SCWEW w procesie wspierania dostępności edukacji dzieci i młodzieży

ore.edu.pl 4 tygodni temu

Dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży wyznacza kierunek rozwoju przedszkoli i szkół, a także określa najważniejszy obszar wsparcia, kierowanego do nauczycieli i specjalistów. Polska edukacja to edukacja, która powinna odpowiadać na potrzeby zróżnicowanego zespołu klasowego. Każdy uczeń ma prawo do pełnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej. Jest to wyzwanie dla współczesnej edukacji, które wymaga zaangażowania wielu środowisk działających na rzecz poprawy dostępności. Okazją do przybliżenia tego zagadnienia był webinar zorganizowany przez Portal oświatowy w dniu 22 sierpnia 2024 r. Ekspertka Ola Rodzewicz, znana też jako Facetka z Poradni, przedstawiła najważniejsze kwestie dotyczące budowania dostępnej edukacji, ale też istotnej roli nauczyciela w procesie zmiany. Zdaniem prowadzącej to nauczyciele będą kształtować postawy i wrażliwość społeczną uczniów, odpowiadać na ich zróżnicowane potrzeby i tak prowadzić proces nauczania, by był on dostępny dla wszystkich.

Podczas wydarzenia zwrócono uwagę na rolę pedagoga specjalnego. Obecność tego specjalisty w szkole to kolejny krok w budowaniu dostępności dla wszystkich dzieci/uczniów. W odniesieniu do działań specjalistycznych centrów, pedagog specjalny będzie bezpośrednio współpracował z zespołem SCWEW na rzecz przygotowania adekwatnej oferty wsparcia, z uwzględnieniem wniosków z oceny funkcjonalnej. Kontekst oceny funkcjonalnej wybrzmiał w odniesieniu do działań szkoły w tym zakresie. Ekspertka podkreśliła, iż zgodnie z obowiązującymi zapisami dotyczącymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, część działań z zakresu oceny funkcjonalnej powinno odbywać się już na poziomie szkoły czy przedszkola i nie wymaga to pogłębionej diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W wirtualnej dyskusji pojawiały się obawy nauczycieli dotyczące obciążenia dodatkowymi zadaniami w związku ze zmianami w diagnozie uczniów. Odpowiedzią na to wyzwanie mogą być SCWEWy, które będą wspierać przedszkole, szkołę także w zakresie oceny funkcjonalnej, jak również współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogiczną na etapie diagnozy pogłębionej dziecka, ucznia.

Wielokrotnie w wypowiedziach prelegentki wybrzmiało, iż nauczyciele od lat pracują ze zróżnicowanymi zespołami klasowymi, a zatem kierunek, w którym podąża system edukacji nie jest dla nich nowy, a jedynie odpowiada na zmianę, która już niezależnie dokonuje się w szkołach. Należy ten proces wesprzeć i w tym kierunku prowadzone są działania zmierzające do zbudowania komplementarnego systemu, w którego centrum są potrzeby dzieci i uczniów. Wsparcia udzielamy wszystkim, którzy mają wpływ na ich dobrostan oraz tworzenie dostępności szkół na poziomie architektonicznym, informacyjno-komunikacyjnym, cyfrowym i edukacyjnym. Stąd też od kilku lat w kierunkach polityki oświatowej państwa wybrzmiewają zagadnienia z zakresu podnoszenia jakości kształcenia, dostępności i edukacji włączającej, z ukierunkowaniem na współpracę międzysektorową, która jest istotnym elementem zmiany i współpracę z rodzinami.

Podczas wydarzenia przywołane zostały w tej chwili realizowane projekty, które mają istotny wpływ na kierunek zmiany, jak również jakość wsparcia i pracy przedszkoli i szkół. Pośród wymienionych pojawił się także aktualnie realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji projekt „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”, który adresowany jest do nauczycieli i specjalistów szkolnictwa ogólnodostępnego.

Budowanie dostępności powinno bazować na innowacyjnym, nieszablonowym podejściu do edukacji, potrzeb i wsparcia, jasnym określeniu adresatów działań i uzupełnieniem palety możliwości o nowe rozwiązania. SCWEWy są jednym z rozwiązań, które ma zagwarantować wsparcie celowane dla kadry przedszkoli i szkół pracujących ze zróżnicowanymi zespołami. Zapewniając specjalistyczne wsparcie SCWEW wyposaża nauczycieli i specjalistów w dodatkową wiedzę i umiejętności, które umożliwią pełne odpowiadanie na potrzeby dzieci i uczniów. SCWEW towarzyszy kadrze poprzez procesowe dostosowywania oferty do aktualnych oczekiwań i planując wsparcie adekwatne do potrzeb odbiorców. Celem projektu jest docieranie do przedszkoli i szkół ze zindywidualizowaną ofertą wsparcia, ale także wykorzystanie lokalnych zasobów, które poprawiają dostępność edukacji.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału