Jak lepiej zapamiętywać materiał do sprawdzianu?
Rodzice czasami martwią się, iż z powodu braku obowiązkowych prac domowych dzieci stracą motywację do nauki. W dobie dzisiejszych technologii bywa też tak, iż uczniowie są tak przebodźcowani, iż trudno im skupić się na nauce, czytaniu ze zrozumieniem i zapamiętywaniu. W przypadku trudności z opanowaniem materiału np. do sprawdzianu czy egzaminu istnieje szereg sposobów, które pozytywnie wpłyną na przyswajanie wiedzy.
Oprócz takich oczywistych rzeczy jak odpowiednia ilość snu czy dotlenienie organizmu w nauce może pomóc prosty trik. Polega on na zaciskaniu pięści podczas zapoznawania się z materiałem oraz w trakcie kartkówki/sprawdzianu. Sposobem podzielili się twórcy profilu EDU-MAG w mediach społecznościowych – Małgosia i Szymon, którzy w krótkich filmach opowiadają o skutecznych sposobach na przyswajanie wiedzy, dzielą się ciekawostkami i trikami związanymi z edukacją.
W jednym z najnowszych filmów twórcy opowiedzieli o metodzie z pięściami – psychologicznym triku, który pozytywnie wpływa na zapamiętywanie. Sposób na bardziej efektywne nauczanie potwierdzili choćby badaniami naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Montclair w USA.
Zaciskaj prawą, a potem lewą pięść
Według naukowców z USA, jeżeli uczeń podczas powtarzania materiał zaciska prawą pięść, lepiej i szybciej przyswaja wiedzę. Natomiast, kiedy w czasie egzaminu chce przypomnieć sobie materiał, którego się uczył, musi zacisnąć lewą pięść, bo dzięki temu przywołuje wspomnienia. Ta dziwna sztuczka może faktycznie działać, ponieważ zaciśnięcie dłoni aktywuje te części mózgu, które odpowiadają za zapamiętywanie i przywoływanie wspomnień.
W badaniu naukowcy zauważyli też, iż u osób leworęcznych zasada działa na odwrót. Badacze pod kierownictwem Ruth Propper z Uniwersytetu Stanowego Montclair w New Jersey przebadali 50 praworęcznych studentów, głównie kobiety. Studenci dostali listę 36 słów do zapamiętania i małą różową piłeczkę do zaciśnięcia. Jedna grupa ściskała piłkę przez 45 sekund prawą ręką, w tym czasie zapamiętując słowa, a następnie ściskała piłkę lewą ręką i pisała zapamiętane słowa.
Druga grupa wykonała to samo zadanie, ale odwróciła kolejność zaciśniętych pięści. Ostatnia grupa w ogóle nie ściskała piłki, ale trzymała ją delikatnie w obu dłoniach. Według wyników badań pierwsza grupa wypadła najlepiej w teście pamięci. "Odkrycia sugerują, iż niektóre proste ruchy ciała – tymczasowo zmieniając sposób funkcjonowania mózgu – mogą poprawić pamięć" – stwierdziła Propper w oświadczeniu opisującym wyniki.
Metoda wydaje się banalna i do tego nieco dziwaczna. Jak jednak wynika z badań, może mieć sens. Warto też pamiętać, iż wiele osób zaciska dłonie w dużych emocjach, co pokazuje, iż nasze ciało jest bardzo podatne na emocje i stan psychiczny. jeżeli więc jakiś ruch może pozytywnie wpłynąć na naukę i zapamiętywanie, dlaczego z niego nie skorzystać? Kiedy więc następnym razem twoja córka lub twój syn będą siadać do nauki przed sprawdzianem, podsuń mu pomysł zaciskania pięści podczas czytania i w czasie pisania egzaminu.