Ponad pół miliona złotych z Unii Europejskiej trafi do gminy Stąporków

tkn24.pl 2 godzin temu

Przeszło 590 tys. zł przeznaczone zostanie na realizację projektu podnoszącego jakość edukacji w czterech szkołach podstawowych z obszaru naszej gminy Stąporków, z czego ponad 530 tys. zł dofinansowane zostanie ze środków Unii Europejskiej i Budżetu Państwa.

Wniosek gminy Stąporków znalazł się na podium projektów rekomendowanych do dofinansowania z obszaru całego województwa – i to na pierwszym miejscu.

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości edukacji w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 im. Kornela Makuszyńskiego w Stąporkowie, Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Stąporkowie, Publicznej Szkole Podstawowej im. ppor. Karola Niedzielskiego Dobosza; w Niekłaniu Wielkim oraz Publicznej Szkole Podstawowej im. Polskich Olimpijczyków w Krasnej, poprzez realizację łącznie dla 229 uczniów (117 kobiet i 112 mężczyzn) ww. szkół podstawowych zajęć z zakresu kształtowania postaw antydyskryminacyjnych i edukacji ekologicznej, doradztwa zawodowego, zajęć dodatkowych rozwijających i dydaktyczno-wyrównawczych, wyjazdów edukacyjnych z zakresu umiejętności podstawowych i przekrojowych, a także poprzez realizację szkoleń dla 29 nauczycieli (28 kobiet i 1 mężczyzny) nauczających w ww. szkołach podnoszących ich kompetencje oraz zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć w projekcie.

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania:
ZADANIE 1: podnoszenie kompetencji kadry nauczycielskiej: szkolenia dla nauczycieli z zakresu kształtowania postaw antydyskryminacyjnych u uczniów (dla 29 osób), edukacji włączającej (dla 29 osób) oraz z zakresu edukacji ekologicznej (dla 16 osób).

ZADANIE 2: warsztaty dla uczniów, w tym:
a) Warsztaty z zakresu kształtowania postaw antydyskryminacyjnych dla 229 uczniów (zakres: rozwijanie postaw związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na itp.: płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie, język, religię, światopogląd, poglądy polityczne, rodzaj i stopień niepełnosprawności, wiek, orientację seksualną, tożsamość płciową, status społeczny i ekonomiczny itp.; istota tolerancji, wolności i szacunku do drugiej osoby; umiejętność i sposoby reagowania na przejawy dyskryminacji, mowy nienawiści i mikronierówności; umiejętność radzenia sobie z dyskryminacją itp.)
b) Warsztaty z edukacji ekologicznej dla 229 uczniów (zakres: zdobywanie wiedzy i umiejętności, niezbędnych do życia w sposób zdrowy i ekologiczny).

ZADANIE 3: doradztwo zawodowe dla 229 uczniów: indywidualne spotkania dla wszystkich ucznia z doradcą zawodowym. (zakres: badanie indywidualnych kompetencji i predyspozycji zawodowych uczniów, ukazanie możliwości i ścieżek kariery zawodowej z uwzględnieniem predyspozycji i zainteresowań uczniów,
wskazanie uczniom kierunku rozwoju i kontynuacji nauki umożliwiających osiągnięcie celu zawodowego itp.)

ZADANIE 4: zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów: kółka zainteresowań
Zajęcia dla 193 uczniów (99 kobiet i 94 mężczyzn) tj.:
a) Koło kompetencji cyfrowych (SP nr 1: 8 os.; SP nr 2: 36 os.; SP w Niekłaniu Wielkim: 20 os.)
b) Koło kompetencji matematycznych (SP nr 1: 10 os.)
c) Koło kompetencji językowych (j. obcy) – SP nr 1: 11 os.; SP w Krasnej: 15 os.; SP w Niekłaniu Wielkim 20 os.
d) Koło kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych– przyroda (SP nr 1: 10 os.; SP nr 2: 24os.; SP w Niekłaniu Wielkim: 10 os.)
e) Koło kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych – chemia (SP nr 1: 9 os.; SP w Niekłaniu Wielkim 10 os.)
f) Koło kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych – biologia (SP nr 1: 10 os.)

ZADANIE 5: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów (niwelujące zaległości w nauce)
Zajęcia dla 147 uczniów (71 kobiet, 76 mężczyzn) tj.:
a) z kompetencji cyfrowych (SP nr 1: 7 os.)
b) z kompetencji matematycznych (SP nr 1: 8 os., SP nr 2: 48 os.)
c) z kompetencji językowych (j. angielski/niemiecki) – SP nr 1: 6 os., SP nr 2: 32 os., SP w Krasnej: 6 os., SP w Niekłaniu Wielkim: 20 os.
d) z kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych–przyroda (SP nr 1: 10 os.)
e) z kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych–biologia (SP nr 1: 10 os.)

ZADANIE 6: edukacyjne warsztaty wyjazdowe dla uczniów
Grupowe, jednodniowe wyjazdy edukacyjne dla 229 uczestników projektu do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
(zakres: uczniowie wykonywać będą eksperymenty, analizować procesy chemiczne, fizyczne, biologiczne zachodzące w przyrodzie i tym samym kształtować umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych, zgłębiać tajniki robotyki – dziedziny nauki, która łączy w sobie matematykę, fizykę, zagadnienia z technologii i inżynierii. Dodatkowo uczniowie kształtować będą umiejętność myślenia logicznego, formułować własne hipotezy i wyciągać wnioski oparte na dowodach uzyskanych z przeprowadzonych doświadczeń, nauczą się krytycznego myślenia. Uczniowie podczas wizyty w Centrum będą m.in. budować „Magnetyczny most”, eksperymentować ze stroboskopami i dźwiękiem, tworzyć pierścienie z mgły, podobne do tych występujących nad wulkanem Etna, prowadzić obserwację promieniowania kosmicznego, fotosyntezy, przyjrzą się z bliska stułbiom, a w Teatrze Robotycznym obserwować będą roboty). W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wszystkich zajęć dla uczniów z czterech szkół podstawowych objętych projektem (m.in. monitory interaktywne; plansze i mapy edukacyjne; fiszki i konwersacje językowe; modele, roboty, klocki i sprzęt do nauki programowania; przyrządy do obserwacji przyrody; gry i eksperymenty edukacyjne; przyrządy do badania przewodnictwa; odczynniki chemiczne; statywy i mikroskopy laboratoryjne, itp.)

Informacje dodatkowe:
Wartość Projektu: 590 995,58 PLN, w tym dofinansowanie z UE i Budżetu Państwa: 531 775,58 PLN
Wkład własny: 59 220,00 PLN

Czas trwania projektu: 01.09.2025 – 31.08.2026 r.

Idź do oryginalnego materiału