19 marca w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej w Warszawie odbyła się konferencja dotycząca kompetencji Polaków, organizowana w ramach projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie (ZRK3)”. Ośrodek Rozwoju Edukacji był reprezentowany przez dyrektor Małgorzatę Szeję, kierownik Aleksandrę Mięczakowską (która wzięła udział w panelu dyskusyjnym) oraz Magdalenę Mrozkowiak i Edytę Lepiarską z Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego. W konferencji uczestniczył także zespół realizujący w ORE projekt „Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.men.gov.pl”: Lidia Puławska, Marta Godzimirska-Dybek i Paulina Witczak-Prokop.
Konferencję otworzyli Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Tomasz Kulasa, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Edukacji Narodowej, oraz dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Prowadzenie wydarzenia powierzono dr Emilii Danowskiej-Florczyk i Robertowi Ziółkowskiemu.
Pierwsza część konferencji dotyczyła analizy kompetencji Polaków na podstawie badań i danych administracyjnych. Dr hab. Maciej Jakubowski przedstawił wyniki badań kompetencji oraz znaczenie Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Kolejny panel dyskusyjny, moderowany przez Agnieszkę Marszałek, skupił się na roli danych w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych, Sektorowej Rady ds. Kompetencji oraz uczelni wyższych.
Następnie konferencja skupiła się na narzędziach wspierających decyzje edukacyjne i zawodowe. Dr Kamila Pawłowska i Robert Ziółkowski omówili dostępne zasoby oparte na Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Odbył się panel dyskusyjny na temat możliwości odnalezienia odpowiednich kwalifikacji przez obywateli. W panelu udział wzięli eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, Fundacji ZwrotNa, Ośrodka Rozwoju Edukacji (Aleksandra Mięczakowska) oraz Akademickiego Biura Karier Uniwersytetu Warszawskiego.
Ostatni blok tematyczny dotyczył rozwiązań systemowych wspierających rozwój umiejętności Polaków. Dyskusja panelowa, moderowana przez Agnieszkę Szymczak, zgromadziła przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Eksperci wskazywali na najważniejsze wyzwania w zakresie edukacji i rynku pracy.
Konferencja zakończyła się podsumowaniem głównych wniosków z całodziennej debaty. Podkreślono znaczenie Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego rozwój kompetencji oraz potrzebę dalszej współpracy między instytucjami edukacyjnymi, administracją państwową i pracodawcami. Wydarzenie stanowiło cenną platformę wymiany wiedzy i doświadczeń. Podkreśliło znaczenie uczenia się przez całe życie w dynamicznie zmieniającym się świecie.



