Pytania i odpowiedzi

ore.edu.pl 18 godzin temu
Lp.PytanieOdpowiedź
1Jakie wymagania/kryteria należy stosować wobec eksperta zewnętrznego?Wymagania dot. eksperta zewnętrznego powinny zostać określone zgodnie z opracowanym planem wsparcia i potrzebami w tym zakresie. Nie jest konieczne, aby była to jedna osoba, raczej należy kierować się zadaniami w poszczególnych etapach i pod tym kątem dobierać ekspertów.
2Jaka forma zatrudnienia, np. czy umowa zlecenie /forma rozliczenia płatności, powinna być zastosowana przy zaangażowaniu koordynatorów w 5 placówkach współpracujących ze SCWEW?Forma zaangażowania i rozliczania wynagrodzeń koordynatorów nie podlega weryfikacji przez grantodawcę, tj. ORE. Należy stosować wewnętrzne uregulowania.
3Jak należy liczyć liczbę nauczycieli z placówek współpracujących ze SCWEW? Czy to te same osoby przechodzące przez wszystkie etapy, czy na każdym etapie osoby mogą się różnić?Liczba nauczycieli objętych wsparciem SCWEW jest uzależniona od potrzeb i powinna dotyczyć konkretnych osób, które korzystają ze wsparcia SCWEW i są objęte wsparciem w ramach przedsięwzięcia grantowego. Przy czym wsparcie może być udzielane wielokrotnie, zgodnie z potrzebami i rodzajami wsparcia (formy indywidualne i zbiorowe).
4Czy dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym innych kwot w poszczególnych etapach niż te ujęte w załączniku 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”?Dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym, w poszczególnych etapach, kwot różniących się od tych wskazanych w załączniku nr 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”. Istotne jest jednak, aby kwoty z poszczególnych etapów sumowały się do kwoty grantu, określonej w „Regulaminie konkursu grantowego”, tj. 718 851,00 zł.
5Czy przedszkola niepubliczne, prowadzone przez osoby prywatne, będą traktowane jako placówki z innego powiatu?Nie. Może się zdarzyć, iż SCWEW obejmie wsparciem placówkę prywatną z tego samego powiatu. Status prawny nie ma tu znaczenia.
6Jaka jest kolejność postępowania w przypadku złożenia wniosku grantowego? Czy w pierwszej kolejności trzeba wysłać wniosek w WITKAC, a następnie go wygenerować, podpisać i załączyć w systemie?Tak. Aby poprawnie podpisać Wniosek grantowy, należy go najpierw złożyć w systemie Witkac.pl – kliknąć przycisk „ZŁÓŻ OFERTĘ”. Po złożeniu oferty w systemie pojawi się napis „Brak załączonego wniosku podpisanego elektronicznie (wymagany)” i przycisk „ZAŁĄCZ WNIOSEK”.
Wówczas należy pobrać wniosek w wersji pdf, podpisać ten dokument elektronicznie dzięki podpisu kwalifikowalnego lub profilu zaufanego i podpisany plik pdf z wnioskiem grantowym załączyć w systemie – kliknąć przycisk „ZAŁĄCZ WNIOSEK”.
7Czy szkoły, które były objęte wsparciem SCWEW w ramach „Pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW” mogą zostać objęte wsparciem również w edycjach konkursów z FERS?Tak, szkoły objęte wsparciem SCWEW w ramach projektu pilotażowego realizowanego przez ORE w ramach PO WER mogą zostać objęte wsparciem również w ramach edycji konkursu grantowego w FERS.
8Czy wśród 5 placówek, które mają zostać objęte wsparciem SCWEW, muszą znaleźć się placówki ze wszystkich poziomów edukacyjnych?Nie, nie ma takiego obowiązku. Mogą to być placówki z dowolnych poziomów edukacyjnych.
9Czy w dokumentacji znajduje się wykaz kryteriów premiujących? Proszę o wskazanie, w którym miejscu.Wykaz kryteriów premiujących został zamieszczony w załączniku nr 8 do „Regulaminu konkursu grantowego”.
10W jakim terminie powinna rozpocząć się realizacja grantu otrzymanego w II edycji konkursu grantowego?Zgodnie z zapisami „Regulaminu konkursu grantowego” realizacja przedsięwzięcia grantowego, które zostało wybrane do wsparcia w II edycji konkursu, musi się rozpocząć z początkiem września 2025 r.
