Pokazała sposób na przetrwanie w szkole po przerwie. Zazdrościmy takiej nauczycielki

mamadu.pl 8 miesięcy temu
Zdjęcie: Powrót do szkoły po świątecznej przerwie bywa dla dzieci trudny. fot. madhourse/123rf.com


Po świątecznej przerwie wielu osobom ciężko wrócić do rzeczywistości. Nie tylko uczniowie mieli wolne – sporo dorosłych także między świętami a sylwestrem brało urlop. Pewna nauczycielka pokazała, jak ułatwić dzieciom powrót do szkoły, wprowadzając na lekcjach elementy związane m.in. z praktykowaniem wdzięczności.


Uczniowie się rozleniwili


Powrót do rzeczywistości po świątecznej przerwie dla wielu osób jest trudny. Niektórzy mieli wolne od obowiązków prawie 2 tygodnie: dzieci miały przerwę w szkole i przedszkolu, dorośli często między świętami i sylwestrem brali urlop, by pobyć z rodziną i trochę odetchnąć w ostatnich dniach roku. Co za tym idzie, po takiej przerwie od obowiązków w szkole i pracy, każdy ma prawo mieć problem z powrotem do rzeczywistości.

Szczególnie może to być trudne dla uczniów, którzy zwykle od pierwszego dnia po powrocie są zarzucani ogromem obowiązków, wymaganiami i presją związaną z nauką. Nauczycielka Aleksandra Leyk, znana w sieci jako "Ola w krainie edukacji", podzieliła się w swoich mediach społecznościowych pomysłami na to, jak ułatwić uczniom ten trudny okres po przerwie świątecznej.

Nauczycielka wypunktowała kilka pomysłów na to, jak poprowadzić lekcje w klasach 1-3, żeby zachęcić dzieci do opowieści, refleksji, praktykowania wdzięczności, zamiast narzekań na temat zmęczenia i przymusu powrotu do szarej codzienności. "Jak dobrze rozpocząć Nowy Rok? Zadbać o siebie. Docenić to, co się ma. Bawić się i cieszyć każdą chwilą. I w ten oto sposób rozpoczęliśmy 2024 rok w klasie" – rozpoczyna swój wpis nauczycielka.

Praktykujcie wdzięczność


Kobieta we wpisie na Facebooku wymienia kilka pomysłów na to, jak można nawiązać do przeżytych przez uczniów chwil i równocześnie wpleść ich doświadczenia w treść lekcji. Wśród przykładów są m.in.:

"zaskakujące rozpoczęcie zajęć – sznurek, a nad nim słowa ułożone z ruchomego alfabetu: 'wczoraj', 'dziś', 'jutro' - co jest dla Was najważniejsze? To, co było, jest, czy będzie? Ustalcie w grupach, dlaczego wybraliście właśnie ten czas"

"oś czasu" – na sznurku zamiast słów umieściłam z pomocą dzieci rok: 2022, 2023, 2024 - narysujcie, co było dla Was ważne, czego się nauczyliście, gdzie byliście itp. oraz jakie macie plany?"

"7 cudów świata i 7 cudów mojego świata – sztuka doceniania życia narysujcie 7 rzeczy, osób, miejsc itp., które są dla Was cudem: rodzina, zwierzęta, czarne banany, lody... Każdy znalazł 7"

"w tym tygodniu jeszcze przed nami litera 'n' jak Nowy Rok, tworzenie własnych kalendarzy i znaki rzymskie".



Zachęcamy do przeczytania wszystkich propozycji pedagożki, mogą być przydatne nie tylko nauczycielom, którzy szukają pomysłów na inne, ciekawsze prowadzenia lekcji. To również świetna inspiracja dla rodziców na spędzanie wspólnego czasu z dzieckiem, które podczas rozmów i aktywności prowadzonych w domu z rodzicem, może się dowiedzieć czegoś nowego, ciekawego, a równocześnie pielęgnować w sobie wdzięczność i radość.

To pomysły na spędzenie wolnego czasu nie tylko z dzieckiem w wieku szkolnym, ale również z przedszkolakiem. Dodatkowo, czytając te wszystkie propozycje, nasuwa się refleksja, ile wysiłku nauczycielka musi włożyć w to, by poprowadzić lekcję inaczej: tak by była dla dzieci interesująca i nie nużyła.

Podane przez nią propozycje pokazują, iż lekcje da się poprowadzić inaczej, angażując dzieci i nie zanudzając ich. Zazdrościmy tym kilkulatkom nauczycielki, która ma w sobie tyle pasji i potrafi się dzielić z dziećmi wiedzą w tak interesujący i niestandardowy sposób.

Idź do oryginalnego materiału