Pytania i odpowiedzi

ore.edu.pl 22 godzin temu
Lp.PytanieOdpowiedź
1Jakie wymagania/kryteria należy stosować wobec eksperta zewnętrznego?Wymagania dot. eksperta zewnętrznego powinny zostać określone zgodnie z opracowanym planem wsparcia i potrzebami w tym zakresie. Nie jest konieczne, aby była to jedna osoba, raczej należy kierować się zadaniami w poszczególnych etapach i pod tym kątem dobierać ekspertów.
2Czy jednym z ekspertów w SCWEW może być osoba przebywająca na emeryturze, ale przez cały czas zatrudniona na umowę czasową w placówce, jednak do końca sierpnia br. Dodatkowo zależnie od organizacji pracy szkoły sytuacja z umową na kolejnym rok szkolny nie jest rozstrzygnięta.Decyzja w tym zakresie należy do Grantobiorcy, który zapewnia zespół ekspertów do realizacji zadań w projekcie. Jednak należy pamiętać, iż eksperci SCWEW otrzymają pakiet szkoleń i zostaną przygotowani do pełnienia swojej roli, a co za tym idzie każda zmiana, która jest możliwa po uzyskaniu zgody Grantodawcy, niestety powoduje konieczność wprowadzenia w zadania nowej osoby. Proszę pamiętać, iż dzięki wsparciu w projekcie Grantobiorca buduje swój potencjał również na przyszłe działania SCWEW.
3Jaka forma zatrudnienia np. czy umowa zlecenie /forma rozliczenia płatności powinna być zastosowana przy zaangażowaniu koordynatorów w 5 placówkach współpracujących ze SCWEW? Forma zaangażowania i rozliczania wynagrodzeń koordynatorów nie podlega weryfikacji przez Grantodawcę, tj. ORE. Proszę stosować wewnętrzne uregulowania.
4Jak należy liczyć liczbę nauczycieli z placówek współpracujących ze SCWEW? Czy to te same osoby przechodzące przez wszystkie etapy, czy na każdym etapie osoby mogą się różnić?Liczba nauczycieli objętych wsparciem SCWEW jest uzależniona od potrzeb i powinna dotyczyć konkretnych osób, które korzystają ze wsparcia SCWEW i są objęte wsparciem w ramach przedsięwzięcia grantowego. Przy czym wsparcie może być udzielane wielokrotnie, zgodnie z potrzebami i rodzajami wsparcia (formy indywidualne i zbiorowe).
5Czy ekspertom zaplanowanym do udziału w przedsięwzięciu grantowym należy przypisać funkcje zgodnie z Modelem funkcjonowania SCWEW (ekspert ds. edukacji włączającej, technologii wspomagających itd.)W zakładce Konkurs grantowy SCWEW - Dokumentacja został zamieszczony Załącznik nr 1 do Regulaminu_Model funkcjonowania SCWEW, w którym określono zadnia dla Lidera i ekspertów.
W Modelu funkcjonowania SCWEW nie zostały wydzielone zdania dla wskazanych ekspertów. W trakcie przygotowania wniosku grantowego należy zatem podzielić zdania pomiędzy 4 ekspertów, nie przypisując im konkretnej nazwy.
6Co w sytuacji, gdy Lider nie ma 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą? W placówce powołany jest nowy dyrektor (3 rok) i nowi wicedyrektorzy (pierwszy rok), poprzedni dyrektorzy i wicedyrektorzy nie są zainteresowani prowadzeniem projektu, są w wieku przedemerytalnym.W Modelu funkcjonowania SCWEW wskazano, iż osoba, której organ prowadzący powierzy funkcję Lidera specjalistycznego centrum powinna być zatrudniona w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, placówce specjalnej, w której zostanie utworzony SCWEW oraz mieć co najmniej 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą. Ze względu na zadania realizowane przez Zespół specjalistycznego centrum konieczne jest doświadczenie Lidera w dzieleniu się wiedzą i umiejętnościami w realizacji wsparcia nauczycieli, specjalistów w obszarze kształcenia specjalnego, pracy z grupą, klasą zróżnicowaną. jeżeli placówka specjalna nie posiada w swoich zasobach kadrowych takiej osoby lub nikt z kadry nie jest zainteresowany pełnieniem funkcji Lidera możliwe jest zatrudnienie spoza placówki na etapie przygotowania wniosku grantowego i powierzenie tej osobie zadań w placówce specjalnej, a następnie ubieganie się o grant w kolejnej edycji konkursu. Zgodnie z dokumentacją konkursową Grantobiorca musi wykazać się m. in. zasobem kadrowym spełniającym wymagania dla Lidera SCWEW.