11Czy zespół SCWEW może liczyć więcej niż 5 osób?Zgodnie z zapisami „Regulaminu konkursu grantowego” zespół SCWEW składa się z 5 osób – lidera i 4 ekspertów. W skład zespołu nie wliczamy ekspertów zewnętrznych, którzy mogą być zatrudnieni do realizacji wybranych działań.
12Czy liderem może być dyrektor szkoły pełniącej rolę SCWEW?Tak, o ile spełnia wszystkie wymagania wskazane w części 4.3. „Modelu funkcjonowania SCWEW”.
13Czy możliwe jest objęcie placówki niepublicznej wsparciem SCWEW?Tak. Placówki niepubliczne również mogą być objęte wsparciem SCWEW.
14Czy system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny, jeżeli nie załączono załączników (gdy załączniki są niewymagane), np. listu intencyjnego?Tak, system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny bez załączników, ponieważ załączniki nie zawsze są dokumentem obligatoryjnym. Gdyby grantobiorca nie dołączył załącznika, który okazałby się wymagany, dopuszcza się uzupełnienie wniosku grantowego w tym zakresie na etapie oceny formalnej.
15Czy jest konkretnie określona miesięczna liczba godzin do przepracowania przez zespół SCWEW (lider i eksperci)?Liczba godzin zaangażowania lidera i ekspertów SCWEW wynika przede wszystkim z przyjętego planu wsparcia dla poszczególnych przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Planując zaangażowanie w realizację zadań, należy wziąć pod uwagę zawarte w załączniku nr 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”, tj. wymagane do osiągnięcia efekty cząstkowe SCWEW w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Efekty cząstkowe i wartości do osiągnięcia na każdym z pięciu etapów muszą być zgodne z zapisami w ww. załączniku i uwzględniać plan wsparcia dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.
16Czy członkowie zespołu SCWEW muszą być zatrudnieni na umowę o pracę?Nie jest wymagane zatrudnienie członków zespołu SCWEW na podstawie umowy o pracę. Podstawa zatrudnienia zespołu SCWEW powinna wynikać z rozwiązań przyjętych przez organ prowadzący. Istotne jest, aby te osoby stanowiły faktyczny potencjał placówki wyznaczonej do pełnienia funkcji SCWEW.
17Czy istnieje możliwość, aby organ prowadzący upoważnił do złożenia wniosku grantowego szkołę specjalną?Tak, organ prowadzący może personalnie upoważnić np. dyrektora szkoły specjalnej z imienia i nazwiska do złożenia wniosku grantowego. Stosowny dokument powinien być wówczas dołączony podczas aplikowania. Należy jednak pamiętać, iż wnioskodawcą w konkursie przez cały czas będzie organ prowadzący, a nie szkoła specjalna.
18Czy lider i eksperci przed złożeniem wniosku grantowego muszą być zatrudnieni w szkole specjalnej pełniącej rolę SCWEW? Czy wskazane osoby można zatrudnić dopiero do realizacji przedsięwzięcia grantowego?Zgodnie z „Modelem funkcjonowania SCWEW” przedszkole, szkoła lub placówka specjalna powinny dysponować zasobem kadrowym do utworzenia specjalistycznego centrum już na etapie aplikowania.
19Czy do niektórych działań, np. specjalistycznych szkoleń, można zatrudnić dodatkowego eksperta, innego niż lider lub jeden z ekspertów SCWEW?Tak, istnieje taka możliwość. Taka osoba to ekspert zewnętrzny. Ekspertem zewnętrznym może być również nauczyciel, specjalista ze szkoły, w której utworzono SCWEW.
20Czy kadra SCWEW może mieć stałe wynagrodzenie na danym etapie, a dodatkowo realizować inne zadania/zajęcia dodatkowo płatne?Kwestie zatrudnienia kadry SCWEW oraz regulacje dotyczące ich wynagrodzeń leżą w gestii wnioskodawcy oraz jego wewnętrznych uregulowań. Nie jest to obszar weryfikowany przez grantodawcę, tj. ORE.
