Od 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Imielinie realizowany jest Krótkoterminowy Projekt Erasmus+ Think Global, Act Local (Myśl Globalnie, Działaj Lokalnie). Jego realizacja powoli dobiega końca. Choć jest to przedsięwzięcie krótkoterminowe, rezultaty wpłyną na rozwój imielińskiej szkoły w kolejnych latach.
Udało się nie tylko wzbogacić warsztat pracy nauczycieli o nowe kompetencje językowe, kulturowe, obywatelskie, ale także podnieść standardy nauczania, zbliżając placówkę do europejskich norm edukacyjnych. Umiędzynarodowienie szkoły poprzez platformę eTwinning, wzrost informatyzacji procesu nauczania z wykorzystaniem narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) oraz poszerzenie wiedzy ekologicznej i zrównoważonego rozwoju – to tylko niektóre efekty programu.
Kursy szkoleniowe
Najpierw nauczyciele SP nr 1 uczestniczyli w trzech kursach szkoleniowych, które odbyły się w Chorwacji, Portugalii i na hiszpańskiej Teneryfie. W sumie wzięło w nich udział 19 pedagogów z państw zaangażowanych w projekt. Poza zdobyciem wspomnianych już umiejętności uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Istotne jest również to, iż nie tylko nauczyciele przełamywali bariery językowe, ale zdobytą wiedzę przekazywali swoim podopiecznym.

Uczniowie klas 1–3, poprzez platformę eTwinning, brali udział w międzynarodowej wymianie kartek bożonarodzeniowych. Ćwiczyli w ten sposób konwersacje w języku angielskim podczas wideokonferencji z rówieśnikami z Hiszpanii. Dla najmłodszych uczestników była to ekscytująca okazja do nauki i interakcji z kolegami z innych krajów. Dzięki stałemu kontaktowi z zagranicznymi partnerami przygotowujemy kolejne wyzwania językowe.
Inspiracyjna baza
Choć projekt był krótkoterminowy, to bardzo wiele udało się zrealizować. Powstała interdyscyplinarna baza zróżnicowanych i wszechstronnych materiałów edukacyjnych na platformie Padlet. Dokumentuje ona innowacje wprowadzone w SP nr 1 w Imielinie. Nauczyciele dzielą się swoimi inspiracjami edukacyjnymi, udostępniając je także innym placówkom oświatowym w ramach upowszechniania rezultatów projektu. W ten sposób udało się stworzyć pewien rodzaj biblioteki z wartościowymi materiałami dydaktycznymi, które zostały zaprezentowane także pedagogom sąsiednich szkół i przedszkoli podczas spotkania w październiku 2024 roku. Było ono również bodźcem do wzięcia udziału w projektach Erasmus+ przez ościenne placówki oświatowe.
Rewolucja multimedialna
Ponieważ współczesna edukacja jest ukierunkowana na nauczanie multimedialne, dlatego większość materiałów znajdujących się na platformie Padlet stworzono dzięki takich aplikacji jak: Jamboard, Wakelet, ClassTools.net, LearningApps, Bamboozle, Wordwall, Kahoot czy Canva. Nauczyciele kreują własne materiały, infografiki i plakaty, które promują szkolne akcje z wykorzystaniem kodów QR. Co więcej, działania te motywują uczniów do eksperymentowania dzięki aplikacji edukacyjnych oraz do tworzenia własnych materiałów i prezentacji z wykorzystaniem narzędzi TIK.
W ten sposób powstały interdyscyplinarne projekty, takie jak: Podróże małe i duże – subiektywny przewodnik po Polsce, stworzony przez uczniów klas piątych; Zachwycający Polacy – prezentacja związana z tematyką niepodległości; London Challenge – projekt z aplikacją Wakelet, który pomagał przygotować uczniów do wycieczki po Londynie. Zostały w nim umieszczone dialogi sytuacyjne w oparciu o shortsy YouTube, które zachęcały do nauki zwrotów przydatnych na lotnisku, w hotelu, restauracji czy metrze.
Powszechne stały się również narzędzia, takie jak Wordwall i YouTube, na lekcjach historii, a także filmy edukacyjne stworzone przez uczniów na zajęciach biologii z serii Z wizytą u lekarza. Na bieżąco tworzone są również interesujące notatki z lekcji z wykorzystaniem kodów QR. Nowoczesna edukacja wiąże się także z wyposażeniem pracowni szkolnych w stosowną bazę dydaktyczną. Dzięki wsparciu funduszy unijnych SP nr 1 zakupiła ekran multimedialny.
Ratowanie planety
Ważnym elementem projektu jest troska o ochronę środowiska, więc i na tym polu w naszej szkole zostały wprowadzone zmiany, które przyczyniają się do ochrony planety. Do lamusa odeszły papierowe ankiety, a w ich miejsce pojawiły się formularze Google i aplikacja SurveySparrow, poznana podczas kursu w Lizbonie. Obecnie, jako narzędzie badawcze do zbierania informacji zwrotnej naszej kadry (nie tylko dla celów zarządzania projektem), wykorzystujemy technikę online.

Ponadto wiedza zdobyta na Teneryfie zaowocowała licznymi projektami proekologicznymi. Wśród nich znalazły się m.in. wycieczka do Kotliny Kłodzkiej, misja ratowania zagrożonych gatunków w Afrykarium we Wrocławiu, segregacja odpadów ze śmieciarką Miecią, zakładanie łąki kwietnej, hodowla fasoli czy inne akcje typu: Jadę na rowerze lub Sprzątanie świata, mające na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz budowanie regionalnej świadomości ekologicznej.
Moda na ekologię zawitała też na zajęcia z logopedii. Przy użyciu słomki uczniowie segregowali obrazki do odpowiedniego kosza. W szkole został zainstalowany tzw. water point, gdzie uczniowie mogą czerpać świeżą wodę z dystrybutora, rezygnując z plastikowych butelek ze słodzonymi napojami. W ramach działań praktycznych znalazły się także warsztaty ekologiczne: Złączeni wodą, szkolny pokaz mody EKO, tworzenie ekoinstrumentów na lekcjach muzyki oraz ozdób świątecznych z wykorzystaniem surowców wtórnych. Były gry edukacyjne z użyciem materiałów z recyklingu, ekozakładki do książek, sadzenie drzewek, ale też lekcje z doradztwa zawodowego z naciskiem na ekozawody.
Dlaczego warto
O wiedzę, którą zdobyliśmy w czasie kursów zagranicznych, można by wzbogacić się także w Polsce. To jednak Erasmus+ daje szerokie możliwości przełamania barier językowych, otwarcia się na współpracę międzynarodową i pozyskanie zagranicznych kontaktów. To także świetna okazja do wymiany doświadczeń i inspiracji z nauczycielami z innych państw Europy w ramach Erasmus Days, w którym braliśmy udział.
Dobiega końca projekt, który okazał się dla wszystkich bardzo wartościowym przedsięwzięciem. Nauczyciele poszerzyli własne kompetencje. Uczymy w inny, innowacyjny sposób, co zwiększa motywację do pracy młodych ludzi. Wszystkie te aspekty mają pozytywny wpływ na jakość edukacji i rozwój całego środowiska szkolnego. Dlatego gorąco zachęcamy do udziału w tego typu projektach.
Anna TURCZYŃSKA, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 1 w Imielinie, koordynator projektu