7Pytanie w kontekście "lekcji modelowych": Czy wniosek grantowy będzie zasadny, skoro nie ma w placówce (specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w stopniu głębokim oraz dla uczestników wczesnego wspomagania rozwoju dzieci) czynnych "przedmiotowców"? W placówce nie ma uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, mamy w zasadzie niemal tylko pedagogów specjalnych, nikt w tej chwili nie realizuje podstawy programowej.Zgodnie z zapisami Modelu - SCWEW to specjalistyczny zespół działający w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, placówce specjalnej - prowadzącej działalność edukacyjną - oraz korzystający z jej zasobów kadrowych i merytorycznych, a także zasobów zewnętrznych, tj. innych podmiotów. Warunkiem koniecznym, by placówka mogła pełnić rolę SCWEW jest prowadzenie działalności edukacyjnej przez tę placówkę. Ponadto w Modelu zostały określone zadania i kompetencje Zespołu SCWEW, w tym wymagania dla ekspertów. jeżeli w placówce specjalnej zatrudnieni są nauczyciele lub specjaliści, którzy posiadają przygotowanie i kompetencje oraz doświadczenie do prowadzenia zajęć przedmiotowych (nawet jeżeli w tej chwili nie realizują takich zadań) i będą zaangażowani do realizacji zadań w specjalistycznym centrum, tym samym spełniony jest warunek konieczny, by placówka ta mogła pełnić rolę SCWEW. W związku z przystąpieniem do konkursu grantowego należy dokonać oceny posiadanych zasobów kadrowych i realnie ocenić czy są wystarczające do realizacji zadań SCWEW, wynikających z potrzeb przedszkoli i szkół planowanych do objęcia wsparciem.
Należy nadmienić, iż w specjalistycznym centrum, oprócz Lidera i czterech ekspertów, w zależności od potrzeb, mogą być zatrudniani eksperci zewnętrzni.
8Czy dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym innych kwot w poszczególnych etapach niż te ujęte w Załączniku 2 do Regulaminu konkursu grantowego?Dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym, w poszczególnych Etapach kwot różniących się od tych, wskazanych w Załączniku nr 2 do Regulaminu. Istotne jest jednak, by suma tych kwot dała nam kwotę grantu określoną w Regulaminie, tj. 718 851,00 zł.
9Czy znany jest harmonogram poszczególnych edycji konkursu grantowego?Informacje o planowanych działaniach w projekcie zamieszczone są na stronie internetowej ORE w zakładce Harmonogram.
10Czy przedszkola niepubliczne, prowadzone przez osoby prywatne, będą traktowane jako placówki z innego powiatu?Nie. Może się zdarzyć, iż SCWEW obejmie wsparciem placówkę prywatną z tego samego powiatu. Status prawny nie ma tu znaczenia.
11Jaka jest kolejność postępowania w przypadku złożenia wniosku grantowego? Czy w pierwszej kolejności trzeba wysłać wniosek w WITKAC, a następnie go wygenerować, podpisać i załączyć w systemie?Tak. Aby poprawnie podpisać Wniosek grantowy należy go najpierw złożyć w systemie Witkac.pl korzystając z klawisza „ZŁÓŻ OFERTĘ”. Po złożeniu oferty w systemie pojawi się napis „Brak załączonego wniosku podpisanego elektronicznie (wymagany)” i klawisz „ZAŁĄCZ WNIOSEK”.
Wówczas należy pobrać wniosek w wersji pdf, podpisać ten dokument elektronicznie dzięki podpisu kwalifikowalnego lub profilu zaufanego i podpisany plik pdf z wnioskiem grantowym załączyć w systemie korzystając z klawisza „Załącz wniosek”.

12Czy szkoły, które były objęte wsparciem SCWEW w ramach "Pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW" mogą zostać objęte wsparciem również w I edycji konkursu?Tak, szkoły objęte wsparciem SCWEW w ramach poprzednich edycji konkursu, mogą zostać objęte wsparciem również w ramach tej edycji konkursu grantowego.
13Czy wśród 5 placówek, które mają zostać objęte wsparciem SCWEW, muszą znaleźć się placówki ze wszystkich poziomów edukacyjnych?Nie, nie ma takiego obowiązku. Mogą to być placówki z dowolnych poziomów edukacji.
