Projekt pn. „Uczniowie i uczennice w Gminie Rędziny gotowi na sukces” realizowany w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Społeczny+) dla Priorytetu: FESL.06.00-Fundusze Europejskie dla edukacji dla Działania: FESL.06.02-Kształcenie ogólne.
Okres realizacji projektu: 2025-08-01 – 2026-06-30
Wszystkie działania w projekcie będą dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci, a także będą uwzględniały współpracę z rodzicami w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów edukacyjnych i rozwojowych.
We wszystkich szkołach objętych wsparciem zdiagnozowano potrzebę wdrożenia kompleksowych działań dotyczących wsparcia uczniów zaplanowanych w projekcie. Efektem projektu jest trwałe podniesienie poziomu nauczania w szkołach poprzez wsparcie uczniów kształcenia ogólnego, doposażenie szkół i podniesienie kompetencji nauczycieli w szkołach.
Zadania realizowane w ramach projektu :
Wsparciem zostanie objętych 68 nauczycieli (64K , 4M) poprzez następujące działania:
-Szkolenie rozwijanie kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się
-Szkolenie Bezpieczny Internet
-Szkolenie Równe Prawa – Szkoła przeciwko dyskryminacji
Wsparciem zostanie objętych 564 uczniów (278 dz, 286 ch) poprzez następujące działania:
– innowacyjne zajęcia rozwijające kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się
– warsztaty naukowo-badawcze rozwijające „Zielone kompetencje”
– edukacja w zakresie higieny cyfrowej – BEZPIECZNY KOMPUTER
– program SZKOŁA PRZECIWKO DYSKRYMINACJI
-Doposażenie szkół w specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć m.in. zakup autorskich materiałów edukacyjnych dla uczniów i uczennic tj. : księga do rozwoju kompetencji kluczowych, karty pracy, książka ćwiczeń „Uczę się szybko”, książka ćwiczeń „Czytam, rozumiem, zapamiętuję”, książka ćwiczeń: „Kreatywne notowanie”. W/w materiały posiadają formułę interaktywną – „mówiącą” – która została zawarta bezpośrednio w materiałach dydaktycznych i nie wymaga podłączania do sprzętu TIK.
Dodatkowo projekt obejmuje zakup pomocy dydaktycznych m.in. : białe i kolorowe papiery rysunkowe, papier wycinankowy nabłyszczany ,brystole, folie piankowe, klej czarodziejski, kredki, ołówki, plastelina, tempery, beżowa tektura falista, bibuła karbowana mix, papier pakowy beżowy, tektura falista z brokatem, cienkie druciki kreatywne, klej w sztyfcie, kulki styropianowe, chusteczki higieniczne, masa papierowa, dziurkacze, nożyczki dla leworęcznych, nożyczki szkolne, masa plastyczna w wiaderku, fotoramki do ozdabiania, papier kolorowy transparentny ,papiery na rolce z motywem. Zestaw do eksperymentów: Ruchomy model ruchu obiegowego Ziemi, współczynnik do wykrywania składników pokarmowych płyn Lugola, las i ochrona środowiska zestaw plansz A3+płyta CD, mikrobiologia zestaw plansz, ekologia i ochrona przyrody zestaw plansz dydaktycznych, kwasomierz glebowy typu Heliga z płytką ceramiczną, słońce, ziemia i księżyc w ruchu – model V, poznajemy wodę-10 doświadczeń, ekologia – pierwsze 150 eksperymentów, eksperymenty z lodem i wodą, Jak czysta jest woda?, tablica edukacyjna obieg wody zjawiska atmosferyczne, badam moje środowisko testy wody i powietrza, roślinność naturalna świata-mapa ścienna, strefy klimatyczne świata-mapa ścienna, zegary cyfrowe, zestaw do badania powietrza w walizce terenowej, zestaw doświadczalny z wyposażeniem laboratoryjnym i kartami pracy, eksperymenty z wodą-własności i ciekawostki, zestaw doświadczalny z wyposażeniem laboratoryjnym (zlewki miarowe, lejek plastikowy, sączki laboratoryjne, mikroskop, lupy, barwniki spożywcze, butelka z zakraplaczem, spinacz biurowy, bagietka szklana, zakraplacz, pipeta Pasteur, palnik spirytusowy 60 ml z knotem szczypce laboratoryjne do zlewek, balon, łyżko-szpatułka metalowa, sitko, termometr, szalka Petriego, pryzmat akrylowy do napełniania, naczynia połączone,naczynia-rurki kapilarne, waga sprężynowa, plansza-mata OBIEG WODY w PRZYRODZIE) , modele do rysowania mapy poziomicowej, dwustronna mapa ścienna Duo Świat polityczny/fizyczny z elementami ekologii, termometr uniwersalny, igła magnetyczna,kompasy, mapa pogody-plansza, bezprzewodowa stacja pogody, zestaw modeli-energie odnawialne, zestawy do eksperymentów (probówki,kolby,ocet,soda oczyszczona,pieprz,płyn do mycia naczyń,atrament,zimne ognie,mąka pszenna,olej,świece,proszek do pieczenia,kwasek cytrynowy,zapałki,mydło w płynie,perhydrol,nadmanganian potasu,bagietki szklane,kolby stożkowe,papierki wskaźń.,butelki na roztwory)
