Nowa podstawa programowa religii w szkołach
Przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026 przez kilka miesięcy trwały rozmowy o zmianach dotyczących lekcji religii. Decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej szkolne katechezy od września 2025 roku zostaną umieszczone w planie lekcji na początku lub końcu zajęć i będą odbywać się w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Konferencja Episkopatu Polski sprzeciwiała się temu rozwiązaniu, zarzucając MEN brak wypracowania "złotego środka", mimo prowadzonych rozmów. Gdy resort edukacji podjął ostateczną decyzję o katechezach, Kościół zapowiedział zmianę podstawy programowej lekcji religii oraz wprowadzenie dodatkowych katechez w salkach przy parafiach.
Episkopat ogłosił teraz, iż nowa podstawa programowa nauczania religii w szkołach jest już gotowa. Poinformowano również, iż prace nad katechezami przyparafialnymi realizowane są równolegle, ponieważ Kościół nie zamierza całkowicie rezygnować z nauczania w szkołach. Nową podstawę programową przyjęto w połowie października. Zakłada ona podział treści na pięć obszarów tematycznych odnoszących się do współczesnych wyzwań związanych z wiarą:
pytania młodych ludzi o Boga i świat,
wiara i życie Kościoła,
wizja młodego człowieka w pluralistycznym świecie,
chrześcijaństwo zakorzenione w historii i kulturze,
święta i tradycje katolickie.
Po ogłoszeniu programu Episkopat podkreślił, iż efektem szkolnych katechez ma być zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających reagować na różne sytuacje życiowe, korzystając z treści poznanych na lekcjach.
"Nie jest prawdą, iż nowa podstawa programowa jest reakcją na szkodliwe zmiany, jakie dokonały się w organizacji lekcji religii w szkole, chodzi o zmiany wprowadzone przez MEN" – mówił bp Wojciech Osial podczas konferencji prasowej.
Religia nie tylko dla katolików
Podczas spotkania podkreślono również, iż szkolne katechezy mają koncentrować się na ukazaniu młodym ludziom, jakie znaczenie mają wartości wiary rzymskokatolickiej w życiu człowieka.
Na lekcjach uczniowie poznają podstawowe prawdy wiary chrześcijańskiej i katolickiej, a także liturgię, sakramenty oraz normy moralne z perspektywy człowieka wierzącego. Księża zaznaczyli, iż katechezy szkolne są nauką o religii rzymskokatolickiej, a nie zajęciami z religioznawstwa, dlatego zdecydowano się na taki zakres tematyczny.
Biskupi zwrócili uwagę, iż nowy program stawia w centrum ucznia, a katecheza ma mieć wymiar wychowawczy. W dokumencie nie określono oczekiwanych postaw religijnych, co jest jedną z najważniejszych zmian.
Od września 2026 roku w szkolnych katechezach będą mogli uczestniczyć także uczniowie, którzy nie wyznają katolicyzmu – lekcje mają być ukierunkowane na przekazywanie wiedzy o tej religii wszystkim chętnym, również osobom innych wyznań.