14Czy w dokumentacji znajduje się wykaz kryteriów premiujących? Proszę o wskazanie, w którym miejscu.Wykaz kryteriów premiujących znajduje się w zakładce Konkurs grantowy SCWEW - Dokumentacja. We wskazanej zakładce został zamieszczony Załącznik nr 8 do Regulaminu konkursu grantowego, w którym określono m.in. wykaz kryteriów premiujący.
15Zgodnie z regulaminem konkursu grantowego mogą przystąpić Wnioskodawcy, którzy realizowali projekt "Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW". Czy jeżeli ktoś nie uczestniczył w ww. projekcie to czy może przystąpić do tego naboru?Tak. Zapis z regulaminie dopuszcza możliwość przystąpienia do projektu tym wnioskodawcom, którzy realizowali projekt "Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW".
16W jakim terminie powinna rozpocząć się realizacja grantu otrzymanego w I edycji konkursu grantowego?Biorąc pod uwagę harmonogram zaplanowanych prac nad wnioskiem i następnie jego oceną i kontraktacją, realizacja grantów w ramach I edycji powinna rozpocząć się w maju 2025 r.
17Czy zespół SCWEW może liczyć więcej niż 5 osób?Zgodnie z zapisami w Regulaminu Zespół SCWEW składa się z 5 osób - Lidera i 4 ekspertów. W skład Zespołu nie wliczamy ekspertów zewnętrznych, którzy mogą być zatrudnieni do realizacji wybranych działań.
18Czy liderem może być dyrektor szkoły pełniącej role SCWEW?Tak, o ile spełnia wszystkie wymagania wskazane w Modelu funkcjonowania SCWEW.
19Czy możliwe jest objęcie placówki niepublicznej wsparciem SCWEW?Tak. Placówki niepubliczne również mogą być objęte wsparciem SCWEW.
20Czy system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny, jeżeli nie załączono załączników (gdy załączniki są niewymagane), np. listu intencyjnego?Tak, system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny, jeżeli np. dany załącznik nie jest wymagany. Jednocześnie informujemy, iż gdyby Grantobiorca nie załączył załącznika, który jednak okazałby się wymagany, dopuszcza się uzupełnienie wniosku w tym zakresie na etapie oceny formalnej.
21Jak długo potrwa ocena wniosku grantowego i podpisanie umowy o grant?Okres przeznaczony na ocenę wniosków wraz podpisaniem umów uzależniony jest od liczby złożonych wniosków i liczby ewentualnych wyjaśnień czy uzupełnień. Niemniej zakładamy, iż cały ten proces powinien zakończyć się nie później niż z końcem kwietnia 2025 r.
22Czy jest konkretnie określona miesięczna liczba godzin do przepracowania przez zespół SCWEW (lider i eksperci)?Liczba godzin zaangażowania Lidera i ekspertów SCWEW wynika przede wszystkim z przyjętego planu wsparcia dla poszczególnych przedszkoli, szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum. Jednocześnie należy wziąć pod uwagę wymagania wskazane w Załączniku nr 2 do Regulaminu, tj. Wymagane do osiągnięcia efekty cząstkowe SCWEW w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Liczba godzin do przepracowania przez zespół SCWEW musi być odpowiednia do realizacji zadań wynikajacych z planu wsparcia dla przedszkoli i szkół objetych wsparciem.
23Czy członkowie zespołu SCWEW muszą być zatrudnieni na umowę o pracę?Preferowane jest zatrudnienie członków zespołu na umowę o pracę. Niemniej, z uwagi na różne uwarunkowania wewnętrzne placówek, czy też zewnętrzne dopuszczalna jest również inna forma zatrudnienia takiej osoby. Istotne jest, by osoby te stanowiły faktycznie potencjał placówki wyznaczonej do pełnienia roli SCWEW.
24Czy istnieje możliwość, aby organ prowadzący upoważnił do złożenia wniosku grantowego szkołę specjalną?Tak, organ prowadzący może personalnie upoważnić np. dyrektora szkoły specjalnej z imienia i nazwiska do złożenia wniosku grantowego. Należy jednak pamiętać, iż wnioskodawcą w konkursie przez cały czas będzie organ prowadzący, a nie szkoła specjalna.
