpienia sformułowania charakterystycznego dla polszczyzny użytkowej wyrazem lub sformułowaniem z zakresu polszczyzny wzorcowej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte z geometrii przestrzennej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności operowania obiektami matematycznymi – przekształcenia wzoru na objętość ostrosłupa, aby wyznaczyć jego wysokość i obliczyć różnicę wysokości zbudowanych wież. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych – wyliczają egzaminatorzy.

Ze wstępnymi informacjami o wynikach egzaminu ósmoklasisty w województwie dolnośląskim można się zapoznać na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu. Centralna Komisja Edukacyjna udostępniła z kolei ogólnopolską mapę z wynikami egzaminu.

Jakich wyborów dokonali tegoroczni ósmoklasiści?

Do 17 czerwca absolwenci szkół podstawowych mieli czas do wczoraj na podjęcie decyzji o wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej w szkołach ponadpodstawowych. 774 z nich wybrało na pierwszym miejscu szkołę prowadzoną przez powiat świdnicki. – W tym roku zauważalny jest wzrost popularności branżowych szkół I stopnia, bo aż 11,2% kandydatów wybrało na pierwszym miejscu ten typ szkoły. Niezmiennie jednak najczęściej wybieranym typem szkoły są licea ogólnokształcące, do których akces zgłosiło 47,7% uczniów klas ósmych. 158 absolwentów szkół podstawowych położonych na terenie powiatu świdnickiego wybrało szkoły ponadpodstawowe prowadzone przez inne podmioty publiczne i niepubliczne – informował Grzegorz Stawarz, dyrektor wydziału oświaty i wychowania Starostwa Powiatowego w Świdnicy.

Jeżeli chodzi o licea ogólnokształcące, to po raz kolejny w rankingu popularności na pierwszym miejscu uplasowało się III Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Świdnicy, do którego na jedno miejsce ubiega się 1,83 kandydatów. Wśród najpopularniejszych profili kształcenia w ogólniakach znajduje się również oddział w III LO. Jest to klasa o profilu psychologiczno-społecznym ze wskaźnikiem popularności 2,00 kandydata na jedno miejsce.

Na drugim miejscu wśród ogólniaków znajduje się II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Banacha w Świdnicy, do którego tegoroczny wskaźnik popularności wynosi 1,37 kandydatów na jedno miejsce, a w klasie o profilu biologiczno-chemicznym (medycznym) chce się uczyć 1,70 kandydata na jedno miejsce. Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego ze Strzegomia oraz Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej ze Świebodzic są również chętnie wybierane przez tegorocznych ósmoklasistów. Wśród najpopularniejszych profili jest profil społeczno-medialny (1,40 kandydata) i mundurowy (1,13 kandydata) w Strzegomiu oraz profil ogólny (1,13 kandydata) w Świebodzicach.

Wśród techników prym wiedzie od lat Zespół Szkół Ekonomicznych im. Wincentego Stysia w Świdnicy, do którego chce się dostać 1,22 kandydata na jedno miejsce, a klasa w zawodzie technik ekonomista cieszy się największym uznaniem, gdzie na jedno miejsce przypada 2,00 kandydatów. Do popularnych zawodów należą w tym roku technik informatyk w Zespole Szkół w Strzegomiu – wskaźnik popularności 1,50, technik pojazdów samochodowych w Zespole Szkół Mechanicznych im. Mikołaja Kopernika w Świdnicy – wskaźnik popularności 1,33, technik fotografii i multimediów w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Wincentego Stysia w Świdnicy – wskaźnik popularności 1,20 oraz technik programista w Zespole Szkół Budowlano-Elektrycznych im. Jana III Sobieskiego w Świdnicy – wskaźnik popularności 1,17 i technik eksploatacji portów i terminali w Zespole Szkół im. Jędrzeja Śniadeckiego w Żarowie – wskaźnik popularności 1,13.

/mn/

Idź do oryginalnego materiału