PEER SUPPORT W NASZEJ SZKOLE

petrycy.pl 5 dni temu

Nasza szkoła jako jedyna z powiatu dębickiego i 200 szkół średnich w Polsce została zakwalifikowana do projektu pilotażowego „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna młodzież – takie jak przewlekły stres, trudności emocjonalne, przemoc rówieśnicza, hejt, samotność czy trudności nawiązywaniu w relacji społecznych – wskazują na pilną potrzebę tworzenia systemowych rozwiązań wspierających zdrowie psychiczne uczniów.

Metoda Peer Support wychodzi naprzeciw tym potrzebom, proponując rozwiązanie oparte na naturalnym zasobie środowiska uczniowskiego – tj. relacjach rówieśniczych. Jej główne założenie opiera się na idei, iż uczniowie mogą pełnić istotną rolę w procesie wzajemnego wsparcia, szczególnie gdy łączy ich podobne doświadczenie rozwojowe.

Celem projektu jest opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów w kryzysach psychicznych, opartej na zorganizowanym wsparciu emocjonalno-społecznym w środowisku szkolnym, (metodzie peer suport), która następnie będzie mogła być wprowadzona systemowo do polskich szkół ponadpodstawowych.

Metoda zakłada udział koordynatorów (nauczyciele) oraz schoolworkerów (uczniów). Podstawową rolą tych ostatnich jest identyfikacja rówieśników potrzebujących pomocy, przeprowadzanie z nimi rozmów, a przede wszystkim – zgłaszanie zaobserwowanego problemu osobie koordynującej. Taka aktywność odpowiednio przeszkolonych nastolatków ma prowadzić do stworzenia dobrej atmosfery w szkole – sprzyjającej rozmowom o bolączkach i emocjach, a także zapobiegające stygmatyzacji i izolacji.

Koordynatorami programu w naszej szkole są: pani Marta Chmielowska i pani Magdalena Smołucha.

Idź do oryginalnego materiału