Instytut Badań Edukacyjnych pracuje nad stworzeniem Profilu Absolwenta. Ma to na celu stworzenie opisu kompetencji, które na każdym etapie edukacji zdobywać mają uczniowie poszczególnych szkół. Jak mówi Elżbieta Strzemieczna, liderka projektu Profil Absolwenta z Instytutu Badań Edukacyjnych, profil wyznaczy nowy, lepszy kierunek zmian polskiej szkoły.
– Sam profil absolwenta w naszym przekonaniu jest celem edukacji. Jest taką wskazówką, do czego służy szkoła, w jakim kierunku powinna zmierzać. Zbiera informacje najważniejsze w punktu widzenia przyszłości: co szkoła mogła i dała młodemu człowiekowi – uważa Strzemieczna.
Jak wskazują eksperci, w Polskiej edukacji wciąż jest wiele wyzwań. Sylwia Żmijewska-Kwiręg z Centrum Edukacji Obywatelskiej uważa, iż brakuje współpracy pomiędzy resortami.
– Naprawdę jest wciąż niewystarczająca kooperacja pomiędzy ministerstwem, które zajmuje się szkolnictwem wyższym a ministerstwem edukacji, iż często te ministerstwa szły sobie osobnymi drogami – wskazuje Żmijewska-Kwiręg.
Jak zauważa prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, wieloletni przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, sytuacja polskich nauczycieli jest bardzo zła.
– Mamy do czynienia z fatalną sytuacją, pozycją społeczno-ekonomiczną środowiska nauczycielskiego, które w dalszym ciągu jest najniżej opłacaną grupą wśród nauczycieli państw Unii Europejskiej – mówi prof. Śliwerski.
W grudniu zakończyły się konsultacje w sprawie Profilu Absolwenta. Kolejnym krokiem będzie powołanie na początku 2025 roku przez MEN Rady Reformy i następnie powołanie tematycznych zespołów eksperckich.