Polska oświata niegotowa na kryzys. Dyrektorzy szkół wzywają rząd do działania!

warszawawpigulce.pl 11 godzin temu

Szkoły, które powinny być ostoją bezpieczeństwa i stabilizacji, coraz częściej stają wobec nowych wyzwań, na które nie są gotowe. Gdy rzeczywistość zmienia się szybciej niż przepisy, a oczekiwania rosną z dnia na dzień, głos tych, którzy odpowiadają za codzienne funkcjonowanie placówek, nabiera wyjątkowego znaczenia.

Fot. Warszawa w Pigułce

Szkoły pod presją rzeczywistości

Wobec narastającego napięcia geopolitycznego i rosnących zagrożeń związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) wystosowało dramatyczny apel do władz. Zdaniem dyrektorów polskie szkoły są całkowicie nieprzygotowane do działania w warunkach wojny, klęski żywiołowej czy innego stanu nadzwyczajnego. Obecny stan systemu edukacji, brak zasobów, kompetencji oraz odpowiedniego wsparcia ze strony państwa, naraża społeczności szkolne na chaos i bezradność.

Pięć filarów zmian – postulaty OSKKO

W wystąpieniu skierowanym do rządu Zarząd OSKKO przedstawił pięć głównych obszarów wymagających natychmiastowej interwencji:

  1. Kompleksowy plan kryzysowy dla szkół
    Dyrektorzy domagają się stworzenia jednolitego planu działania dla placówek oświatowych w przypadku wojny lub poważnych kryzysów. Wskazują na konieczność opracowania jasnych scenariuszy ewakuacji, procedur alarmowych, wzorów dokumentacji kryzysowej i zasad współpracy ze służbami – policją, wojskiem, strażą pożarną i medykami.
  2. Infrastruktura i zabezpieczenia techniczne
    Szkoły potrzebują źródeł awaryjnego zasilania, alternatywnych form łączności, systemów ostrzegawczych, bezpiecznych schronień oraz zapasów wody, żywności, leków i środków higienicznych. w tej chwili większość placówek nie spełnia tych podstawowych wymagań.
  3. Wsparcie psychologiczne i interwencja humanitarna
    OSKKO apeluje o stworzenie mobilnych zespołów pomocy psychologicznej i interwencyjnej, a także wsparcia dla rodzin uczniów dotkniętych skutkami ewakuacji czy katastrof. Niezbędna jest także bliska kooperacja szkół z NGO-sami i służbami ratowniczymi.
  4. Zabezpieczenie ciągłości edukacji
    Stowarzyszenie podkreśla, iż najważniejsze jest zapewnienie możliwości kontynuowania nauki przez dzieci – także zdalnie lub w innych lokalizacjach, w tym za granicą. Ochrony wymagają też dane osobowe oraz dokumentacja uczniów i pracowników.
  5. Centralna platforma edukacyjna
    Wreszcie dyrektorzy wskazują na konieczność wdrożenia w pełni funkcjonalnej platformy edukacyjnej, która pozwoliłaby na płynne przejście w tryb awaryjny i nauczanie w sytuacjach przymusowej relokacji uczniów.

Nie można dłużej czekać

W ocenie OSKKO, obecne przepisy nakładają na szkoły obowiązki, których placówki nie są w stanie zrealizować bez zewnętrznego wsparcia. Apelują o skoordynowane działania legislacyjne, finansowe i organizacyjne. „W sytuacjach nadzwyczajnych to szkoły często stają się ostatnim bastionem bezpieczeństwa dla uczniów i ich rodzin. Nie możemy pozostać z tym sami” – podsumowuje Stowarzyszenie.

Oczekiwania środowiska oświatowego są jednoznaczne – potrzebny jest plan, środki i realne działania, które pozwolą przygotować polską oświatę na niepewną przyszłość.

Idź do oryginalnego materiału