
Nowe kierunki, kompetencje i rzeczywistość – szkoły średnie w powiecie brzeskim odpowiadają na potrzeby rynku pracy, cyfrowego świata i świadomych uczniów. W ofercie kształcenia są zawody przyszłości: od technika fotografii i multimediów po pożarnictwo z elementami ratownictwa. To inwestycja w konkretne umiejętności, nowoczesne pracownie i praktyki w konkretnych firmach.
– Zmienia się świat i zmienia się szkoła. Dzisiaj musi ona nie tylko uczyć, ale też przygotowywać młodzież do funkcjonowania w realnym, gwałtownie zmieniającym się świecie. Stąd nowe profile, większy nacisk na kompetencje cyfrowe i współpracę z firmami — tłumaczy Janina Motak, dyrektor Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Brzesku.
Multimedia do fotografii
Dyrekcja Technikum im. Piłsudskiego w Brzesku dostrzega rosnące znaczenie działań proekologicznych. Dlatego zamierza otworzyć kierunek technik ochrony środowiska z hasłem „Świadomy krok w przyszłość!”. Na popularności zyskuje kierunek technik fotografii i multimediów, który łączy kompetencje techniczne z wrażliwością estetyczną. Odpowiada też na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów od obrazu i mediów cyfrowych. Od lat młodzież chętnie wybiera tu kierunki technik ekonomista i technik logistyk, co potwierdza ich popularność, ale też wpływa na podnoszenie poziomu kształcenia. Technikum podkreśla współpracę z patronami branżowymi, co sygnalizuje nacisk na praktyczne przygotowanie do rynku pracy.
Cyfrowa ścieżka Kopernika
Nowością w ofercie Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Brzesku jest klasa z naciskiem na kompetencje informatyczne. Kierunek z rozszerzoną matematyką, informatyką i angielskim wyraża trend na polegający na wzroście znaczenie kompetencji cyfrowych, programowania i technologii IT. W klasie społeczno-psychologicznej nastąpiło przesunięcie akcentu na kompetencje psychologiczne. Ponadto wśród rozszerzeń w miejsce angielskiego wpisano innowację językową „Let’s get advanced”. To przykład przejścia od tradycyjnych rozszerzeń do przedmiotów nastawionych na praktyczne umiejętności. W klasie dziennikarskiej zaś zwiększono liczbę zajęć praktycznych, wykorzystywanych w mediach społecznościowych.
Pracownie jak laboratoria
Krok ku nowoczesności wykonuje Zespół Szkół Technicznych i Branżowych na brzeskiej Zielonce. Wśród kierunków nauczania debiutuje tu technik aranżacji wnętrz, łączący projektowanie z elementami technologii wykończeniowych. Zarówno tego kierunku, jak i specjalności technik programista dotyczy silne wykorzystywanie programów graficznych, systemu CAD czy aplikacji wizualizacyjnych. Coraz silniejsza cyfryzacja widoczna jest też w programach nauczania przyszłych mechatroników, elektryków czy informatyków. Szkoła inwestuje w specjalistyczne pracownie: gastronomiczne, robotyki, układów manipulacyjnych czy grafiki komputerowej. Wyróżnikiem jest też silna kooperacja z lokalnymi firmami, co umożliwia zdobywanie doświadczenia zawodowego już podczas nauki.
Mundur na horyzoncie
Nowości także w Zespole Szkół w Czchowie. Tam w Liceum Ogólnokształcącym obok Oddziału Przygotowania Wojskowego pojawia się klasa pożarnicza. Prócz dodatkowego przedmiotu pożarnictwo z elementami ratownictwa medycznego kierunek ma też zapewnić trening fizyczny i taktyczny. Powinien ułatwić karierę w Państwowej Straży Pożarnej czy kształcenie na studiach, związanych z bezpieczeństwem publicznym. Szkoła stawia też na doskonalenie oferty kształcenia techników. Wszystkie technika oferują praktyki zagraniczne, co daje możliwość nabycia doświadczenia w środowisku międzynarodowym. Generalnie oferta szkół z powiatu brzeskiego mocniej stawia na praktyczne wykorzystanie wiedzy, komunikację i kompetencje cyfrowe.