21Jeżeli SCWEW powstałby przy jednej z placówek wchodzących w skład zespołu szkół specjalnych, czy w kolejnych edycjach konkursu organ prowadzący może złożyć wniosek grantowy o utworzenie kolejnego SCWEW przy innej placówce wchodzącej w skład tego samego zespołu?W ramach zespołu szkół specjalnych organ prowadzący może utworzyć SCWEW w zespole szkół specjalnych bądź w jednej szkole specjalnej lub jednym przedszkolu specjalnym, które wchodzą w skład zespołu szkół. o ile SCWEW powstanie w zespole szkół specjalnych, nie jest możliwe utworzenie w nim SCWEW w kolejnej edycji konkursu.
22Czy SCWEW będzie odrębną jednostką (posiadającą regon i NIP), zatrudniającą zespół ekspertów?Nie, SCWEW nie będzie posiadał odrębnej osobowości prawnej, ponieważ będzie działał w strukturach placówki pełniącej funkcję SCWEW.
23Czy na etapie składania wniosku grantowego należy ilościowo zaplanować rodzaj sprzętu, w jaki zostanie wyposażona wypożyczalnia?Ostateczna liczba i rodzaj sprzętu kupowanego ze środków grantu powinny wynikać z pogłębionej diagnozy potrzeb, którą trzeba przeprowadzić w I etapie działania specjalistycznego centrum. Zapisy we wniosku grantowym powinny wynikać z przeprowadzonej wstępnej diagnozy potrzeb.
24Czy organizując konferencję, oprócz nauczycieli, specjalistów z przedszkoli szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum można zaprosić na nią nauczycieli z placówek innych niż te objęte wsparciem SCWEW?Jak najbardziej można zaprosić do udziału w konferencji nauczycieli innych niż tych objętych wsparciem SCWEW. Będzie to zdecydowanie element upowszechniający działania i zachęcający inne placówki do udziału w kolejnych edycjach konkursu.
25Czy osoba prowadząca wypożyczalnię to jeden z ekspertów?Zadania związane z funkcjonowaniem wypożyczalni zostały opisane w „Modelu funkcjonowania SCWEW”. Przydział tych zadań wynika z wewnętrznych ustaleń zespołu.
26Czy osoba fizyczna będąca organem prowadzącym przedszkole specjalne, pełniąca w nim funkcję dyrektora oraz psychologa, specjalisty WWR, będzie mogła pełnić funkcję lidera?Zgodnie z zapisami zawartymi w „Modelu funkcjonowania SCWEW” osoba, która będzie pełniła funkcję lidera w specjalistycznym centrum powinna spełnić następujące kryteria:
- co najmniej 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą;
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem we wsparciu nauczycieli, specjalistów w obszarze kształcenia specjalnego, pracy z grupą/klasą zróżnicowaną;
- zatrudnienie w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW.

Za spełniającą wymóg zatrudnienia w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW, uznaje się także osobę fizyczną, która pełni jednocześnie funkcję organu prowadzącego oraz dyrektora placówki. Warunkiem niezbędnym jest aktywne wykonywanie zadań z zakresu organizacji i zarządzania, a także wspieranie kadry pedagogicznej w realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych w tej placówce.
Jednocześnie zatrudnienie nauczyciela w przedszkolu, szkole, placówce specjalnej powinno być zgodne z zapisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102).
27Czy ekspertom zaplanowanym do udziału w przedsięwzięciu grantowym należy przypisać funkcje zgodnie z „Modelem funkcjonowania SCWEW” (ekspert ds. edukacji włączającej, technologii wspomagających itd.)?W „Modelu funkcjonowania SCWEW” – załącznik nr 1 do „Regulaminu konkursu grantowego” – nie zostały wydzielone odrębne zadania dla poszczególnych ekspertów. Zatem we wniosku grantowym należy podać imiona i nazwiska ekspertów, którzy będą realizować zadania specjalistycznego centrum. W informacji o ekspertach należy uwzględnić wymagania dla ekspertów określone w części 4.3. „Modelu funkcjonowania SCWEW”.
28Czy prezydent miasta może mnie jako dyrektora SOSW upoważnić do składania wniosku grantowego i reprezentowania organu prowadzącego jako osobę do kontaktu z ramienia organu prowadzącego?Tak, może. W upoważnieniu powinien zostać określony zakres czynności, które osoba upoważniona może wykonywać w związku z przystąpieniem do konkursu grantowego. Prosimy pamiętać o załączeniu upoważnienia do wniosku grantowego – w tym przypadku będzie to załącznik obligatoryjny.
