Październik w klasie 1a

ze3.zgora.pl 3 dni temu

Październik w klasie 1a upłynął pod znakiem uważnej obserwacji przyrody, samodzielnej pracy i radosnych, montessoriańskich doświadczeń. Każdego dnia dzieci miały możliwość rozwijać swoją ciekawość, działać w swoim tempie i odkrywać świat poprzez zmysły.

Poznajemy świat zwierząt i roślin

W ramach zajęć przyrodniczych uczniowie pracowali z układanką oraz kartami trójdzielnymi dotyczącymi budowy ryby. Dzięki materiałom Montessori dzieci mogły nie tylko poznać nazwy poszczególnych części ciała, ale także zrozumieć ich funkcje i znaczenie w życiu zwierzęcia.

W kolejnych tygodniach przenieśliśmy się do świata roślin. Poznawaliśmy budowę drzewa, a towarzyszyła nam piękna książka „O czym szumi sosna, czyli od nasionka do drzewa”. Dzieci z zaciekawieniem śledziły drogę, jaką pokonuje nasionko, by stać się dorodnym drzewem.

Samodzielna praca z materiałami Montessori

Codziennie towarzyszyła nam praca własna, podczas której uczniowie wybierali materiały z zakresu:

  • matematyki
  • języka
  • zoologii
  • botaniki
  • historii
  • geografii

Dzieci rozwijały swoje umiejętności w atmosferze skupienia i wewnętrznej motywacji.

W październiku sięgnęliśmy również po żywy materiał przyrodniczy. Jesienne liście, kasztany i żołędzie stały się inspiracją do wykonywania działań matematycznych na dodawanie i odejmowanie — nauka w naturalny sposób połączona z zabawą.

Pogoda, termometr i obserwacje świata

Wprowadziliśmy także temat rodzajów pogody oraz rozmowę o tym, po co jest termometr. Dzieci uczyły się, jak obserwować zmiany w otoczeniu i jak nazywać zjawiska, które widzą każdego dnia.

Montessoriańskie świętowanie urodzin

W październiku świętowaliśmy również 7. urodziny naszej koleżanki Jagody. Uroczystość odbyła się w duchu Montessori — z symbolicznym przejściem Jagody wokół „Słońca”, wspomnieniem kolejnych lat jej życia i spokojną, pełną ciepła atmosferą.

Dynia od środka i z zewnątrz

Miesiąc zakończyliśmy lekcją o budowie dyni. Poznaliśmy różne jej odmiany, a największą atrakcją było wspólne przekrojenie dyni, by zobaczyć, jak wygląda w środku. Dzieci mogły dotknąć pestek, obejrzeć włókna i porównać dynie między sobą — doświadczenie pełne sensorycznych odkryć.

Październik był dla nas czasem intensywnej pracy, ale też radości, odkrywania i budowania samodzielności. W klasie 1a każdy dzień to kolejny krok w stronę poznawania świata — w rytmie Montessori, z uważnością i szacunkiem dla dziecka.

Idź do oryginalnego materiału