W nowy rok akademicki wchodzimy z 12 tys. nowych studentów na 150 kierunkach studiów, którzy z osobami kontynuującymi kształcenie tworzą na naszej Uczelni 29-tysięczną społeczność studencką. O ich edukację dba ponad 3 tys. kadra, którą wspomaga w procesie dydaktycznym liczna grupa pracowników i pracowniczek administracji akademickiej.
Czas inauguracji skłania niewątpliwie do kreślenia planów, którym dodatkowo sprzyjają prace nad aktualizacją Strategii UAM oraz zbliżające się podsumowanie pierwszej edycji programu IDUB. Aktualnych tematów i wyzwań na progu nowego roku jest zresztą wiele, by wspomnieć o zawirowaniach prawnych i trudnościach z rekrutacją cudzoziemców w związku z zaostrzeniem polityki wizowej państwa, nasilającym się zjawisku rezygnacji ze studiowania (tzw. "drop-out") czy zadaniach związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, także psychologicznego i socjalnego osób studiujących. Jednocześnie cieszymy się z sukcesów naszych studentów, certyfikatów jakości kształcenia i kolejnych pozytywnych ocen Polskiej Komisji Akredytacyjnej, a także świetnych wyników w rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2025, stale rozszerzamy ofertę interdyscyplinarnych kierunków studiów oraz tych prowadzonych w języku angielskim. Tylko bowiem dbałość o jakość kształcenia, wsparta różnorodnymi i zsieciowanymi rozwiązaniami wspierającymi osoby zaangażowane w dydaktykę, zarówno te studiujące, uczące, jak i ten proces administrujące, może zapewnić najlepszych kandydatów na studia, a także studentów i absolwentów.
Cele te są ściśle powiązane z podejmowanymi przez nas działaniami strategicznymi, zwłaszcza tymi na rzecz doskonalenia kompetencji dydaktycznych kadry nauczające oraz wspierania i rozbudowy form wymiany doświadczeń dydaktycznych i dobrych praktyk. Realizację tych zadań w nowym roku akademickim będzie wspomagać tworzony właśnie Ośrodek Rozwoju Innowacji Dydaktycznych UAM.
Cały artykuł na stronie: https://uniwersyteckie.pl/nauka/prof-joanna-wojcik-dydaktyka-akademicka-2025-26-kierunek-rozwoj
Tekst: Prorektor ds. studenckich, prof. Joanna Wójcik
Fot. Władysław Gardasz