29Proszę o wyjaśnienie zapisu ze str. 12 „Regulaminu konkursu grantowego”: „Grantobiorca jest zobowiązany do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie, obejmując wsparciem minimum po 5 szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne”.Zgodnie z Procedurą dotyczącą realizacji projektu grantowego pn. „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” grantobiorca zobowiązany jest do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie, obejmując wsparciem co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych zgodnie z ich potrzebami. W związku z tym Wnioskodawcy indywidualnie określają zakres trwałości działań we wnioskach grantowych. Założenia konkursu nie przewidują minimalnego okresu trwałości, jednak najważniejsze jest kontynuowanie działań obejmujące co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych.

Opisując trwałość projektu we wniosku, należy wziąć pod uwagę zróżnicowane uwarunkowania lokalne, w tym wykorzystanie dostępnych zasobów instytucjonalnych i środowiskowych do budowania sieci specjalistycznego wsparcia dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Aktualnie realizowane są projekty i programy, których doświadczenia oraz zasoby mogą zostać wykorzystane w planowaniu lokalnego system specjalistycznego wsparcia, w tym zaplanowania trwałości SCWEW.
Po zakończeniu interwencji publicznej SCWEW będą miały zagwarantowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji stały dostęp do treści, metod i narzędzi służących prowadzeniu wspomagania szkół w pracy z uczniem ze zróżnicowanymi potrzebami, a działania realizowane w SCWEW będą wspierane przez Centrum Koordynujące, utworzone w ORE w ramach utrzymania trwałości projektu „Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”, którego celem było wypracowanie „Modelu funkcjonowania SCWEW” i wdrożenie go do praktyki edukacyjnej.

Jednocześnie informujemy, iż w tej chwili w Ministerstwie Edukacji Narodowej realizowane są prace nad przygotowaniem rozwiązań na rzecz efektywnego prowadzenia specjalistycznego wsparcia, w tym funkcjonowania SCWEW. Będziemy na bieżąco informować o postępach tych prac.
30Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub NZOZ prowadzący działalność fizjoterapeutyczną i terapeutyczną mogą brać udział w konkursie grantowym?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być wyłącznie organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne lub zespoły szkół specjalnych, a zatem jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu) oraz osoby fizyczne i osoby prawne w przypadku placówek niepublicznych. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną, placówkę specjalną lub zespół szkół specjalnych do pełnienia funkcji SCWEW.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może współpracować z placówką wskazaną do pełnienia funkcji SCWEW, może ją wspomagać w działaniu. Podobnie NZOZ prowadzący działalność fizjoterapeutyczną i terapeutyczną.
31Czy możemy wziąć udział w konkursie grantowym, jeżeli jesteśmy placówką niepubliczną (przedszkolem, szkołą podstawową) ogólnodostępną, posiadającą oddziały i klasy specjalne?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne lub zespoły szkół specjalnych, a zatem jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu) oraz osoby fizyczne i osoby prawne w przypadku placówek niepublicznych. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną, placówkę specjalną lub zespół szkół specjalnych do pełnienia funkcji SCWEW.
SCWEW ma obowiązek objąć wsparciem 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych, w tym również przedszkola lub szkoły integracyjne, posiadające oddziały i klasy specjalne. Oznacza to, iż niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe ogólnodostępne, posiadające oddziały i klasy specjalne nie mogą być wnioskodawcami, ale mogą uczestniczyć w przedsięwzięciu grantowym, jako placówki objęte wsparciem specjalistycznego centrum.
32Czy wniosek grantowy należy podpisać obligatoryjnie podpisem kwalifikowalnym? Czy dopuszcza się tradycyjny podpis i załączenie skanu wniosku grantowego?Wniosek grantowy należy podpisać elektronicznie – podpisem kwalifikowalnym lub profilem zaufanym. Nie dopuszcza się załączania skanu dokumentu podpisanego odręcznie.
33Czy realizacja przedsięwzięcia grantowego obejmuje okres wakacji i ferii?Grantobiorca zobowiązany jest do realizacji przedsięwzięcia grantowego niezależnie od kalendarza szkolnego.
34W przedszkolach nie ma etatów pedagogów specjalnych. Czy dyrektor przedszkola może być koordynatorem?Funkcję koordynatora powinien pełnić pedagog specjalny. o ile w przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej nie jest zatrudniony pedagog specjalny, funkcję koordynatora może pełnić pedagog, psycholog lub inny nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły. Możliwe jest też pełnienie funkcji koordynatora przez dyrektora przedszkola, szkoły ogólnodostępnej.
35Czy w ramach przedsięwzięcia grantowego można zaplanować bufet kawowy oraz materiały konferencyjne (teczki, długopisy, foldery itp.) na potrzeby dwóch konferencji dla minimum 100?Tak, takie koszty są możliwe do poniesienia w ramach grantu. Planując koszty poszczególnych działań, należy mieć na uwadze ich racjonalność w stosunku do zamierzonych efektów.
36Na jakiej podstawie ustalić kwoty wynagrodzenia dla lidera i ekspertów? Czy są określone wytyczne dotyczące stawek wynagrodzenia lidera, ekspertów, koordynatorów?Stawki wynagrodzeń powinny wynikać z przepisów obowiązujących w danej placówce, np. regulaminu wynagrodzeń.
37Czy sprzęt zakupiony podczas projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW” może być dołączony do wypożyczalni w obecnej edycji konkursu grantowego?Tak, sprzęt ten stanowi potencjał techniczny placówki wskazanej do pełnienia roli SCWEW i może zostać wykorzystany w wypożyczalni.
38Czy pełnomocnictwo musi być podpisane podpisem elektronicznym?Nie, pełnomocnictwo załączone do wniosku grantowego może być skanem oryginalnego dokumentu.
39W jakiej formie organ prowadzący ma powierzyć funkcję lidera? Kto zatrudnia lidera i ekspertów?Za zatrudnienie lidera i ekspertów specjalistycznego centrum odpowiedzialny jest grantobiorca. Zasady zatrudnienia powinny wynikać z regulacji prawnych obowiązujących w placówce.
40Czy po zaakceptowaniu wniosku i podpisaniu umowy grantowej możliwe będą przesunięcia między pozycjami w budżecie?Granty są rozliczane ryczałtowo na podstawie efektów cząstkowych przypisanych do każdego z pięciu etapów realizacji przedsięwzięcia grantowego. Do każdego z tych etapów przypisana jest też łączna kwota wydatków. Grantobiorca po podpisaniu umowy otrzyma pierwszą transzę środków w wysokości kwot wydatków zaplanowanych na 1, 2 i 3 etap. Aby otrzymać drugą transzę środków na realizację 4 i 5 etapu, grantobiorca musi wykazać, iż zrealizował w pełni efekty cząstkowe wymagane dla 1, 2 i 3 etapu, opisane w załączniku 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”.
41Czy możliwe jest podpisanie listu intencyjnego/porozumienia między organem prowadzącym a poradnią psychologiczno-pedagogiczną, o ile poradnia jest jednostką organizacyjną powiatu (zależność podległości)?Jeśli chodzi o wykazanie sformalizowanej współpracy wnioskodawcy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną na rzecz SCWEW (kryterium premiujące nr 4), to w przypadku gdy wnioskodawca jest organem prowadzącym zarówno dla placówki wskazanej jako SCWEW, jak i dla poradni zainteresowanej współpracą, dokumentem potwierdzającym współpracę będzie uchwała organu prowadzącego, określająca tę współpracę, lub inny równoważny dokument.
42Czy możliwe jest podpisanie porozumienia między powiatem a szkołami ponadpodstawowymi, dla których powiat jest organem prowadzącym?W przypadku szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem przez SCWEW, jeżeli szkoły te mają ten sam ogran prowadzący co placówka wskazana do pełnienia funkcji SCWEW, nie ma obowiązku dołączania listu intencyjnego. Obowiązek ten dotyczy tylko sytuacji, gdy szkoły ogólnodostępne objęte wsparciem SCWEW i placówka wskazana do pełnienia funkcji SCWEW mają różne organy prowadzące.
