Quinnipiac University, jedna z wiodących uczelni w Connecticut, wyróżnia się programem akademickim łączącym teorię z praktyką, również w wymiarze międzynarodowym. W jaki sposób? Na uczelni istnieje Central European Institute, rozwijający relacje między Europą Środkową a Stanami Zjednoczonymi. W ramach CEI działa Katedra Polska (Novak Family Endowed Polish Chair), która od 2014 roku wzmacnia relacje akademickie i biznesowe między Polską a USA. To właśnie pod jej kierownictwem realizowany jest Pitch Competition – wyjątkowy projekt łączący edukację z praktycznym doświadczeniem w biznesie.

Innowacje i współpraca
Kolejne edycje Pitch Competition organizowane są przez Quinnipiac University we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego. Przedsięwzięcie jest platformą wymiany doświadczeń między młodymi przedsiębiorcami z Polski i USA. Studenci mają okazję rozwijać praktyczne umiejętności, takie jak przygotowywanie biznesplanów, skuteczne prezentowanie swoich pomysłów przed inwestorami czy zdobyć wiedzę, jak pozyskiwać finansowanie dla swoich projektów.
W poprzedniej edycji, która odbyła się w 2024 roku, spośród ponad 30 zgłoszonych projektów wyłoniono 10 półfinalistów, którzy przeszli intensywne szkolenia i warsztaty, przygotowujące ich do finałowego konkursu. Podczas wielkiego finału, który odbył się na kampusie Mount Carmel w Quinnipiac, pięć zespołów zaprezentowało swoje innowacyjne pomysły przed jury składającym się z przedstawicieli lokalnego biznesu i instytucji wspierających przedsiębiorczość.
Projekty stworzone przez studentów obejmowały m.in. aplikację wspierającą zdrowie psychiczne sportowców, innowacyjny model wynajmu biżuterii oraz automatyczną deskę toaletową. Główna nagroda w wysokości 1,800 dolarów przypadła zespołowi Jake’a Fitzpatricka i Forresta Paradise’a, studentów inżynierii mechanicznej, którzy zaprezentowali prototyp automatycznej deski toaletowej. Dzięki wsparciu finansowemu oraz dostępowi do uczelnianych zasobów, takich jak laboratoria czy drukarki 3D, projekt ten ma szansę wejść w kolejny etap rozwoju.
Międzynarodowa perspektywa
Pitch Competition wyróżnia się międzynarodowym charakterem i praktycznym aspektem nauki biznesu. kooperacja z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie pozwala na wymianę kulturowych i biznesowych perspektyw między studentami z różnych krajów. Takie doświadczenie jest bezcenne dla młodych przedsiębiorców, przygotowując ich do działania w globalnym środowisku.
Choć wiele projektów po konkursie pozostaje w fazie prototypu, to te, które wzbudzą zainteresowanie inwestorów, mogą otrzymać dalsze wsparcie finansowe i być wdrożone na międzynarodowych rynkach. Kluczowym celem konkursu jest jednak nauka myślenia biznesowego, rozwijanie umiejętności prezentacyjnych oraz pozyskiwanie środków na realizację swoich pomysłów.
Akademia Leona Koźmińskiego, jeden z najlepszych ośrodków naukowych w Europie środkowej, od lat angażuje się w międzynarodowe projekty edukacyjne. kooperacja z Quinnipiac University w ramach Pitch Competition to przykład takiej inicjatywy. Akademia, podobnie jak Quinnipiac, kładzie nacisk na praktyczne aspekty nauki, łącząc edukację akademicką z potrzebami rynku pracy.
Warto też podkreślić, iż międzynarodowa kooperacja edukacyjna otwiera drzwi do wielkich możliwości, pozwala nawiązać kontakty, które mogą się w przyszłości przełożyć na relacje biznesowe, a przede wszystkim uczy młodych ludzi – przyszłych liderów biznesu – jak funkcjonować na rynku pracy i w środowisku biznesowym, żeby odnieść w nim sukces. Pitch Competition jest więc nie tylko polem do rozwoju innowacyjnych projektów, ale także przestrzenią, gdzie kształcą się przyszli przedsiębiorcy. A kooperacja między Quinnipiac University i Akademią Leona Koźmińskiego to przykład, jak edukacja może łączyć, inspirować i otwierać drzwi do nowych możliwości.
AD, JS
Gedeon Werner, dyrektor Katedry Polskiej na Quinnipiac University: „Ten program otwiera drzwi do nowych możliwości!”
Kontynuując temat międzynarodowej współpracy w ramach Pitch Competition, warto przyjrzeć się bliżej kulisom realizacji tego innowacyjnego projektu. O jego organizacji, korzyściach dla studentów oraz planach na przyszłość opowiada Gedeon W. Werner, dyrektor Katedry Polskiej na Quinnipiac University.

