Coraz więcej Polaków dostrzega potrzebę rzetelnej edukacji zdrowotnej w szkołach. Z badania przeprowadzonego na zlecenie erecept.pl wynika, iż aż 69% osób powyżej 60. roku życia uważa, iż przedmiot „edukacja zdrowotna” powinien być obowiązkowy. To najwyższy wynik spośród wszystkich grup wiekowych.
Dlaczego edukacja zdrowotna jest potrzebna?
Wraz z początkiem roku szkolnego 2025 w polskich szkołach pojawił się nowy przedmiot – Edukacja zdrowotna, który zastąpił wcześniejsze zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”. Nowe lekcje mają na celu poszerzenie wiedzy uczniów na temat zdrowia psychicznego, profilaktyki, higieny i zdrowego stylu życia.
Jak pokazuje badanie erecept.pl, większość Polaków popiera ten kierunek zmian – łącznie 67% respondentów jest za obowiązkowym wprowadzeniem edukacji zdrowotnej w szkołach. Najczęściej na „tak” odpowiadali seniorzy, którzy zwracali uwagę na brak tej wiedzy w ich młodości oraz na rosnącą potrzebę rozmów o zdrowiu, emocjach i relacjach międzyludzkich.
Najważniejsze tematy według Polaków
Uczestnicy badania zapytani o to, jakie treści powinny znaleźć się w ramach edukacji zdrowotnej, najczęściej wskazywali:
- pierwszą pomoc – 72%,
- zdrowie psychiczne i emocje – 69%,
- higienę i zdrowy styl życia – 68%,
- uzależnienia – 67%,
- profilaktykę chorób – 53%,
- edukację seksualną i antykoncepcję – 52%.
Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały na wagę tematów emocji, uzależnień i profilaktyki. Młodsi badani (18–24 lata) częściej chcieliby, by w szkołach poruszano kwestie zdrowia psychicznego i antykoncepcji.
Szkoła przez cały czas nie jest źródłem wiedzy o zdrowiu
Z badania wynika, iż szkoła jest jednym z najrzadziej wymienianych źródeł wiedzy zdrowotnej – wskazało ją jedynie 8% respondentów. Polacy częściej sięgają po informacje w internecie (42%), od lekarzy (41%) czy z mediów społecznościowych (20%).
Taki wynik pokazuje, iż mimo zmian programowych system edukacji przez cały czas nie zapewnia wystarczającej wiedzy o zdrowiu, profilaktyce i leczeniu.
Aż 78% badanych uważa, iż w Polsce brakuje rzetelnej edukacji zdrowotnej i seksualnej.
Mieszkańcy dużych miast bardziej popierają edukację zdrowotną
Stosunek do nowego przedmiotu różni się w zależności od miejsca zamieszkania. Największe poparcie wyrażają mieszkańcy średnich i dużych miast – w miejscowościach od 100 do 200 tys. mieszkańców aż 78% badanych jest „za”. Na wsiach i w najmniejszych miastach poparcie spada do około 60%.
Eksperci wskazują, iż to efekt większej świadomości zdrowotnej i łatwiejszego dostępu do lekarzy oraz informacji w większych ośrodkach.
Dlaczego seniorzy chcą lekcji o zdrowiu?
Starsze pokolenia często zwracają uwagę, iż brakuje im podstawowej wiedzy o profilaktyce, lekach i pierwszej pomocy, której nie otrzymali w młodości. To właśnie dlatego aż 7 na 10 osób po 60. roku życia popiera wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako obowiązkowego przedmiotu.
Seniorzy wskazują, iż młodsze pokolenia powinny uczyć się nie tylko, jak reagować w nagłych przypadkach, ale też jak dbać o zdrowie psychiczne, unikać chorób cywilizacyjnych i korzystać z nowoczesnych narzędzi medycznych, takich jak e-recepty czy teleporady.
Erecept.pl – zdrowie i edukacja w praktyce
Rosnąca świadomość zdrowotna przekłada się również na popularność nowoczesnych rozwiązań w medycynie. Coraz więcej osób – nie tylko młodych – korzysta z usług online, które pozwalają uzyskać pomoc lekarską bez wychodzenia z domu.
Na portalu erecept.pl pacjenci mogą w prosty sposób uzyskać konsultację z lekarzem i e-receptę online – m.in. na leki stałe, antykoncepcję, terapię hormonalną czy tabletki „dzień po”. Wystarczy wypełnić krótki formularz medyczny, a lekarz zweryfikuje dane i – jeżeli nie ma przeciwwskazań – wystawi receptę, którą można zrealizować w każdej aptece.
To przykład, jak nowoczesne technologie wspierają praktyczną edukację zdrowotną i pomagają pacjentom świadomie dbać o swoje zdrowie – niezależnie od wieku.
Wnioski
Badanie zrealizowane na zlecenie erecept.pl pokazuje, iż Polacy – zwłaszcza seniorzy – coraz częściej rozumieją, jak ważna jest edukacja zdrowotna. Większość społeczeństwa chce, by szkoły przygotowywały młodych ludzi nie tylko do życia zawodowego, ale także do dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne.