43Co w sytuacji niezrealizowania założeń z danego etapu? Czy rozliczamy każdy etap merytorycznie i finansowo?Każdy z etapów rozliczany jest merytorycznie po efektach przypisanych do danego etapu. jeżeli chodzi o kwestie finansowe, grantobiorca otrzyma pierwszą transzę środków w wysokości kwot wydatków zaplanowanych na 1, 2 i 3 etap po podpisaniu umowy grantowej. Aby otrzymać drugą transzę środków – na realizację 4 i 5 etapu – Grantobiorca musi wykazać, iż zrealizował w pełni efekty cząstkowe wymagane dla 1, 2 i 3 etapu – załącznik 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”.
44Czy przedszkole ogólnodostępne z oddziałem specjalnym może być objęte wsparciem przez SCWEW?Tak, przedszkole z oddziałem specjalnym jest placówką ogólnodostępną, a zatem może być objęte wsparciem w przedsięwzięciu grantowym zgodnie z założeniami konkursu.
45Czy szkoła integracyjna może brać udział w tym projekcie?Szkoła integracyjna nie jest szkołą specjalną. Zgodnie z założeniami projektu nie może zatem być wyznaczona do pełnienia roli SCWEW, ale może zostać objęta wsparciem w projekcie przez SCWEW jako jedna z 5 placówek ogólnodostępnych.
46Czy pomieszczenia na wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego i przeznaczone na szkolenia powinny mieścić się w siedzibie placówki, która pełni funkcję SCWEW?Pomieszczenia na wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego powinny mieścić się w siedzibie SCWEW. Dopuszcza się użyczenie pomieszczeń od innej instytucji. Wówczas rekomenduje się, aby była to instytucja podległa organowi prowadzącemu, by użyczenie miało charakter bezpłatny.
47Jakie wymagania/kryteria należy stosować wobec eksperta zewnętrznego?Wymagania dotyczące eksperta zewnętrznego powinny zostać określone zgodnie z opracowanym planem wsparcia i potrzebami w tym zakresie. Nie jest konieczne, aby była to jedna osoba, raczej należy kierować się zadaniami w poszczególnych etapach i tak dobierać ekspertów.
48Czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wnioskować o przyznanie grantu w konkursie?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być wyłącznie organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne lub zespoły szkół specjalnych. Zgodnie z „Regulaminem konkursu grantowego” poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie może być wnioskodawcą w konkursie grantowym. Poradnia może współpracować z placówką wskazaną do pełnienia funkcji SCWEW.
49Czy w konkursie mogą aplikować wnioskodawcy z całej Polski?Konkurs grantowy jest prowadzony na terenie całego kraju. Aplikacje mogą składać wnioskodawcy ze wszystkich województw.
50Czy przedszkole ogólnodostępne z oddziałem specjalnym może być objęte wsparciem przez SCWEW?Tak, przedszkole z oddziałem specjalnym jest placówką ogólnodostępną, a zatem może być objęte wsparciem w przedsięwzięciu grantowym zgodnie z założeniami konkursu.
51Czy szkoła integracyjna może brać udział w tym projekcie?Szkoła integracyjna nie jest szkołą specjalną. Zgodnie z założeniami projektu szkoła integracyjna nie może być wyznaczona do pełnienia funkcji SCWEW, ale może zostać objęta wsparciem w projekcie przez SCWEW jako jedna z 5 placówek ogólnodostępnych.
52Czy po zakończeniu projektu sprzęt i pomoce dydaktyczne zakupione w ramach wypożyczalni wracają do SCWEW? Czy sprzęt po 15 miesiącach przechodzi na własność placówki realizującej projekt?Zakłada się, iż sprzęt będzie mógł być wypożyczany również po zakończeniu realizacji grantu, a prowadzenie wypożyczalni może być kontynuowane przez przedszkole, szkołę lub placówkę specjalną, które realizowały grant.
A zatem jeżeli sprzęt został wypożyczony jeszcze w trakcie trwania projektu i pomimo zakończenia grantu sprzęt jest przez cały czas potrzebny, to wypożyczenie powinno być aktualne. Sprzęt zostanie zwrócony zgodnie z regulaminem wypożyczalni.
