„Przyjazna Ósemka”

kuratorium.katowice.pl 3 tygodni temu

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Wojciecha Korfantego w Mikołowie to nie tylko rozbudowany
i robiący wrażenie nowoczesnym wyglądem i wyposażeniem gmach, ale także zespół osób, które dążą do stworzenia szkoły nastawionej na dobrostan ucznia, jego rozwój oraz zapewnienie mu wsparcia. Tu nie usłyszysz przeszywającego dźwięku dzwonka, oceny nie mają wag, a każdą z nich możesz poprawić.

W sołeckiej szkole w Paniowach od kilkunastu lat realizowane są projekty Eramus+, jest ona prawdziwym „oknem na świat”. w tej chwili uczniowie i nauczyciele uczestniczą w projekcie „Nastawieni na rozwój. Szczęśliwa szkoła, nauczyciel, uczeń”, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+ (Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027), którego założenia i cele świetnie nakreślają kierunek, w którym zmierza placówka: czerpanie z fińskiego modelu edukacji, edukacja outdoorowa, nastawiona na potrzeby ucznia, wspierająca, a przede wszystkim szkoła, gdzie nie ocena jest najważniejsza.

W nurcie edukacji fińskiej, nauki na zewnątrz, „odkrzesłowienia” ucznia i przywiązywania mniejszej wagi do oceny, a większej do zdobywania wiedzy w interesujących uczniów dziedzinach zrodził się pomysł „Przyjaznej Ósemki”, w który wpisują się idealnie realizowane w szkole projekty jak np. „ABC Empatii” (Czepczyński Family Foundation) czy metoda Kids’ Skills (stworzona przez Bena Furmana, wdrażana we współpracy z Fundacją „Ulica”). „Przyjazna Ósemka” to wewnątrzszkolny projekt stworzony przez nauczycieli, którego założenia nie są dalekosiężnymi planami– zmiany już się dzieją. Pod koniec ubiegłego roku szkolnego uczniowie ostatnie dni przed zakończeniem nauki spędzili nie w szkolnych ławkach, a na zewnątrz – projektując i wykonując domki dla owadów, plecionki ze zużytych T-shirtów, leżaki z palet, kolorowe kamienie do ozdoby przyszkolnego placu oraz plakaty do lektur – wszystko z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w różnych dziedzinach. Były zdrowe kanapki oraz własnoręcznie wykonana lemoniada, powstały makiety ścieżki sensorycznej – wybrano tę, która zostanie wykonana wiosną i będzie służyła dzieciom. Po całorocznym wysiłku edukacyjnym, w uznaniu wkładu pracy, umiejętności zdobytych w zakresie wiedzy, ale przede wszystkim bycia wspaniałym kolegą/koleżanką, każdy uczeń został na akademii nagrodzony
a jego dłoń uściśnięta przez dyrekcję – bo miarą osiągnięć nie jest biało-czerwona flaga na świadectwie, a każdy wychodzi ze szkoły w czerwcu mądrzejszy niż wszedł do niej 1 września.

Już od początku roku szkolnego 2024/2025, dzięki utrzymującej się długo słonecznej pogodzie, wykorzystane zostały leżaki, krzesełka do nauki na zewnątrz oraz ławeczki z zadaszeniem – to tam i wzory matematyczne, i słówka angielskie szybciej zadomawiają się w młodych głowach. Codziennie uczniowie mają jedną obowiązkową przerwę na podwórku.
A co, jeżeli pada? Trudno – o ile to nie ulewa, „Ósemka” daje radę – przecież buty można wytrzeć a uśmiech dziecka jest ważniejszy od czystej podłogi.

Co dalej w planach? Ogródek z miejscem do nauki, gdzie w otoczeniu pachnącej lawendy dzieciaki będą czerpać euforia z edukacji. Sadzenie kwiatów, zbieranie deszczówki, samodzielna praca w ogródku (narzędzia już czekają w swoim nowym narzędziowym domku) oraz kolejne projekty międzynarodowe, nad którymi nauczyciele już pracują – by kolejni uczniowie znów mogli wyfrunąć przez ósemkowe „okno na świat”. Bo przecież to oni są najważniejsi. Celem nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 8 im. Wojciecha Korfantego
w Mikołowie nie jest kształtowanie młodych ludzi, by zostali kimś. Oni już są KIMŚ – wspaniałym, niepowtarzalnym i wyjątkowym.

Idź do oryginalnego materiału