Wczoraj odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Obrady przeprowadzono w formule wideokonferencji. Podczas spotkania omówiono szereg tematów dotyczących rozwoju systemu edukacji, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz programów skierowanych do jednostek samorządu terytorialnego.
Jednym z głównych punktów posiedzenia były projekty wniosków Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące wprowadzenia nowych zawodów w branży ogrodniczej. Członkowie Zespołu zapoznali się z propozycjami utworzenia pięciu nowych kierunków kształcenia:
• asystenta ogrodniczego,
• agroogrodnika,
• technika architektury krajobrazu i arborystyki,
• technika agroogrodnictwa,
• ogrodnika terenów zieleni.
Wnioski zostały przedstawione do zaopiniowania, a Zespół przeprowadził wstępną dyskusję nad ich zasadnością oraz potencjalnym wpływem na ofertę edukacji zawodowej.
Zespół omówił także projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty, który reguluje kwestie organizacyjne i proceduralne dotyczące przyznawania tytułu profesora oświaty.
W dalszej części posiedzenia przedstawiono projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej Krajowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami na lata 2023–2026, przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkowie Zespołu zapoznali się z proponowanymi zmianami i ich uzasadnieniem.
W ramach punktu „sprawy różne” poruszono m.in. temat kontynuacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – edycja 3.0 na lata 2026–2030. Wniosek o przedstawienie informacji w tej sprawie zgłoszono na poprzednim posiedzeniu. Ponadto Zespół omówił wniosek Związku Powiatów Polskich dotyczący programu „Wyjście z klasą”, skierowany do konsultacji w październiku br.
Posiedzenie zakończono podsumowaniem zgłoszonych uwag i wniosków oraz zapowiedzią dalszych prac nad omawianymi dokumentami.









