Powyższe równanie można próbować obliczyć na kilka sposobów: wykonując każde działanie po kolei, zaczynając od mnożenia, zaczynając od dzielenia, by następnie przejść do dodawania... Żadna z tych metod nie jest prawidłowa. Aby obliczyć wynik, musimy cofnąć się do szkoły podstawowej i przypomnieć sobie prawidłową kolejność działań.
Prawidłowa kolejność działań to:
najpierw działania w nawiasach,
w kolejnym kroku mnożenie i dzielenie (od lewej do prawej strony),
na końcu dodawanie i odejmowanie (od lewej do prawej strony).
Zadanie z dwójkami: rozwiązanie
Tę zasadę dzieci poznają zwykle w 3 klasie szkoły podstawowej. jeżeli poprosisz ucznia podstawówki o rozwiązanie tego zadania, poradzi sobie z nim w mniej niż 30 sekund. My, dorośli, mamy jednak z nim problem.
Zgodnie z powyższymi zasadami najpierw powinniśmy wykonać dzielenie i mnożenie (działania te mają ten sam priorytet, więc najpierw rozwiązuje się to, które jako pierwsze występuje w równaniu). Resztę działań wykonujemy od lewej do prawej strony. jeżeli każde kolejne działanie zapiszemy osobno, obliczenia powinny wyglądać tak:
2+2÷2+2x2-2=?
2+1+2x2-2=?
2+1+4-2=?
3+4-2=?
7-2=5
Prawidłowa odpowiedź to 5. jeżeli zignorujemy zasady dotyczące kolejności działań i zaczniemy za bardzo kombinować, pogubimy się w obliczeniach i uzyskamy nieprawidłowy wynik. jeżeli nie masz pewności, czy 5 to dobra odpowiedź, skorzystaj z kalkulatora albo wpisz równanie w wyszukiwarkę, a Google podpowie wynik.
Inne przykłady zagadek z samymi dwójkami:
równanie z dwójkami i nawiasem,
równanie z dwójkami i potęgowaniem,
banalne równanie dla dzieci z samymi dwójkami.