Program wyrównywania szans edukacyjnych opracowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konsultowaliśmy wspólnie z innymi eksperckimi organizacjami społecznymi przez półtora roku. Zależało nam na jego jak najlepszej jakości i wiele z naszych postulatów finalnie zostało uwzględnionych! Jednym z nich było kompleksowe, zrównoważone i odpowiedzialne podejście do wyzwań wielokulturowej szkoły – stąd moduł programu dotyczący dobrostanu szeroko rozumianych społeczności szkolnych.
Udało się! Wreszcie ruszamy z realizacją!
Z euforią ogłaszamy, iż wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) (lider konsorcjum) oraz Fundacją Ukraiński Dom / Український Дім , realizujemy projekt “Wsparcie dobrostanu społeczności szkolnych w województwie mazowieckim”, finansowany w ramach rządowego programu “Przyjazna szkoła”.
Poniżej garść formalnych informacji:
„PRZYJAZNA SZKOŁA”
Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna
szkoła” w latach 2025-2027
Grupa docelowa:
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.
Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa z państw innych niż Ukraina, które pobierają naukę w polskich szkołach, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.
Cel Programu:
Głównym celem Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Zakres wsparcia:
„Pomoc asystenta” – dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe.Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.
„Dobrostan społeczności szkolnej”, którego celem jest realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, w tym:
• wsparcie dla uczniów – konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe,
• wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub
uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,
• wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
„Doskonalenie kadr systemu oświaty”, którego celem jest doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w zakresie:
• wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,
• pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
• wspierania włączenia uczniów i uczennic,
• wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.
Wartość wsparcia: 499 903 491,80 zł
Wysokość wkładu funduszy europejskich: 412 513 516,80 zł
Realizowany przez nas w ramach ścieżki “Dobrostan społeczności szkolnej” projekt obejmuje pomoc psychologiczną oraz specjalistyczną pomoc psychiatryczną dla dzieci i rodziców, warsztaty psychoedukacyjne dla szkół na Mazowszu, a także otwarte konsultacje dla pedagogów, psychologów szkolnych i innych pracowników oświaty.
Żródło materiału: Polskie Forum Migracyjne








