Projekt IBE “Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać”

kuratorium.katowice.pl 6 dni temu

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt „Moc relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać”, którego celem jest budowa relacji, zaufania i współpracy. Łączy on kuratoria oświaty, szkoły, nauczycielki i nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów, rodziców oraz uczennice i uczniów we wspólnym działaniu na rzecz pozytywnej zmiany w edukacji. Działania projektu obejmują ok. 200 szkół podstawowych w kraju, z tego 11 szkół w województwie śląskim. Dyrektorzy tych szkół przyjęli zadania Ambasadorów Reformy.

Do zadań Ambasadorów Reformy należy:

  1. Testowanie w praktyce szkolnej rozwiązań reformy.
  2. Współpraca z wizytatorami KO w Katowicach w tworzeniu modelu współpracy kuratorium ze szkołami we wdrażaniu zmiany w duchu dialogu i zaufania.
  3. Przygotowanie materiałów, scenariuszy i filmów dostępnych online tworzących zasoby Repozytorium Wiedzy i Narzędzi dla Reformy Edukacji.
  4. Współpraca z IBE-PIB przy realizacji badania rodziców nt. ich postrzegania zmian w szkole.
  5. Udział w szkoleniach rozwijających kompetencje dydaktyczne i liderskie.

W ramach projektu powołano też Koordynatorów Wojewódzkich – przedstawicieli Kuratorium Oświaty.

Do zadań Koordynatorów Wojewódzkich należy:

  1. Współpraca z zespołem IBE PIB w zakresie planowania, organizacji i monitorowania działań wojewódzkich.
  2. Koordynowanie realizacji działań projektowych w regionie – zgodnie z harmonogramem i wytycznymi zespołu IBE PIB.
  3. Zapewnienie skutecznej komunikacji między ambasadorami, kuratorium a zespołem IBE PIB.
  4. Udział w sesjach i spotkaniach koordynatorów prowadzonych przez zespół IBE PIB, służących integracji i wymianie doświadczeń.
  5. Dbanie o spójność przekazu i identyfikacji projektu w regionie.
  6. Upowszechnianie i promocja Repozytorium Wiedzy.
  7. Raport z tworzenia i planu pracy sieci ambasadorskich z województwa.

Dotychczas odbyły się następujące działania w ramach projektu MORE:

  • 3 i 6 listopada – webinary IBE dla Ambasadorów Reformy i Koordynatorów („Mini-pilotaże w szkołach – jak rozpocząć i prowadzić proces wdrażania reformy w praktyce?”),
  • listopad-grudzień – spotkania w formule online Śląskiego Kuratora Oświaty z Ambasadorami Reformy i Koordynatorami Wojewódzkimi – m.in. omówienie mini-pilotaży wdrażanych w szkołach,
  • 11–20 listopada – ankieta diagnostyczna dla wizytatorów,
  • 14 i 17 listopada – ogólnopolski webinar IBE dla koordynatorów wojewódzkich,
  • 20-21 listopada – dwudniowe warsztaty dla Ambasadorek i Ambasadorów Reformy oraz Koordynatorów i Koordynatorek Wojewódzkich w Warszawie (warsztaty pn. „O sensie zmiany i praktycznym działaniu” oraz „Budujemy sieci i wzmacniamy rolę ambasadora”),
  • 4 i 5 grudnia – warsztaty stacjonarne w Katowicach dla Koordynatorów i Wizytatorów „Komunikacja – skuteczne strategie i narzędzia” oraz dla Ambasadorów, Koordynatorów i Wizytatorów „Model współpracy Kuratorium Oświaty (KO) – Szkoła w procesie wprowadzania reformy”,
  • listopad/grudzień – wizyty Koordynatora Wojewódzkiego w szkołach na mini-pilotażach.

Od 28 listopada do 7 grudnia odbywało się badanie wśród rodziców i opiekunów uczennic
i uczniów ze szkół, które uczestniczą w projekcie. Celem badania jest poznanie opinii rodziców i opiekunów na temat szkoły oraz wdrażanej reformy, w tym m.in. ocena zachodzących zmian, towarzyszących temu szans, obaw i potrzeb.

W 11 szkołach województwa śląskiego zrealizowano mini-pilotaże, po których powstaną materiały, scenariusze i filmy. Do 10 grudnia zostaną one przekazane do IBE i wejdą do dostępnych online zasobów Repozytorium Wiedzy i Narzędzi dla Reformy Edukacji.

Poniżej lista Dyrektorów – Ambasadorów Reformy Województwa Śląskiego i tematy realizowanych w ich szkołach mini-pilotaży:

  1. Ewa Solipiwko – Szkoła Podstawowa nr 27 im. Stanisława Wyspiańskiego w Sosnowcu – „Latający plecak życzliwości”.
  2. Barbara Bucka – Prywatna Szkoła Podstawowa Nr 5 „Twoja Przyszłość” w Zespole Szkół Prywatnych Twoja Przyszłość w Sosnowcu – „Liga Mistrzów – projekt interdyscyplinarny”.
  3. Grażyna Tkocz – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Piastów Śląskich w Łaziskach Górnych – „Śląsk moja mała ojczyzna”.
  4. Monika Stelmach – Szkoła Podstawowa nr 31 im. Orła Białego w Częstochowie – „Mediacje rówieśnicze”.
  5. Barbara Markiel – Szkoła Podstawowa nr 37 im. gen. Mariusza Zaruskiego w Bielsku-Białej – „Kto Ty jesteś? Polak mały…..”.
  6. Lilla Salachna-Brzoza – Szkoła Podstawowa im. Pawła Kojzara w Mnichu – „Droga do wolności – Narodowe Święto Niepodległości”.
  7. Grażyna Dyszy – Szkoła Podstawowa nr 32 w Bytomiu – „RELACJA MA MOC – Razem reagujemy!”.
  8. Iwona Nędzyńska-Mól – Szkoła Podstawowa nr 29 im. Królowej Jadwigi w Częstochowie – „Szanuję, bo mam prawo – działam, bo mam obowiązek”.
  9. Joanna Sokołowska – Czarnecka – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 16 w Gliwicach – „Ocenianie, które uczy – ocenianie kształtujące”.
  10. Marcin Kunicki – Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego im. Janusza Kusocińskiego w Raciborzu – „Dyskoteka Andrzejkowa”.
  11. Justyna Franczak – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 23 w Katowicach – 1. Rozwijanie III strategii oceniania kształtującego w klasach I-III; 2. Mini projekt „Język życzliwości nie zna granic”.
Idź do oryginalnego materiału