„Biały Orzeł”: Jakie projekty powstały w ramach poprzedniej edycji programu Pitch Competition?
Gedeon W. Werner: W edycji 2024 dominowały projekty z obszaru sztucznej inteligencji, wyższych technologii oraz produkcji nowoczesnych urządzeń. Powstały m.in. aplikacje, platformy komputerowe, gry oraz prototypy technologiczne. Obserwujemy, iż studenci coraz chętniej wybierają kierunki związane z nowymi technologiami, co doskonale odzwierciedla potrzeby współczesnego rynku.
Kto ocenia projekty biorące udział w konkursie?
W skład jury wchodzą pracownicy akademiccy z Quinnipiac University i Akademii Leona Koźmińskiego, którzy posiadają również praktyczne doświadczenie biznesowe, jak i inwestorzy oraz konsultanci biznesowi z USA. Proces oceny opiera się na szczegółowej karcie punktacyjnej, która uwzględnia wszystkie najważniejsze aspekty projektów – od innowacyjności, przez potencjał biznesowy, po umiejętności prezentacyjne.

Jak ocenia Pan rozwój Pitch Competition na przestrzeni lat?
W zeszłym roku odbyła się już czwarta edycja konkursu, a najważniejszą zmianą, jaką udało nam się wprowadzić, jest integracja Pitch Competition z akademickim programem nauczania. w tej chwili konkurs jest obowiązkowym elementem przedmiotu „Globalna Przedsiębiorczość”, co znacznie zwiększyło liczbę uczestników. W porównaniu do wcześniejszych edycji, gdzie zespoły rekrutowano indywidualnie i nie udawało się pozyskać satysfakcjonującej liczby uczestników, w tej chwili każdego roku w projekcie bierze udział 60-70 studentów. Dzięki temu mamy możliwość wdrażania większej liczby innowacyjnych pomysłów.
Czy projekt będzie kontynuowany w kolejnych latach?
Tak, już teraz planujemy piątą edycję, która odbędzie się wiosną tego roku. Widzimy rosnące zainteresowanie projektem zarówno na naszym uniwersytecie, jak i w Akademii Koźmińskiego. Strona polska w tej chwili rozważa również wprowadzenie konkursu jako stałego elementu swojego programu nauczania, tak jak zostało to wdrożone na Quinnipiac.
Jak wygląda kooperacja z Akademią Leona Koźmińskiego i czy planujecie Państwo nawiązać kontakty także z innymi uczelniami?
Nasza kooperacja z Akademią Koźmińskiego przebiega wzorowo. Wspólnie ze świetnie działającą Koźmiński Business Hub zajmujemy się koordynacją projektu, co pozwala nam skutecznie wdrażać wszystkie założenia. Program jest jedynym takim przedsięwzięciem w Polsce – kładziemy nacisk na międzynarodowość, zarówno w kontekście uczestników, jak i potencjalnych inwestorów. Planujemy w przyszłości rozszerzyć projekt o współpracę z jedną polską i jedną amerykańską uczelnią, co pozwoli nam zwiększyć konkurencję i możliwości dla uczestników.
Jakie korzyści dla studentów wynikają z udziału w Pitch Competition?
Najważniejszym elementem jest nauka współpracy wielokulturowej. Zespoły są mieszane, co pozwala uczestnikom na wymianę doświadczeń i poznawanie różnorodnych perspektyw. Dotychczas w projektach uczestniczyli studenci z Polski, USA, Indii, Węgier, Francji czy Szwecji. Dodatkowo program rozwija umiejętność profesjonalnego przygotowania i prezentacji koncepcji biznesowych, co jest najważniejsze dla zdobycia finansowania. W ramach Startup Academy organizujemy warsztaty, które uczą studentów, jak skutecznie przedstawiać swoje projekty inwestorom.
Czym Pitch Competition wyróżnia się spośród innych inicjatyw akademickich?
Jego wyjątkowość tkwi w połączeniu praktycznej nauki biznesu z globalnym charakterem. Studenci nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się, jak ją zastosować w praktyce. To unikalne doświadczenie, które przygotowuje ich do wyzwań na międzynarodowym rynku biznesu.
Rozmawiała Alicja Dębek