Projekt Erasmus+ „Think Global, Act Local” w SP nr 1 w Imielinie

kuriernauczycielski.pl 3 tygodni temu

Od 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Imielinie realizowany jest Krótkoterminowy Projekt Erasmus+ Think Global, Act Local (Myśl Globalnie, Działaj Lokalnie). Jego realizacja powoli dobiega końca. Choć jest to przedsięwzięcie krótkoterminowe, rezultaty wpłyną na rozwój imielińskiej szkoły w kolejnych latach.

Udało się nie tylko wzbogacić warsztat pracy nauczycieli o nowe kompetencje językowe, kulturowe, obywatelskie, ale także podnieść standardy nauczania, zbliżając placówkę do europejskich norm edukacyjnych. Umiędzynarodowienie szkoły poprzez platformę eTwinning, wzrost informatyzacji procesu nauczania z wykorzystaniem narzędzi TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) oraz poszerzenie wiedzy ekologicznej i zrównoważonego rozwoju – to tylko niektóre efekty programu.

Kursy szkoleniowe

Najpierw nauczyciele SP nr 1 uczestniczyli w trzech kursach szkoleniowych, które odbyły się w Chorwacji, Portugalii i na hiszpańskiej Teneryfie. W sumie wzięło w nich udział 19 pedagogów z państw zaangażowanych w projekt. Poza zdobyciem wspomnianych już umiejętności uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Istotne jest również to, iż nie tylko nauczyciele przełamywali bariery językowe, ale zdobytą wiedzę przekazywali swoim podopiecznym.

Nauczyciele z SP nr 1 w Splicie; fot. archiwum SP nr 1

Uczniowie klas 1–3, poprzez platformę eTwinning, brali udział w międzynarodowej wymianie kartek bożonarodzeniowych. Ćwiczyli w ten sposób konwersacje w języku angielskim podczas wideokonferencji z rówieśnikami z Hiszpanii. Dla najmłodszych uczestników była to ekscytująca okazja do nauki i interakcji z kolegami z innych krajów. Dzięki stałemu kontaktowi z zagranicznymi partnerami przygotowujemy kolejne wyzwania językowe.

Inspiracyjna baza

Choć projekt był krótkoterminowy, to bardzo wiele udało się zrealizować. Powstała interdyscyplinarna baza zróżnicowanych i wszechstronnych materiałów edukacyjnych na platformie Padlet. Dokumentuje ona innowacje wprowadzone w SP nr 1 w Imielinie. Nauczyciele dzielą się swoimi inspiracjami edukacyjnymi, udostępniając je także innym placówkom oświatowym w ramach upowszechniania rezultatów projektu. W ten sposób udało się stworzyć pewien rodzaj biblioteki z wartościowymi materiałami dydaktycznymi, które zostały zaprezentowane także pedagogom sąsiednich szkół i przedszkoli podczas spotkania w październiku 2024 roku. Było ono również bodźcem do wzięcia udziału w projektach Erasmus+ przez ościenne placówki oświatowe.

Rewolucja multimedialna

Ponieważ współczesna edukacja jest ukierunkowana na nauczanie multimedialne, dlatego większość materiałów znajdujących się na platformie Padlet stworzono dzięki takich aplikacji jak: Jamboard, Wakelet, ClassTools.net, LearningApps, Bamboozle, Wordwall, Kahoot czy Canva. Nauczyciele kreują własne materiały, infografiki i plakaty, które promują szkolne akcje z wykorzystaniem kodów QR. Co więcej, działania te motywują uczniów do eksperymentowania dzięki aplikacji edukacyjnych oraz do tworzenia własnych materiałów i prezentacji z wykorzystaniem narzędzi TIK.

