W najnowszym Ogólnopolskim Rankingu Szkół Ponadpodstawowych 2025 przygotowanym przez portal WaszaEdukacja.pl gnieźnieńskie placówki prezentują zróżnicowany poziom, wyraźnie ustępując jednak szkołom z pobliskiej Wrześni, szczególnie w obszarze kształcenia technicznego. Porównanie tych dwóch ośrodków, często zestawianych ze względu na podobną wielkość i znaczenie w regionie, pokazuje wyraźne różnice w jakości edukacji, zwłaszcza w kluczowych dziedzinach kształcenia zawodowego.
W kategorii liceów ogólnokształcących Gniezno może poszczycić się stosunkowo dobrymi wynikami. I Liceum Ogólnokształcące zajęło 153. miejsce w kraju, co plasuje je wśród 10% najlepszych placówek tego typu. II LO z wynikiem 303. lokaty również prezentuje się całkiem przyzwoicie na tle 2246 sklasyfikowanych szkół. Jednak już pozostałe gnieźnieńskie licea – Akademickie LO Milenium (641. miejsce), III LO (976. miejsce) – plasują się w drugiej połowie stawki, co wskazuje na wyraźną polaryzację poziomu nauczania w mieście.
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja wrzesińskich liceów. Liceum im. Henryka Sienkiewicza zajęło 787. pozycję, a II Liceum Września uplasowało się dopiero na 1854. miejscu. Wyniki te sugerują, iż w przypadku szkół ogólnokształcących to Gniezno może pochwalić się nieco lepszymi osiągnięciami. Jednak prawdziwa przepaść między tymi miastami uwidacznia się w rankingu techników, gdzie Września zdecydowanie wiedzie prym.
Technika wrzesińskie zdominowały nie tylko lokalną rywalizację, ale znalazły się w ścisłej krajowej czołówce. Technikum nr 3 zajęło imponujące 39. miejsce w Polsce, a Technikum nr 1 uplasowało się na 54. pozycji. Tymczasem najlepsze gnieźnieńskie technikum – ZST – znalazło się dopiero na 517. miejscu, a kolejne placówki z Gniezna zajęły pozycje jeszcze dalsze: ZSE (564. miejsce), ZSPU (835. miejsce), aż po Technikum TEB Edukacja na 1566. pozycji wśród 1622 sklasyfikowanych placówek.
Tak znacząca różnica w poziomie kształcenia technicznego między oboma miastami może mieć daleko idące konsekwencje dla lokalnego rynku pracy i rozwoju gospodarczego. Wysoki poziom wrzesińskich szkół technicznych przyciąga prawdopodobnie najlepszych uczniów z regionu, tworząc swoistą spiralę jakości – dobre szkoły przyciągają zdolnych uczniów, co przekłada się na jeszcze lepsze wyniki. Tymczasem gnieźnieńskie technika, zajmujące miejsca w drugiej i trzeciej połowie rankingu, mogą mieć trudności z wyjściem z tego błędnego koła.
Analizując metodologię rankingu, warto podkreślić, iż uwzględnia on nie tylko wyniki egzaminów maturalnych i zawodowych, ale także osiągnięcia olimpijskie oraz wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej. Oznacza to, iż wysokie pozycje wrzesińskich techników odzwierciedlają nie tylko dobre przygotowanie do egzaminów, ale rzeczywisty przyrost wiedzy i umiejętności uczniów podczas nauki w tych szkołach.
Dla rodziców i uczniów stojących przed wyborem szkoły średniej ranking ten dostarcza ważnych wskazówek. Młodzi ludzie zainteresowani kształceniem technicznym powinni poważnie rozważyć wrzesińskie placówki, które oferują edukację na poziomie porównywalnym z najlepszymi szkołami w kraju. Tymczasem gnieźnieńskie władze oświatowe stanęły przed poważnym wyzwaniem – jak podnieść poziom miejscowych techników, by sprostać konkurencji ze strony pobliskiej Wrześni i zapewnić lokalnemu rynkowi pracy dobrze wykwalifikowanych absolwentów.
Raport wyraźnie pokazuje, iż w edukacyjnym wyścigu tych dwóch miast Września zdobywa znaczącą przewagę w kluczowym obszarze kształcenia zawodowego. Czy Gniezno zdoła nadrobić te zaległości? Odpowiedź na to pytanie będzie miała istotny wpływ na przyszłość nie tylko lokalnej oświaty, ale i całego regionu.
Ranking liceów ogólnokształcących 2025:
https://waszaedukacja.pl/ranking/polska/licea
Ranking techników 2025:
https://waszaedukacja.pl/ranking/polska/technika