W ramach pierwszego naboru nowego programu, finansowanie trafi do placówek o najwyższym wskaźniku wykluczenia cyfrowego. Kwota wsparcia dla pojedynczej instytucji mogła wynieść choćby 75 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup komputerów, modernizację infrastruktury, obowiązkowe będą też kursy i pomoce dydaktyczne dla nauczycieli.
Cyfryzacja edukacji to szansa i ogromna pomoc dla samorządów, które odpowiadają za prowadzenie szkół i przedszkoli. Dzięki programom rządowym zyskują one nowoczesne narzędzia i środki finansowe, które pozwalają wyrównywać szanse edukacyjne i lepiej przygotować młodych ludzi do wyzwań współczesności
– podkreśla Anna Żabska, wojewoda dolnośląska.
Dofinansowanie pokryje część kosztów – samorządy dopłacą
Dotacja pokryje 80% kosztów zakupu sprzętu lub innych inwestycji wskazanych przez dyrektorów. W przypadku projektów takich jak budowa szkolnych sieci informatycznych dofinansowanie wyniesie 50%. Pozostałe środki zapewnią samorządy, które wspólnie z dyrektorami placówek przygotowywały wnioski.
Podczas wrześniowego naboru mogły zgłaszać się publiczne i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz punkty przedszkolne przy szkołach. To pierwszy raz, gdy program transformacji cyfrowej objął instytucje związane z edukacją przedszkolną.
Program „Cyfrowy uczeń” przewidziany jest na lata 2025-2029
Jednym z kluczowych kryteriów oceny jest poziom wykluczenia społeczno-cyfrowego. To właśnie na jego podstawie wyłoniono placówki w regionach Dolnego Śląska, gdzie dostęp do nowoczesnych technologii wymaga największego wsparcia.
Nauczyciele i dyrektorzy szkół podkreślają, iż nowoczesne pomoce dydaktyczne zwiększają zainteresowanie uczniów i wspierają realizację podstawy programowej. Naszym zadaniem jest dalsze wzmacnianie ich kompetencji cyfrowych, tak by technologie – w tym rozwiązania oparte na AI – stały się integralną częścią każdej lekcji i zajęć rozwijających zainteresowania uczniów – wyjaśnia Ewa Skrzywanek, Dolnośląska Kurator Oświaty.
Program „Cyfrowy uczeń” ma zmniejszać różnice w dostępie do technologii informacyjno-komunikacyjnych, a tym samym poprawiać jakość kształcenia od najmłodszych lat. Dzięki rządowemu wsparciu dzieci i nauczyciele w 136 placówkach na Dolnym Śląsku zyskają jeszcze w tym roku środki na nowe narzędzia, które będą wspierały zarządzanie i usprawnią podstawy do nauki i rozwoju w cyfrowym świecie.
Edycje w latach następnych będą zakładały wsparcie również dla szkół podstawowych. Za każdym razem do obowiązków gmin i powiatów, które otrzymają dofinansowanie dla swoich placówek, będzie należało zapewnienie szkoleń technologicznych, udział w konferencjach, sieciach współpracy oraz składanie raportów z działań, jakie podejmowane są w kierunku rozwoju cyfrowego.
Ministerstwo Edukacji i Nauki przypomina również o znaczeniu higieny cyfrowej w codziennym życiu uczniów, nauczycieli i rodziców. W sieci dostępny jest bezpłatny poradnik „Higiena cyfrowa i cyberbezpieczeństwo” w którym znalazły się praktyczne wskazówki, jak bezpiecznie korzystać z internetu, rozpoznawać zagrożenia i reagować na nie w sposób odpowiedzialny. Publikacja uczy ostrożności w sieci, podkreśla rolę nauczycieli w kształtowaniu postaw bezpieczeństwa cyfrowego oraz zachęca rodziców do budowania zdrowych relacji online i monitorowania aktywności dzieci w przestrzeni cyfrowej.