W ten sposób powstały interdyscyplinarne projekty, takie jak: Podróże małe i duże – subiektywny przewodnik po Polsce, stworzony przez uczniów klas piątych; Zachwycający Polacy – prezentacja związana z tematyką niepodległości; London Challenge – projekt z aplikacją Wakelet, który pomagał przygotować uczniów do wycieczki po Londynie. Zostały w nim umieszczone dialogi sytuacyjne w oparciu o shortsy YouTube, które zachęcały do nauki zwrotów przydatnych na lotnisku, w hotelu, restauracji czy metrze.

Powszechne stały się również narzędzia, takie jak Wordwall i YouTube, na lekcjach historii, a także filmy edukacyjne stworzone przez uczniów na zajęciach biologii z serii Z wizytą u lekarza. Na bieżąco tworzone są również interesujące notatki z lekcji z wykorzystaniem kodów QR. Nowoczesna edukacja wiąże się także z wyposażeniem pracowni szkolnych w stosowną bazę dydaktyczną. Dzięki wsparciu funduszy unijnych SP nr 1 zakupiła ekran multimedialny.

Ratowanie planety

Ważnym elementem projektu jest troska o ochronę środowiska, więc i na tym polu w naszej szkole zostały wprowadzone zmiany, które przyczyniają się do ochrony planety. Do lamusa odeszły papierowe ankiety, a w ich miejsce pojawiły się formularze Google i aplikacja SurveySparrow, poznana podczas kursu w Lizbonie. Obecnie, jako narzędzie badawcze do zbierania informacji zwrotnej naszej kadry (nie tylko dla celów zarządzania projektem), wykorzystujemy technikę online.

Uczestnicy projektu w Lizbonie; fot. archiwum SP nr 1

Ponadto wiedza zdobyta na Teneryfie zaowocowała licznymi projektami proekologicznymi. Wśród nich znalazły się m.in. wycieczka do Kotliny Kłodzkiej, misja ratowania zagrożonych gatunków w Afrykarium we Wrocławiu, segregacja odpadów ze śmieciarką Miecią, zakładanie łąki kwietnej, hodowla fasoli czy inne akcje typu: Jadę na rowerze lub Sprzątanie świata, mające na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz budowanie regionalnej świadomości ekologicznej.

Moda na ekologię zawitała też na zajęcia z logopedii. Przy użyciu słomki uczniowie segregowali obrazki do odpowiedniego kosza. W szkole został zainstalowany tzw. water point, gdzie uczniowie mogą czerpać świeżą wodę z dystrybutora, rezygnując z plastikowych butelek ze słodzonymi napojami. W ramach działań praktycznych znalazły się także warsztaty ekologiczne: Złączeni wodą, szkolny pokaz mody EKO, tworzenie ekoinstrumentów na lekcjach muzyki oraz ozdób świątecznych z wykorzystaniem surowców wtórnych. Były gry edukacyjne z użyciem materiałów z recyklingu, ekozakładki do książek, sadzenie drzewek, ale też lekcje z doradztwa zawodowego z naciskiem na ekozawody.

Dlaczego warto

O wiedzę, którą zdobyliśmy w czasie kursów zagranicznych, można by wzbogacić się także w Polsce. To jednak Erasmus+ daje szerokie możliwości przełamania barier językowych, otwarcia się na współpracę międzynarodową i pozyskanie zagranicznych kontaktów. To także świetna okazja do wymiany doświadczeń i inspiracji z nauczycielami z innych państw Europy w ramach Erasmus Days, w którym braliśmy udział.

Dobiega końca projekt, który okazał się dla wszystkich bardzo wartościowym przedsięwzięciem. Nauczyciele poszerzyli własne kompetencje. Uczymy w inny, innowacyjny sposób, co zwiększa motywację do pracy młodych ludzi. Wszystkie te aspekty mają pozytywny wpływ na jakość edukacji i rozwój całego środowiska szkolnego. Dlatego gorąco zachęcamy do udziału w tego typu projektach.

Anna TURCZYŃSKA, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 1 w Imielinie, koordynator projektu

Idź do oryginalnego materiału