Rząd przyjął projekt nowelizacji oświaty. Szefowa MEN: Idą duże zmiany

rdc.pl 2 godzin temu

Umożliwienie wdrożenia w szkołach kompleksowej reformy programowej i powrót od roku szkolnego 2026/2027 do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty – to część zmian, jakie przewiduje przyjęty przez rząd projekt nowelizacji prawa oświatowego i niektórych innych ustaw.

Resort edukacji, który przygotował projekt, poinformował, iż zmiana przepisów ma przede wszystkim umożliwić wdrożenie w szkołach „kompleksowej reformy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół”, opartej na dokumencie „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji”.

Edukacja priorytetem rządu

Ministra edukacji Barbara Nowacka zaznaczyła podczas dzisiejszej konferencji po posiedzeniu Rady Ministrów, iż wśród priorytetów rządu są dwa związane z oświatą. Jedną z nich jest „Reforma26. Kompas Jutra” i potrzebne są zmiany ustawowe, by mogła ona wejść w życie. Nowacka poinformowała również, iż w ramy nauczania zostały wpisane doświadczenia edukacyjne, nauczanie praktyczne oraz tygodnie projektowe. Ministra przekazała, iż tydzień projektowy, podczas którego uczniowie będą „międzyzespołowo, interdyscyplinarnie i międzyklasowo wykonywali projekty edukacyjne”, będzie wprowadzany stopniowo. Najpierw, w 2026 roku, ma być nieobowiązkowy, a później – obowiązkowy.

Szefowa MEN zaznaczyła, iż chociaż zmiany są „stricte techniczne”, to pozwolą na realne wdrożenie reformy „Reforma26. Kompas Jutra”.

To bardzo duża ustawa zmieniająca różne obszary, również na wnioski Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dzięki tej zmianie szkielet pozwalający na reformę, czyli realizację priorytetu rządu, jest właśnie kierowany do parlamentu – dodała Nowacka.

Egzamin ósmoklasisty znów w kwietniu

Ministra edukacji zapytana, czy środowa decyzja rządu to też zielone światło dla powrotu do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty, potwierdziła, iż ustawa na to pozwala. Zwróciła uwagę, iż z powodu pandemii COVID-19 egzamin ósmoklasisty został przeniesiony na maj, czyli miesiąc maturalny, „co było wielkim wyzwaniem”.

Za dwa lata będzie ponad 800 tysięcy osób, które – gdybyśmy nie zmienili przepisów – zdawałyby w tym samym czasie egzamin. To oznaczałoby też ryzyko błędów, narażenie zespołów egzaminatorskich na zwyczajne ludzkie przemęczenie – argumentowała szefowa MEN. – Mamy też świadomość, iż tak wielu egzaminatorów po prostu nie ma – dodała.

System skoncentrowany na potrzebach uczniów

Zgodnie z założeniami rządowego projektu nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół będą jasno i precyzyjnie określać cele kształcenia i efekty uczenia się. Będą też spójne wewnętrznie i między przedmiotami, na tyle precyzyjne, aby można było na ich podstawie tworzyć narzędzia diagnostyczne i egzaminy oraz efektywnie udzielać wsparcia uczniom w procesie uczenia się. Będą także na tyle elastyczne, aby nauczyciele mogli je realizować według własnego pomysłu i w sposób uwzględniający zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, skoncentrowane na budowaniu kompetencji uczniów, a nie tylko zapamiętywaniu informacji.

Projekt obejmuje też propozycje innych zmian o charakterze uzupełniającym, porządkującym lub korygującym. „Reforma26. Kompas Jutra” to rozłożona na lata reforma edukacji. Od 1 września 2025 roku do szkół weszły już dwa nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

Stopniowo będzie też wprowadzana nowa podstawa programowa – we wrześniu 2026 roku ma zacząć obowiązywać w klasach I i IV szkoły podstawowej, od września 2027 roku ma obowiązywać w I klasach szkół ponadpodstawowych, a w podstawówce obejmie kolejne dwa roczniki. W następnych latach ma objąć kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.

Idź do oryginalnego materiału