Polsko-niemiecko-francuskie spotkanie młodzieży w Karpicku

powiatwolsztyn.pl 8 godzin temu

W dniach 19–25 października 2025 r. w Karpicku odbył się międzynarodowy projekt edukacyjny „My w Europie, młodzież w historycznym dialogu”, w którym uczestniczyli uczniowie z Polski, Niemiec (powiat Dahme-Spreewald) i Francji (gmina Cabestany). Inicjatywa została przygotowana w ramach współpracy w duchu Trójkąta Weimarskiego i miała na celu pogłębianie relacji między młodymi ludźmi, poznawanie historii Europy oraz refleksję nad wspólną przyszłością. Projekt został dofinansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży (PNWM), wspierającą inicjatywy promujące dialog międzykulturowy i zrozumienie różnych tradycji. W poniedziałek wydarzenie rozpoczęło się uroczystym spotkaniem ze starostą Jackiem Skrobiszem, który podkreślił znaczenie młodzieżowych inicjatyw w budowaniu wzajemnego zrozumienia i wręczył uczestnikom projektowe koszulki. Następnie młodzież zapoznała się z regulaminem i harmonogramem działań. Popołudniowe zajęcia w kompleksie Fala Park obejmowały rozgrywki bowlingowe w mieszanych zespołach, co sprzyjało poznawaniu swoich imion. Dzień zakończył wieczór integracyjny, w czasie którego uczestnicy mogli wymieniać się doświadczeniami i poznawać swoje kultury. Wtorkowy poranek upłynął pod znakiem refleksji historycznej. Młodzież spotkała się w auli wolsztyńskiego liceum z Szymonem Ptakiem, członkiem Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego, który przybliżył 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej oraz jej skutki dla Polski, Niemiec i Francji. Po południu dyskusję prowadził Filip Arndt, również nauczyciel LO, omawiając znaczenie Trójkąta Weimarskiego, Unii Europejskiej oraz 75. rocznicy Deklaracji Schumana. Dzień zakończył się wieczorem niemieckim, podczas którego uczestnicy poznawali kulturę i tradycje Niemiec, poprzez taniec i śpiew. Środa poświęcona była historii lokalnej. Młodzież obejrzała film o wyzwoleniu Wolsztyna, a następnie spotkała się z Hubertem Rokoszewskim, wolsztyńskim nauczycielem i członkiem Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego. Popołudniowa gra terenowa – „Śladami Powstania Wielkopolskiego”, przygotowana z udziałem wolsztyńskich harcerzy, pozwoliła uczestnikom aktywnie poznawać historię regionu. Wieczorem odbył się wieczór francuski, podczas którego młodzież prezentowała kulturę i zwyczaje Francji. Czwartek łączył edukację z aktywnością fizyczną. Poranek rozpoczęły warsztaty językowe z animatorami i zajęcia historyczne, poświęcone Republice Świętno oraz historii „marszu śmierci”, poprowadzone przez Sebastiana Ceglarka, pedagoga ze Świętna. Następnie grupa udała się do Wilcza, gdzie na terenie bazy obozowej ZHP Ziemi Wałbrzyskiej zorganizowano ognisko z obiadem, a uczestników serdecznie ugościł sołtys wsi - Maciej Łakomy. Popołudniowe emocje dostarczyła leśna gra w paintball laserowy, Dzień zakończył wieczór polski, podczas którego uczestnicy zapoznali się z lokalnymi tradycjami, muzyką i kuchnią. Piątek poświęcono wizji przyszłości Europy. W ramach bloku „Zrozumieć przeszłość – kształtować przyszłość. Nasza wspólna Europa 2035” młodzież debatowała o współpracy międzynarodowej, wyzwaniach dla młodego pokolenia oraz sposobach budowania pokojowej i otwartej wspólnoty europejskiej. Najważniejszym momentem było wkopanie „Kapsuły Czasu” pod Drzewem Przyjaźni Młodzieży Trójkąta Weimarskiego w Wolsztynie, zawierającej pamiątki i przesłania uczestników dla przyszłych pokoleń. Wieczorna ewaluacja projektu pozwoliła podsumować tydzień pełen nauki, dyskusji i zabawy. Sobota była dniem pożegnań. Po wspólnym śniadaniu nastąpiło zakończenie projektu i powrót uczestników do domów. Projekt miał na celu wspieranie dialogu międzykulturowego, kształtowanie otwartości, tolerancji i współpracy oraz rozbudzanie zainteresowania historią i wspólnym dziedzictwem Europy. Dzięki warsztatom, spotkaniom z ekspertami i aktywnościom terenowym młodzież mogła zrozumieć, jak przeszłość wpływa na teraźniejszość i jak kształtować przyszłość kontynentu. Projekt pokazał również, jak istotne jest zaangażowanie lokalnych środowisk – nauczycieli, pasjonatów historii, harcerzy i samorządowców – w tworzenie międzynarodowych inicjatyw edukacyjnych. Koordynatorem projektu i opiekunem polskiej grupy była Agata Andrys z Biura Komunikacji Społecznej.

Idź do oryginalnego materiału