
W kilku zdaniach o tym, jak projektują swą przyszłość uczniowie klas o profilu architektoniczno-urbanistycznym ILO
„Tu projektujemy z klasą i stylem, jak we Włoszech z pasją i profilem”, to hasło zapraszające naszych gości w Dniu Otwartym szkoły do sali geograficznej, która jest siedzibą klas o profilu architektoniczno-urbanistycznym. Co roku – z ogromnym zaangażowaniem młodzieży szkolnej i odwiedzających nas ósmoklasistów, realizowane są w niej warsztaty kreatywne
i kulturowe, w tym architektoniczne. Ostatnimi laty poznawaliśmy tam zabytki Francji i Włoch. Mogliśmy poczuć atmosferę paryskiego Montmartre i włoskich trattorii.
„Być jak architekt/ka” w praktyce…
Wielokrotnie uczestniczyliśmy w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Być jak architekt/ka”, organizowanym przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, programu który ma na celu przybliżenie pracy architektów uczniom szkół podstawowych i licealnych. Program polega na odwiedzaniu pracowni architektonicznych, gdzie młodzież może dowiedzieć się, jak architekci projektują i realizują budynki, jak powstają domy, szkoły, ulice i place oraz, jakie wyzwania stoją przed architektami XXI wieku. Dotychczas mieliśmy zaszczyt odwiedzić Studio Medusa Group w Bytomiu i wysłuchać barwnych opowieści p. Przema Łukasika.
Do wrocławskiego Afrykarium zaprosiła nas współautorka tego największego na świecie parku poświęconego Afryce, p. Dorota Szlachcic. Pod jej opieką uczniowie mogli zobaczyć i poznać to, co zwykle niedostępne dla zwiedzających i otrzymać porcję unikalnej wiedzy konstrukcyjnej i budowlanej Studia Szlachcic Architekci z Wrocławia.
Rokrocznie młodzież uczestniczy w warsztatach w drewnie, kierowanych przez „Niezwykły Zakątek”. Warsztaty te, są bezcennymi lekcjami umiejętności malowania, projektowania, szlifowania, wycinania, wkręcania i wbijania, która przyda się również w dorosłym życiu. Uczniowie z zapałem tworzą z drewna całe osiedla miejskie lub miejskie krajobrazy różnych regionów świata.
Partnerstwo w uczeniu
Młodzi architekci mieli również możliwość udziału w zajęciach z modelowania, prowadzonych przez wykładowców Akademii Śląskiej. Zajęcia pozwoliły naszym wychowankom w krótkim czasie „zbudować” papierową makietę całego miasta lub jego fragment, inspirując naszych uczniów do poszukiwań ścieżek własnej kariery.
Dzięki gościnności Politechniki Śląskiej i Pałacu Młodzieży w Katowicach młodzież uczestniczyła w warsztatach ceramicznych, nabywając nowych umiejętności projektowania, malowania, wyrabiania, rzeźbienia, a nade wszystko twórczej pracy w grupie. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu w program Europejskie Miasto Nauki, Katowice 2024.
Od października uczniowie klasy 2d i 3d – biorą systematycznie udział w lekcjach rysunku architektonicznego, prowadzonych przez Akademię Ślaską. Zajęcia przygotowują naszych młodych twórców do egzaminów wstępnych na wyższe uczelnie o kierunku architektonicznym i artystycznym.
Wyjątkową atrakcją kierunku architektoniczno-urbanistycznego są wykłady z historii sztuki, połączone ze spacerami po Krakowie, organizowanymi przez wykładowców Politechniki Krakowskiej.
Młodzież liceum bardzo pozytywnie oceniła nowe w naszej szkole przedsięwzięcie zatytułowane „AKADEMICKIE POWITANIE WIOSNY”, mając możliwość wysłuchania interesujących wykładów, prowadzonych przez profesjonalistów reprezentujących Politechnikę Krakowską i Uniwersytet KEN.
Myślimy globalnie- działając lokalnie
Cyklicznie młodzież ILO, współorganizuje miejskie obchody Święta Szlaku Zabytków Techniki w Parku Tradycji w Siemianowicach Śląskich. Tegoroczna Industriada przebiegnie pod hasłem: „Skarby Ziemi”, stąd uczniowie tradycyjnie poprowadzą warsztaty kreatywne dla wszystkich gości, dzieląc się swą wiedzą na temat historii surowców mineralnych i ich zastosowania w życiu codziennym.


















