Pomysły na pierwszy dzień wiosny

ceo.org.pl 1 rok temu

Gra terenowa, dzięki której młodzi ludzie zaangażują się w życie szkoły

Początek wiosny to czas nowej energii. Warto sprawić, by młodzi ludzie poczuli ją także w szkole. Może w tym pomóc nasza gra o samorządności uczniowskiej. Gra składa się z:
– prostego sondażu przekonań, który przyciągnie uwagę uczennic i uczniów,
– elementów gry terenowej ulokowanej w szkole: 3 stacji z zadaniami do wykonania w grupach,
– serii zadań, dzięki którym młodzi ludzie uświadomią sobie, które obszary życia szkoły najbardziej się im podobają, a w których warto coś zmienić.

Gra ma ogromną wartość dla rozwoju i zaangażowania uczennic i uczniów w to, co dzieje się w szkole, ale jest też świetną rozrywką i formą integracji.

Seans filmowy, który zachęci, by przyjrzeć się swoim uczuciom

Jeśli chcecie urozmaicić wiosenną godzinę wychowawczą, to polecamy wycieczkę do kina na film „Głowa pełna Ciebie” Caroline Cowan. To ekranizacja popularnej książki dla dzieci autorstwa Mansa Ghartona i Johana Unenge. Opowiada o szkolnych zauroczeniach i przyjaźniach, a także o uczuciach, w których czasem trudno się połapać. Wiele młodych osób będzie mogło odnieść tę historię do swoich doświadczeń.

Seanse filmu można zamawiać dla klasy w kinach Helios w ramach programu „Kino na temat”. Każdy pokaz jest połączony z prelekcją opracowaną przez naszych ekspertów. Dzięki niej uczennice i uczniowie będą mogli głębiej zastanowić się nad wątkami poruszanymi w filmie, a także wzmocnią umiejętność rozumienia własnych przeżyć.

Polecamy także inne filmowe materiały edukacyjne przygotowane przez nasz zespół.

Obserwacja przyrody, która uwrażliwia na jej piękno i odpręża

Budząca się do życia natura to świetna okazja do wyjścia w teren i przyrodniczej obserwacji. Nasz plakat i karta pracy ucznia „Bioróżnorodność warta Zachodu” pomogą:

  1. Ustalić, co będziecie obserwować i czego chcecie się dowiedzieć
  2. Przygotować się do takiej obserwacji: technicznie i merytorycznie
  3. Opisać swoje spostrzeżenia i wyciągnąć z nich wnioski

Taki spacer połączony z obserwacjami poza walorem edukacyjnym jest też sposobem, by pomóc uczniom opanować stres. Pozwala oderwać myśli od czynnika który go wywołuje i rozluźnia. Przyda się to całej klasie, w tym Tobie Nauczycielu i Nauczycielu!

Ćwiczenia, które wzmocnią relacje w klasie i pozwolą Wam lepiej się poznać

Polecamy kilka ćwiczeń, w których komfortowo będą czuły się również osoby, które nie znają dobrze języka polskiego.

Misja niemożliwa

Poproś uczniów, żeby ustawili się w jednej linii, zaczynając od osób urodzonych w styczniu, a kończąc na tych z grudnia. Co ważne, mogą porozumiewać się ze sobą dzięki gestów i mowy ciała! Ta zabawa pomoże dowiedzieć się o sobie nieco więcej i pokaże uczniom, iż słowa nie są niezbędnym elementem komunikacji.

Galeria klasowych osobowości

Zachęcamy do stworzenia galerii klasowych osobliwości. Możecie to zrobić poprzez narysowanie swoich karykatur. Zachęć swoich uczniów i uczennice, aby podeszli z dużym dystansem do tego zadania. Będzie świetnie, jeżeli też narysujesz siebie.

Zanim zaczniecie rysować:

  1. Poproś uczniów i uczennice, aby wybrali jedną cechę, która wydaje się im w nich samych wyjątkowa
  2. Poproś, aby narysowali swoją karykaturę tak, aby ta cecha była widoczna. Np. ktoś, kto uważa, iż jest pomocny i ofiarny może narysować się w stroju strażaka lub pielęgniarki. Tu ogranicza Was tylko wyobraźnia.
  3. Po zakończonej pracy zagrajcie w zgadywanki: niech uczniowie i uczennice sami zgadują między sobą, o jaką wyjątkową cechę chodziło kolegom i koleżankom na ich karykaturach.
  4. Z wykonanych prac zróbcie gazetkę ścienną pod hasłem „Każdy inny, wszyscy równi”.

Wspólna praktyka języka

By przećwiczyć zarówno język polski, jak i ukraiński, zapiszcie na tablicy kilka pytań w obu językach wraz z odpowiedziami, np. jak się dziś czujesz, co u Ciebie słychać, jak się spało. Następnie ustawcie w kręgu krzesła odpowiadające liczbie osób w klasie pomniejszonej o jeden i zaproś uczniów do zabawy:

– jedna osoba z grupy powinna stanąć na środku i zadać pytanie w obcym sobie języku, wskazując osobę, która ma na nie odpowiedzieć (także w języku sobie obcym);
– wskazana osoba wstaje i zajmuje miejsce w środku kręgu. Wybiera kolejne pytanie i znowu wyznacza kolegę lub koleżankę, która na nie odpowie;

Gra toczy się, aż uczniowie i uczennice nauczą się wymowy wybranych przez siebie sformułowań. Warto zatem zadbać o to, by było one użyteczne w codziennej komunikacji.

Idź do oryginalnego materiału