Polska szkoła się starzeje. Młodzi nauczyciele nie chcą zostać w zawodzie

gazeta.pl 3 godzin temu
Z najnowszej edycji międzynarodowego badania TALIS 2024 wynika, iż Polska należy do grupy państw o najbardziej dojrzałej wiekowo kadrze nauczycielskiej. Nauczyciele poniżej 30. roku życia stanowią zaledwie 4 proc. wszystkich zatrudnionych w szkołach, a co trzeci z nich deklaruje, iż nie planuje pracować w zawodzie dłużej niż pięć lat.Z danych zaprezentowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika, iż w Polsce proces starzenia się kadry nauczycielskiej postępuje od lat. Udział nauczycieli poniżej 30. roku życia spadł o 5 punktów procentowych w porównaniu z 2013 rokiem i o 11 punktów względem 2008 roku. W ponad połowie państw uczestniczących w badaniu osoby w tym wieku stanowią co najmniej 10 proc. nauczycieli.
REKLAMA


Kierowniczka polskiej edycji badania, Katarzyna Paczuska, podkreśla, iż w naszym kraju problem ten ma szczególnie ostry charakter. - Co trzeci nauczyciel w wieku do 30 lat powiedział, iż nie planuje pracować w zawodzie nauczyciela dłużej niż pięć lat - zaznacza cytowana przez PAP.


Zobacz wideo


Kiedy dziecko się zakrztusi. Przede wszystkim nie panikować. Działać! Wybierz serwis


Potrzeba zmiany wizerunku zawoduPaczuska zwraca uwagę, iż dla poprawy sytuacji konieczna jest długofalowa strategia przyciągania młodych ludzi do szkół. - Polska szkoła stoi doświadczeniem nauczycieli i trzeba z niego korzystać, ale te proporcje powinny być bardziej wyrównane i na to trzeba zapracować, co znaczy: zmienić wizerunek i podnieść atrakcyjność tego zawodu - ocenia.Z kolei dyrektor IBE, dr hab. Maciej Jakubowski, zauważa w rozmowie z PAP, iż kryzys dotyczy nie tylko Polski. - Mamy ogólny kryzys zawodu nauczyciela, szczególnie w Europie - mówi.Nauczyciele czują się niedocenianiJakubowski zwraca też uwagę na jeden z paradoksów badania. - Z jednej strony nauczyciele mówią, iż sama praca w szkole jest czymś, co by ponownie wybrali, są zadowoleni ze swoich uczniów, mają satysfakcję. Natomiast nie czują, iż rodzice to doceniają. Mówią, iż relacje z rodzicami są bardzo trudne, więc myślę, iż to jest rzecz do poprawienia w polskiej szkole - komentuje.


Według wyników badania, tylko 10 proc. polskich nauczycieli uważa, iż ich praca jest ceniona przez społeczeństwo (średnia międzynarodowa to 35 proc., a w krajach Unii Europejskiej - 15 proc.). Jeszcze mniej, bo 9 proc., sądzi, iż zawód nauczyciela jest dobrze postrzegany w mediach (średnio 31 proc. wśród wszystkich badanych krajów).Polscy nauczyciele lubią swoją pracęWedług danych, aż 88 proc. polskich nauczycieli deklaruje, iż lubi pracować z dziećmi, podczas gdy średnia europejska wynosi 76 proc. Lubnauer zaznacza też, iż pedagodzy w Polsce mają świadomość wpływu, jaki wywierają na swoich uczniów i ich przyszłość - również w tym zakresie wynik jest lepszy niż unijna średnia.Wyniki TALIS skomentowała również wiceministerka edukacji Katarzyna Lubnauer, która zwróciła uwagę na pozytywne aspekty raportu. - Tu wypadamy znacznie powyżej średniej europejskiej - podkreśla.Największe badanie o nauczycielach na świecieTALIS (Teaching and Learning International Survey) to międzynarodowe badanie realizowane przez OECD, które cyklicznie od 2008 roku analizuje warunki pracy nauczycieli i dyrektorów szkół. W edycji z 2024 roku wzięło udział 55 państw i regionów, obejmując ok. 190 tys. nauczycieli i dyrektorów z blisko 12 tys. szkół.


W Polsce badanie przeprowadzono między 1 a 19 marca 2024 roku wśród 3783 nauczycieli z 279 szkół podstawowych (klasy V-VIII). Był to trzeci udział naszego kraju w projekcie - wcześniej Polska uczestniczyła w edycjach z 2008 i 2013 roku.
Idź do oryginalnego materiału