25Czy lider i eksperci przed złożeniem wniosku grantowego muszą być zatrudnionieni w szkole specjalnej pełniącej rolę SCWEW? Czy wskazane osoby można zatrudnić dopiero do realizacji przedsięwzięcia grantowego?Zgodnie z Modelem funkcjonowania SCWEW przedszkole, szkoła placówka specjalna powinna dysponować zasobem kadrowym do utworzenia specjalistycznego centrum już na etapie aplikowania.
26Jeśli dyrektor będzie miał pełnomocnictwo do podpisania umowy, czy w takiej sytuacji również podpisuje umowy z zespołem projektowym?Wszystko zależy od zakresu udzielonego dyrektorowi pełnomocnictwa.
27Czy do niektórych działań, np. specyficznych szkoleń, można zatrudnić dodatkowego eksperta, innego niż lider lub jeden z ekspertów SCWEW? Tak, istnieje taka możliwość.
28Czy kadra SCWEW może mieć stałe wynagrodzenie na danym etapie, a dodatkowo realizować inne zadania/zajęcia dodatkowo płatne?Kwestie zatrudnienia kadry SCWEW oraz regulacje dotyczące ich wynagrodzeń leżą w gestii Wnioskodawcy oraz jego wewnętrznych uregulowań. Nie jest to obszar weryfikowany przez Grantodawcę, tj. ORE.
29Czy znana jest liczba szkoleń wyjazdowych dla kadry SCWEW?Szkolenia dla Liderów SCWEW będą realizowane stacjonarnie w CS ORE w Sulejówku - będą to dwa dwudniowe spotkania (planowany termin - maj 2025). Pozostałe szkolenia dla Liderów i kadry SCWEW będą realizowane online.
30Jeżeli SCWEW powstałby przy jednej z placówek wchodzących w skład Zespołu Szkół Specjalnych, czy w kolejnych edycjach konkursu, organ prowadzący może złożyć wniosek grantowy o utworzenie kolejnego SCWEW przy innej placówce wchodzącej w skład tego samego zespołu?W ramach zespołu szkół specjalnych organ prowadzący może utworzyć SCWEW w zespole szkół specjalnych bądź w jednej szkole specjalnej lub jednym przedszkolu specjalnym, które wchodzą w skład zespołu szkół. o ile SCWEW powstanie w zespole szkół specjalnych, nie jest możliwe utworzenie w nim SCWEW w kolejnej edycji konkursu.
31Czy SCWEW będzie odrębną jednostką (posiadającą regon i NIP), zatrudniającą zespół ekspertów?Nie, SCWEW nie będzie posiadał odrębnej osobowości prawnej, ponieważ będzie działał w strukturach placówki pełniącej rolę SCWEW.
32Czy na etapie składania wniosku grantowego należy ilościowo zaplanować rodzaj sprzętu, w jaki zostanie wyposażona wypożyczalnia?Ostateczna liczba i rodzaj sprzętu kupowanego ze środków grantu powinny wynikać z pogłębionej diagnozy potrzeb, którą trzeba przeprowadzić w I etapie działania specjalistycznego centrum. Zapisy we wniosku grantowym powinny wynikać z przeprowadzonej wstępnej diagnozy potrzeb.
33Czy organizując konferencję, oprócz nauczycieli, specjalistów z przedszkoli szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum, można zaprosić na nią nauczycieli z placówek innych niż te objęte wsparciem SCWEW?Jak najbardziej można zaprosić do udziału w konferencji nauczycieli innych niż tych objętych opieką SCWEW. Będzie to zdecydowanie element upowszechniający działania i zachęcający inne placówki do udziału w kolejnych edycjach konkursu.
34Czy osoba prowadząca wypożyczalnię to jeden z ekspertów?Zadania związane z funkcjonowaniem wypożyczalni zostały opisane w Modelu funkcjonowania SCWEW. Przydział tych zadań wynika z wewnętrznych ustaleń Zespołu.
35Czy osoba fizyczna będąca organem prowadzącym przedszkole specjalne, pełniąca w nim funkcję dyrektora oraz psychologa, specjalisty WWR będzie mogła pełnić funkcję lidera? Zgodnie z zapisami zawartymi w Modelu funkcjonowania SCWEW, osoba, która będzie pełniła funkcję Lidera w specjalistycznym centrum powinna spełnić następujące kryteria:
- co najmniej 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą;
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem we wsparciu nauczycieli, specjalistów w obszarze kształcenia specjalnego, pracy z grupą/klasą zróżnicowaną;
- zatrudnienie w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW.