GR.DOCELOWA:
Projekt realizowany jest przez 5 podmiotów działających w obszarze edukacji szkolnej w Partnerstwie (SZKOŁA PODST. IM. G. MORCINKA W ZSP 1 W RĘDZINACH, SZKOŁA PODST. IM. K. PUŁASKIEGO W ZSP 2 W RĘDZINACH, SZKOŁA PODST. IM. JANUSZA KORCZAKA W KOŚCIELCU, SZKOŁA PODST. IM. M. KONOPNICKIEJ W KONINIE, SZKOŁA PODST. W RUDNIKACH)
– 564 uczniów (278 dz, 286 ch)
– 68 nauczycieli (64 K, 4 M)
Celem projektu jest lepsze przygotowanie uczniów i uczennic ze szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Rędziny do dalszego kształcenia i uzyskania dobrej pozycji na rynku pracy. Realizacja projektu przyczyni się do rozwinięcia kompetencji kluczowych i uniwersalnych, bazowych dla dalszego rozwoju oraz ukształtowania postaw oczekiwanych we współczesnym społ. inkluzyjnym i nastawionym na zrównoważony rozwój.
Efekty/rezultaty projektu :
Szkolenie z technik dydaktycznych– Nauczyciele zdobędą i utrwalą wiedzę z zakresu technik pamięciowych, neurolingwistyki, inteligencji wielorakich i profili osobowości. Nauczą się wykorzystywać scenariusze i interaktywne materiały zakupione w ramach projektu, co usprawni prowadzenie warsztatów i codzienną pracę dydaktyczną.
Szkolenie „Bezpieczny Internet”-Nauczyciele poznają zasady cyberbezpieczeństwa, podstawy prawne ochrony małoletnich w sieci oraz psychosomatyczne skutki nadużywania urządzeń cyfrowych. Szkolenie przygotuje ich do wspierania uczniów w odpowiedzialnym korzystaniu z mediów.
Szkolenie „Równe prawa – szkoła przeciwko dyskryminacji”-Nauczyciele nabędą kompetencje w zakresie edukacji włączającej. Poznają standardy równościowe, techniki mediacji, rozpoznawania dyskryminacji i wspierania postaw empatii i tolerancji. Powstaną scenariusze zajęć dostosowane do różnych grup wiekowych.
Innowacyjne zajęcia rozwijające kompetencje najważniejsze związane z umiejętnością uczenia się- Uczeń/uczennica zna i stosuje techniki szybkiego uczenia się (m.in. mapy myślowe, notowanie nielinearne, spirale pamięci), ma poszerzone pole widzenia, co przyspiesza czytanie. Dziewczęta rozwijają asertywność, samoocenę i motywację do osiągania sukcesów. Efekty te zostaną ocenione ankietą pod koniec projektu
Warsztaty naukowo-badawcze rozwijające „zielone kompetencje”- Uczniowie młodszych klas poznają podstawy ekologii, zjawiska pogodowe i recykling, wykonują proste doświadczenia. Starsi uczniowie znają zasady przeciwdziałania zmianom klimatu, zieloną energię, potrafią prowadzić badania i analizować dane. Wszyscy znają Cel 12 ONZ, zasady ograniczania śladu węglowego i wybierania ekologicznych produktów. Dziewczęta będą wspierane w rozwijaniu kompetencji liderskich, samooceny i motywacji – efekty zostaną ocenione ankietą.
Edukacja w zakresie higieny cyfrowej – BEZPIECZNY KOMPUTER- Uczeń/uczennica: potrafi świadomie korzystać z nowych technologii i mediów cyfrowych, rozumiejąc ich wpływ na społeczeństwo i własne życie, potrafi stosować zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów cyfrowych, nie ujawnia danych osobowych swoich, ani innych osób, potrafi weryfikować informacje zawarte w Internecie, wie, iż nadmiernie długie korzystanie z uż. cyfr. w ciągu dnia prowadzi do uzależnienia i zaburzeń zdrowotnych.
Program SZKOŁA PRZECIWKO DYSKRYMINACJI- Uczeń/uczennica zna cechy prawnie chronione, wie, iż przeciwdziałanie dyskryminacji wynika z współodpowiedzialności i odwagi cywilnej, umie reagować na sytuacje dyskryminacyjne, zna powody promowania równości i różnorodności rozumianej jako sprawiedliwość społeczna i włączanie grup marginalizowanych. Efektem zajęć będzie ukształtowanie postawy otwartej i empatycznej.
Wartość projektu : 864 375, 82 zł
Dofinansowanie: 734 719,44 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie