Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło w czwartek projekty nowelizacji rozporządzeń dotyczących dwóch nowych przedmiotów szkolnych. Od września 2025 roku edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie, a edukacja obywatelska zajmie miejsce historii i teraźniejszości.
Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce
Edukacja zdrowotna – nowe spojrzenie na rozwój ucznia
Zgodnie z planami resortu, edukacja zdrowotna stanie się przedmiotem obowiązkowym. Będzie realizowana w:
- klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
- klasach I-III branżowej szkoły I stopnia.
- klasach I-III liceum ogólnokształcącego.
- klasach I-III technikum.
Resort edukacji podkreśla, iż nowy przedmiot znacząco poszerzy zakres tematyczny w porównaniu do dotychczasowego WDŻ.
Program edukacji zdrowotnej będzie obejmował nie tylko kwestie związane z rodziną i dojrzewaniem, ale również zagadnienia dotyczące zdrowia fizycznego, aktywności fizycznej, odżywiania oraz zdrowia psychicznego i społecznego. Istotnym elementem będzie także tematyka bezpieczeństwa w internecie oraz profilaktyka uzależnień. Ministerstwo zwraca uwagę na prewencyjny charakter przedmiotu, który ma zapobiegać zachowaniom ryzykownym wśród młodzieży.
Edukacja obywatelska – praktyczne podejście do społeczeństwa
Drugi nowy przedmiot – edukacja obywatelska – będzie wprowadzany stopniowo:
- od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II szkół ponadpodstawowych.
- od roku 2026/2027 w klasie III.
- od roku 2027/2028 w klasie IV technikum.
Resort edukacji zaznacza, iż edukacja obywatelska ma budować i wzmacniać postawy patriotyczne młodych ludzi. Program ma być oparty na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę oraz poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Jednocześnie przedmiot ma kształtować otwartość i szacunek względem innych, empatię oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.
Ministerstwo zwraca uwagę, iż nowy przedmiot ma przygotować uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Młodzież będzie uczyć się formułowania własnych opinii w sprawach społecznych, interakcji z instytucjami państwowymi oraz wykorzystywania mechanizmów uczestnictwa obywatelskiego. Program ma również umożliwić uczniom zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie załatwiania spraw urzędowych.
Projekty nowelizacji rozporządzeń trafiły do opiniowania. Ministerstwo planuje, iż nowe przepisy wejdą w życie 1 września 2025 roku.