W środę odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu działającego przy Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W trakcie obrad omówiono szereg projektów aktów prawnych oraz zagadnień istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemów edukacji, kultury i turystyki, uwzględniając zarówno stanowisko strony rządowej, jak i samorządowej.
Szczególną uwagę poświęcono projektowi ustawy przygotowanemu przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, zmieniającemu ustawę o imprezach turystycznych oraz ustawę covidową. Projekt ten, zgodnie z wcześniejszym upoważnieniem Komisji Wspólnej z dnia 20 maja br., został zaopiniowany przez Zespół w sposób wiążący. Przedstawiono również projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczący ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, który wywołał zainteresowanie ze względu na wpływ na organizację kształcenia artystycznego na poziomie lokalnym.
Istotnym elementem posiedzenia były także projekty rozporządzeń Ministra Edukacji, dotyczące m.in. zmian w kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli, podstaw programowych dla szkolnictwa branżowego oraz kształcenia ogólnego – zarówno w liceach i technikach, jak i w szkołach specjalnych oraz przedszkolach. Każdy z tych projektów był analizowany pod kątem skutków dla samorządów oraz jakości kształcenia.
W trakcie spotkania omówiono również dokument przedstawiony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w sprawie kryteriów podziału rezerwy subwencji oświatowej na rok 2025. Strona samorządowa odniosła się do przesłanych wcześniej uwag i wyraziła oczekiwanie na dalsze rozmowy w tej sprawie.
W ramach spraw różnych rozpatrzono szereg wniosków, w tym: dotyczący możliwości zmiany zasad dotowania przedszkoli niepublicznych nieprowadzących własnej stołówki, zgłoszony przez współprzewodniczącego strony samorządowej KWRiST, a także trzy wnioski Związku Powiatów Polskich odnoszące się odpowiednio do jakości kształcenia zawodowego, potrzeby doprecyzowania przepisów dotyczących funkcjonowania placówek publicznych oraz błędów w naliczeniach potrzeb oświatowych dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy.