Lublin wyznacza nowy kierunek dla polskiej edukacji
Podczas uroczystej inauguracji projektu, która odbyła się 19 maja z udziałem przedstawicieli władz, ekspertów edukacyjnych i nauczycieli, każda ze szkół otrzymała symboliczną tabliczkę potwierdzającą uczestnictwo.
To nie tylko gest, ale znak transformacji edukacyjnej, która staje się realną odpowiedzią na wyzwania współczesności.
– Dzisiejsze wydarzenie to nie tylko podsumowanie pilotażu, ale przede wszystkim deklaracja gotowości do odważnego przedefiniowania modelu edukacji – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Projekt, którego początki sięgają lutego 2024 roku, rozpoczął się od pilotażu w 28 szkołach.
Wówczas ponad 4 tysiące uczniów i 120 nauczycieli testowało nowoczesne metody nauczania informatyki, z wykorzystaniem platformy chmurowej oraz narzędzi takich jak CyberSkiller.
Efekty? Ponad 70% uczniów odczuło realną poprawę wyników w nauce, a nauczyciele chętnie korzystali z nowych narzędzi.

Oddam, szukam, pozdrawiam, praca
Kliknij i sprawdź, co oferują i czego szukają mieszkańcy Lublina
Inwestycja w młodych, inwestycja w przyszłość
Od kwietnia 2025 roku projekt został rozszerzony na ponad 70 szkół, obejmując ponad 20 tysięcy uczniów i ponad 200 nauczycieli.
Program nauczania przygotowany przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog pod okiem ekspertów IT z Akademii Leona Koźmińskiego obejmuje:
- zajęcia informatyczne oparte na pracy projektowej i realnych wyzwaniach technologicznych,
- rozwijanie praktycznych umiejętności związanych z AI i cyberbezpieczeństwem,
- możliwość udziału w zaawansowanych kursach dla tysiąca najbardziej zaangażowanych uczniów.
– Cyfrowa transformacja edukacji to dziś nie wybór, ale konieczność – podkreśla prof. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Cyberodporność – kompetencja kluczowa
Szczególny nacisk w projekcie położono na temat cyberbezpieczeństwa. Uczestnicy inauguracji mogli wziąć udział w interaktywnych zadaniach z zakresu cyberodporności oraz otrzymali dostęp do kursu „Cyberodporność na start”.
– Cyberodporność to dziś fundament nowoczesnej edukacji. Naszym wspólnym celem powinno być wyposażenie obywateli – niezależnie od wieku – w wiedzę z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego – zaznacza Iwona Brzózka-Złotnicka, Prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Ważną częścią wydarzenia były także panele dyskusyjne, m.in. z udziałem Michała Kanownika, Prezesa Związku Cyfrowa Polska, który przybliżył ideę IT Fitness Test – testu kompetencji cyfrowych, promującego odpowiedzialne korzystanie z nowych technologii.
Zobacz również

Rewolucja w edukacji. Rusza największy projekt IT w szkołach
Szokujące odkrycie w Biedronce! Czy znów zamkną sklep w Lublinie? [ZDJĘCIA]
Nieostrożny manewr i bum! Zatarasowali ruch pod wiaduktem w Lublinie [ZDJĘCIA]
Lublin – cyfrowa stolica edukacji
Projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” doskonale wpisuje się w strategię rozwoju miasta jako technologicznego centrum regionu. Pod marką „Lubelska Wyżyna IT” Lublin przyciąga inwestycje, rozwija startupy i wspiera sektor ICT, w którym działa już ponad 3,5 tys. firm.
Nowa edukacja cyfrowa to nie tylko lepsze przygotowanie uczniów do rynku pracy, ale także budowanie nowoczesnej, odpornej i innowacyjnej społeczności lokalnej.
Lublin nie tylko uczy, ale realnie zmienia przyszłość – i pokazuje, iż edukacja może być odpowiedzią na najważniejsze wyzwania współczesnego świata.
A Ty, co sądzisz o cyfrowej transformacji szkół? Czy Twoim zdaniem takie projekty powinny być wdrażane w całej Polsce?
Podziel się swoją opinią w komentarzu lub udostępnij tę publikację dalej!