Program #RozejrzyjSię powstał, aby realnie pomóc młodym ludziom w kryzysach psychicznych na kilku płaszczyznach:
- W szkole – dzięki pomocy pedagoga/psychologa
- Wśród rówieśników – poprzez warsztaty i budowanie empatii, uważności na drugiego człowieka
- Wśród rodziców
Kluczowym momentem, który pokazał, jak bardzo kryzysy psychiczne dotyczą młodzieży, była pandemia. Z badań prof. Zbigniewa Izdebskiego wynika, iż młodzież najgorzej zareagowała na czas epidemii. Aż 53% młodych ludzi udzieliło twierdzących odpowiedzi na pytanie, czy w czasie pandemii miałeś okres załamania lub kryzysu psychicznego. [1]
Od tego momentu ilość interwencji kryzysowych podejmowanych w celu ratowania życia lub zdrowia wzrosła dwukrotnie i na pewno części z nich można byłoby uniknąć, gdyby młoda osoba otrzymała wsparcie w najbliższym jej środowisku – rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym. To są fakty, które bolą. Wierzymy jednak, iż sytuację tą można zmieniać dzięki budowaniu uważności i empatii do siebie oraz na drugiego człowieka na co dzień.
Projekt #RozejrzyjSię ma zwrócić uwagę każdego na kryzysy psychiczne młodzieży, aby zapobiegać tragediom i wspomóc wejście młodych ludzi w dorosłość.
Czytając te treści, spróbuj się odnieść do siebie i odpowiedz na pytania:
- Jeśli w tej chwili jesteś osobą dorosłą, cofnij się do czasów, kiedy byłeś/aś nastolatkiem/ką. Czy wiele z twoich problemów/kryzysów psychicznych można by uniknąć lub przejść je łagodniej, gdybyś wtedy miał/a wiedzę na temat rozpoznawania uczuć i emocji oraz informacji jak mądrze o siebie dbać i reagować na sytuacje kryzysowe?
- Jeśli jesteś rodzicem, czy wiesz, jak wyglądają objawy kryzysu psychicznego i jak reagować na zachowania osoby w kryzysie psychicznym? Co zrobić, kiedy twoje dziecko się izoluje i nie chce rozmawiać?
- Jeśli jesteś nastolatkiem/ką, czy łatwo ci rozmawiać o swoich problemach czy rozterkach? Czy widzisz i potrafisz rozpoznać objawy kryzysu psychicznego u kolegów i koleżanek?
Wiemy, iż zdobycie tej wiedzy wymaga chęci, otwartości i czasu, a przede wszystkim dostępności jej źródeł. Dlatego już dotarliśmy z programem #RozejrzyjSię do 52 szkół, gdzie 60 pedagogów/psychologów odbyło warsztaty z prawie 1200 uczniów. Na webinarach dla rodziców pojawiło się ok. 150 osób.
Czy to wiele? Nie przeszkolimy wszystkich od razu, ale pragniemy działać dalej. Jak mówi Krystian Rubacha (psycholog, psychoterapeuta, trener, współautor pomysłu i projektu #RozejrzyjSię): „motywuje mnie wizja stworzenia warunków, w których w szkole można nauczyć się empatii i uważności na siebie i innych. jeżeli uda się to w wieku nastoletnim to te umiejętności mają szansę przerodzić się w trwałe postawy będące bezpiecznym buforem na resztę życia dla nas i otoczenia”.
Patrząc na to z perspektywy zdrowia psychicznego młodych ludzi, a w konsekwencji kolejnych pokoleń, to ogrom.
Małgorzata Libman-Sokołowska (psycholożka, psychoterapeutka, współautorka i koordynatorka projektu #RozejrzyjSię) dodaje:
„widzę w jaki sposób pandemia, wybuch wojny tuż za naszą granicą, kryzys klimatyczny przyczyniły się do ogólnego pogorszenia kondycji psychicznej młodych ludzi. Co gorsza to pokolenie ma coraz większą trudność w budowaniu wspierających relacji i empatycznym widzeniu drugiego człowieka – co może być związane również z masowym użyciem nowoczesnych technologii w komunikacji z innymi. Dlatego bardzo ważne wydało mi się zwrócenie młodym ludziom uwagi na symptomu kryzysu psychicznego – nie u siebie – ale u osób z najbliższego otoczenia”.
Program #RozejrzyjSię jest w tej chwili finansowany dzięki dotacji otrzymanej w ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2023, zwanym też NOWEFIO. Stowarzyszenie Psychologowie i Psychoterapeuci dla Społeczeństwa otrzymali kwotę 245,655 pln na realizację projektu.
„Przez ten rok zdążyliśmy dotrzeć do nastolatków z 52 szkół – w skali kraju to niewiele. Widzimy, iż program jest potrzebny. Wiemy, co w nim działa, a co wymaga ulepszenia. Chcielibyśmy go kontynuować, by docierać do coraz większej liczby osób z jak najbardziej dostosowanym do ich potrzeb przekazem. To wymaga pracy, czasu, zaangażowania – a więc i funduszy”, mówi Małgorzata Libman-Sokołowska.
Chcemy dalej realizować program wzmacniania rówieśniczej empatii. Budować kolejne jeszcze bardziej atrakcyjne i dopasowane do specyficznych potrzeb scenariusze zajęć. Informacje zwrotne od psychologów i pedagogów dają nam zastrzyk ogromnej energii. Stworzyliśmy program, w którym udział jednego pedagoga/psychologa w połączeniu z jego
zaangażowaniem i przeprowadzeniem zajęć w jednej małej grupie przekłada się na zmianę u minimum 15-20 osób. Przeszkolenie 60 osób to stworzenie warunków na rozwój empatii ponad tysiąca nastolatków!
Pragniemy na stałe wpisać program #RozejrzyjSię w krajobraz edukacyjny w Polsce.
Wesprzyj nas i dołącz do #RozejrzyjSię! Czekamy na Ciebie
Link do zrzutki:
Dowiedz się więcej o projekcie na www.rozejrzyjsie.pl oraz https://www.facebook.com/programrozejrzyjsie/
[1] Badania zrealizowane dla WHO w październiku 2020 roku.