53Co zrobić w przypadku, gdy sprzęt z wypożyczalni ulegnie zniszczeniu w trakcie wypożyczenia? Co zrobić w przypadku, gdy sprzęt z wypożyczalni zostanie skradziony lub zagubiony podczas wypożyczenia?Rekomenduje się ubezpieczenie sprzętu. Odpowiedzialność za zakupiony sprzęt ponosi grantobiorca. Warto kwestie dot. zniszczenia, kradzieży, zagubienia uwzględnić w regulaminie wypożyczania.
54Czy we wniosku w punkcie 8 wpisujemy wartość wydatków kwalifikowanych – kwot przeznaczonych na realizację dla poszczególnych etapów, czyli de facto przepisujemy wartości z załącznika nr 2? Czy na tym etapie we wniosku należy opisać planowane sposoby realizacji działań dla wszystkich etapu?Dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym, w punkcie 8, w poszczególnych etapach kwot różniących się od tych wskazanych w załączniku nr 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”. Istotne jest jednak, aby suma tych kwot dała kwotę grantu określoną w „Regulaminie konkursu grantowego”, tj. 718 851,00 zł.
55Czy do instytucji, z którymi planujemy podjąć współpracę w ramach projektu grantowego, można zaliczyć również te instytucje, z którymi już współpracujemy?Tak, jak najbardziej.
56Czy można objąć wsparciem przedszkole ogólnodostępne, w którym nie ma żadnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?Zgodnie z „Regulaminem konkursu grantowego” grantodawca nie wyklucza objęcia wsparciem takiego przedszkola. Wsparciem SCWEW mogą zostać objęte przedszkola i szkoły ogólnodostępne również takie, w których nie ma dzieci, uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Wsparcie specjalistycznego centrum jest kierowane do kadry przedszkoli i szkół, służy rozwijaniu kompetencji nauczycieli związanych z pracą z grupą lub klasą zróżnicowaną.
57Czy jest określony minimalny i maksymalny czas utrzymania projektu po zakończeniu działań grantowych?Nie. Nie został wskazany minimalny ani maksymalny okres trwałości.
Zgodnie z Procedurą dotyczącą realizacji projektu grantowego pn. „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” grantobiorca zobowiązany jest jedynie do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie, obejmując wsparciem co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych zgodnie z ich potrzebami. W związku z tym wnioskodawcy indywidualnie określają zakres trwałości działań we wnioskach grantowych i możliwości kontynuowania działań.
58Czy diagnoza wstępna musi być zrobiona z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dołączonego do dokumentacji projektowej? Czy można ten arkusz zmodyfikować? Czy można użyć innego narzędzia?
Czy placówka opracowuje swoje kwestionariusze diagnozy czy też wykorzystuje formularz arkusza diagnozy, stanowiący załącznik do regulaminu konkursu?
Rekomendujemy zastosowanie arkusza diagnozy wstępnej. Wzór ankiety ma charakter pomocniczy. Można ten wzór rozbudować lub zastosować inne narzędzie.
59Jaki zasięg powinna mieć kampania społeczna?Kampania społeczna powinna objąć zasięgiem rejon działania wszystkich przedszkoli i szkół biorących udział w projekcie. Celem kampanii jest upowszechnienie wiedzy na temat specjalistycznego wsparcia i działania SCWEW.
60Na jakiej zasadzie zawiera się umowy z ekspertami wewnętrznymi i zewnętrznymi? Czy są to umowy zlecenia, czy inne formy?Forma zaangażowania i rozliczania wynagrodzeń ekspertów nie podlega weryfikacji przez grantodawcę, tj. ORE. Umowy należy zawierać zgodnie z wewnętrznymi uregulowania.
61Czy SCWEW może objąć wsparciem dwie szkoły z jednego zespołu szkół?Zgodnie z „Regulaminem konkursu grantowego” przedszkole ogólnodostępne bądź szkoła ogólnodostępna, które są wskazane jako placówka objęta wsparciem SCWEW, mogą w całym konkursie, tj. we wszystkich edycjach, zostać objęte wsparciem tylko raz i tylko przez jednego wnioskodawcę.
W przypadku objęcia wsparciem przez SCWEW – w bieżącej lub we wcześniejszych edycjach konkursu – choćby jednej placówki ogólnodostępnej wchodzącej w skład zespołu szkół nie jest możliwe objęcie wsparciem pozostałych placówek wchodzących w skład tego samego zespołu szkół w bieżącej lub w kolejnych edycjach konkursu grantowego.
Idź do oryginalnego materiału