Relacja z konferencji „Technologia jest dla ludzi, a nie ludzie dla technologii”

ore.edu.pl 7 godzin temu

9 października w Tomaszowie Mazowieckim odbyła się konferencja podsumowująca udział miasta w projekcie Ośrodka Rozwoju Edukacji „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenia i doradztwo dla kadry JST”. Odbyła się ona pod hasłem: „Technologia jest dla ludzi, a nie ludzie dla technologii”, które przyświecało wspólnej refleksji nad tym, jak łączyć nowoczesność z człowieczeństwem, a cyfrowe narzędzia z wartościami.

Wydarzenie zgromadziło blisko dziewięćdziesięciu uczestników: dyrektorów szkół, nauczycieli, przedstawicieli samorządu, rodziców i uczniów. Poprowadziła je Zofia Domaradzka-Grochowalska – psycholog, trener i ekspert ORE. Wśród zaproszonych gości znaleźli się dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek i Katarzyna Glicner-Woźny reprezentująca Kuratorium Oświaty w Łodzi.

Konferencję otworzyli zastępca prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego Tomasz Migała i dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim Iwona Sudak. Podziękowali oni wszystkim zaangażowanym za udział w procesie cyfrowego rozwoju lokalnej oświaty. Podkreślili, iż kluczową wartością projektu jest nie tylko wprowadzenie nowych technologii, ale także świadomość ich mądrego wykorzystania.

Szczególnym punktem programu były filmy przygotowane przez uczniów tomaszowskich szkół, którzy w krótkich autorskich nagraniach pokazali, jakie miejsce w ich codziennym życiu szkolnym zajmuje technologia. W uczniowskich filmach pojawiło się wiele dojrzałych myśli o tym, jak ważna jest umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi, ale też jak cenne pozostają spotkania, rozmowy i wspólne doświadczenia w świecie offline.

W dalszej części spotkania wystąpili:

  • dr hab. Rafał Jakub Pastwa z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II – w prelekcji „Kompetencje przyszłości. Sztuczna inteligencja w świecie wielowymiarowych kryzysów” zwrócił uwagę, iż przyszłość edukacji zależy nie tylko od znajomości narzędzi, ale też od empatii, krytycznego myślenia i odpowiedzialności – kompetencji, których nie zastąpi żadna technologia;
  • dr hab. Beata Obsulewicz-Niewińska – w wykładzie „Od marzenia do zmiany świata” odwołała się do historii Steve’a Jobsa, wizjonera epoki cyfrowej, który pod koniec życia z pokorą mówił o znaczeniu prostoty, wdzięczności i bliskości. Prelegentka przypomniała, iż choćby on dbał o to, by jego dzieci nie spędzały zbyt wiele czasu w internecie, gdyż wiedział, iż prawdziwy rozwój zaczyna się nie od postępu, ale od refleksji nad jego sensem;
  • Marcin Paks, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Learnetic S.A. – zaprezentował przykłady dobrych praktyk w budowaniu wizji nowoczesnej szkoły i przedstawił cenione na całym świecie rozwiązania polskiego producenta technologii edukacyjnych.
    Uczestnicy mieli również okazję odwiedzić stoisko firmy Learnetic, na którym poznali i samodzielnie przetestowali najnowsze rozwiązania edukacyjne tej marki.

W końcowej części spotkania Zofia Domaradzka-Grochowalska w swoim wystąpieniu „Świat wartości w cyfrowym świecie” zachęciła uczestników do zatrzymania się i osobistego namysłu nad tym, kim pozostajemy w świecie technologii. Podkreśliła, iż ważne jest spojrzenia w głąb siebie i poszukanie odpowiedzi na istotne pytania, m.in.:

  • Kiedy technologia wspiera nasze poczucie bezpieczeństwa, a kiedy mu zagraża?
  • Czy cyfrowy świat buduje dziś wspólnotę, czy tylko ją zastępuje?
  • Jakie zasady są potrzebne, by technologia nam służyła, a nie nas dominowała?
  • Jak zadbać o młodzież, która szuka potwierdzenia swojej wartości w internecie?

Cykl wystąpień zwieńczyła wypowiedź dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzeja Suchenka, który podzielił się osobistym poruszeniem wywołanym udziałem w wydarzeniu i wysłuchaniem wszystkich prelegentów. Wyraził przekonanie, iż refleksja nad wartościami jest dziś równie potrzebna, jak technologiczny rozwój szkół.

Podsumowaniem spotkania był krótki panel dyskusyjny z udziałem prelegentów i dyrektora Wydziału Edukacji Iwony Sudak, w trakcie którego każdy z uczestników odpowiedział na pytanie: „Po co szkole cyfryzacja?”. Wypowiedzi stworzyły wspólną mozaikę myśli i przekonań, w której spotkały się różne perspektywy – naukowa, praktyczna, technologiczna i humanistyczna.

Konferencja w Tomaszowie Mazowieckim była nie tylko podsumowaniem udziału miasta w projekcie ORE, ale także przestrzenią do spotkania człowieka z człowiekiem oraz dowodem na to, iż cyfrowy rozwój oświaty ma sens tylko wtedy, gdy jego sercem pozostaje człowiek.

#FunduszeEuropejskie

Idź do oryginalnego materiału