Za spełnienie wymogu zatrudnienia w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW, uznaje się także osobę fizyczną, która pełni jednocześnie funkcję organu prowadzącego oraz dyrektora placówki. Warunkiem niezbędnym jest aktywne wykonywanie zadań z zakresu organizacji i zarządzania, a także wspieranie kadry pedagogicznej w realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych w tej placówce.
Jednocześnie zatrudnienie nauczyciela w przedszkolu, szkole, placówce specjalnej powinno być zgodne z zapisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102).
36Czy ekspertom zaplanowanym do udziału w przedsięwzięciu grantowym należy przypisać funkcje zgodnie z Modelem (ekspert ds. edukacji włączającej, technologii wspomagających itd.)W dokumentacji konkursowej został zamieszczony Model funkcjonowania SCWEW, w którym zostały określone zadnia dla Lidera i ekspertów. W Modelu nie zostały wydzielone zdania dla wskazanych rodzajów ekspertów. W trakcie przygotowania wniosku należy zatem podzielić zdania pomiędzy 4 ekspertów, nie przypisując im konkretnej nazwy.
37W regulaminie konkursu zapisano, iż ogłoszony konkurs jest I edycją. Czy kolejne edycje naboru wniosków będą w ogłaszane w 2025 roku, czy też w latach następnych?Informacje o planowanych działaniach w projekcie zamieszczone są na stronie internetowej ORE w zakładce Harmonogram.
38Czy możliwe jest uzyskanie informacji o stawkach wynagrodzeń, które braliście Państwo pod uwagę przy szacowaniu kosztów?
Czy szacując wynagrodzenie powinnam kierować się stawkami, które obowiązują w mojej placówce na danym stanowisku czy też mogą być to kwoty wyższe z uwagi na inny zakres zadań?
Ustalając stawki wynagrodzeń należy kierować się stawkami, które obowiązują w danej placówce na danym stanowisku i inne uregulowania wskazujące, jak należy określać lub zwiększać te stawki w przypadku zadań innych lub dodatkowych.
39Czy jako dyrektor SOSW mogę być liderem SCWEW?
Wymagania kompetencyjne dla lidera oraz zakres zadań został określony w Modelu funkcjonowania SCWEW.
Jeżeli spełnia Pan opisane tam wymagania, może Pan pełnić rolę lidera SCWEW.
40Czy prezydent miasta może mnie, jako dyrektora SOSW upoważnić do składania wniosku grantowego i reprezentowania organu prowadzącego jako osobę do kontaktu z ramienia organu prowadzącego? Tak, może. W upoważnieniu powinien zostać określony zakres czynności, które może Pan wykonywać w związku z przystąpieniem do konkursu grantowego. Proszę też pamiętać o załączeniu upoważnienia do wniosku grantowego - w tym przypadku będzie to załącznik obligatoryjny.
41Czy wniosek grantowy musi złożyć organ prowadzący poprzez system Witkac? Czy jako dyrektor SOSW mogę złożyć wniosek grantowy i go podpisać?Czynności te mogą być wykonywane zgodnie z tym, jaki zakres czynności został powierzony przez organ prowadzący, a zatem zgodnie z upoważnieniem.
42Czy ekspertami mogą być wicedyrektorzy SOSW?Wymagania kompetencyjne dla eksperów oraz zakres zadań zostały określone w Modelu funkcjonowania SCWEW.
Jeżeli wicedyrektorzy spełniają opisane tam wymagania oraz posiadają doświadczenie w zakresie wsparcia wynikającego z wniosków z diagnozy potrzeb przedszkoli i szkół objętych wsparciem, mogą pełnić rolę ekspertów SCWEW.
43Nasza placówka ma ogromne problemy lokalowe. Nie mamy miejsca w ośrodku np. na prowadzenie wypożyczalni sprzętu. Nasz starosta zaproponował rozwiązanie w postaci postawienia specjalnego kontenera przy budynku ośrodka, w którym taka wypożyczalnia mogłaby funkcjonować. Czy takie rozwiązanie jest możliwe biorąc pod uwagę wymagania projektowe?Zgodnie z zapisami zawartymi w Modelu funkcjonowania SCWEW, budynek oraz pomieszczenie, w którym znajduje się wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych musi zapewniać pełną dostępność, zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019, poz. 1696). W szczególności obiekt powinien być dostępny dla osób z różnymi dysfunkcjami.
Idź do oryginalnego materiału