Rozwiążesz to banalne równanie bez oszukiwania? Nie ma nawiasów, a dorośli polegają

mamadu.pl 7 miesięcy temu
Zdjęcie: Obliczysz bez kalkulatora, ile to jest: 50+50-25x0+2+2? fot. mamaDu.pl


Zanim zaczniesz wystukiwać kolejne liczby na kalkulatorze, daj szansę swoim szarym komórkom i spróbuj rozwiązać to działanie bez oszukiwania. Wiele osób jest przekonanych, iż prawidłowy wynik to 4 albo 96, jednak żadna z tych odpowiedzi nie jest prawidłowa.


Daliście radę rozwiązać równanie z nawiasami, czy jednak was pokonało? A to z sześcioma siódemkami? Dla mnie i kilku redakcyjnych koleżanek (no, na pewno jednej) rozwiązywanie tego typu zagadek matematycznych jest sporym wyzwaniem. A jednak, chociaż nie jesteśmy orłami z nauk ścisłych, dajemy radę. Wystarczy tylko przypomnieć sobie zapomnianą przez wielu dorosłych kolejność wykonywania działań. W tym konkretnym zadaniu warto odświeżyć jeszcze jedną zasadę: jaki wynik uzyskamy, mnożąc przez zero?

Zagadka matematyczna: jaki jest wynik?


Poniższe równanie podbiło X (dawnego Twittera) – udostępniano je kilkakrotnie na różnych profilach, a wśród odpowiedzi, choć przeważają te poprawne, można znaleźć też kilka błędnych – 4, 102, 100, 96, a choćby 79. Ktoś tu chyba nie uważał na lekcjach?

Zacznijmy od przypomnienia sobie prawidłowej kolejności wykonywania działań:


działania w nawiasach


potęgowanie


mnożenie lub dzielenie (od lewej do prawej)


dodawanie lub odejmowanie (od lewej do prawej)



oraz zasady, iż mnożąc przez 0, zawsze otrzymamy 0.

No to liczymy! Stosując się do tych wytycznych, wykonujemy po kolei obliczenia:


50+50-25x0+2+2=?


50+50-0+2+2=?


100+2+2=?


102+2=104


Prawidłowy wynik to 104.

To zadanie jest na tyle proste, iż bez problemu można rozwiązać je w pamięci, bez rozpisywania każdego działania z osobna. jeżeli nie wierzycie, pokażcie je dzieciom – one z pewnością sobie z nim poradzą, zwłaszcza uczniowie starszych klas szkół podstawowych, którzy już dawno opanowali wspomniane wyżej zasady.



Udało wam się obliczyć bez oszukiwania?


Idź do oryginalnego materiału