Ministerstwo Edukacji Narodowej niespodziewanie wycofało projekt ustawy, który miał pozwolić na zatrudnianie w przedszkolach osób bez kwalifikacji nauczycielskich. Pomysł, przedstawiany jako szybkie rozwiązanie problemu braków kadrowych, wywołał burzę sprzeciwu w środowisku oświatowym i został zdjęty z porządku obrad Sejmu w ostatniej chwili.

Fot. Warszawa w Pigułce
MEN rezygnuje z kontrowersyjnego projektu. Ustawa o zatrudnianiu w przedszkolach bez kwalifikacji wycofana
Ministerstwo Edukacji Narodowej nagle wycofało projekt ustawy, który miał umożliwić zatrudnianie w przedszkolach osób bez kierunkowych kwalifikacji nauczycielskich. Projekt, wzbudzający od początku ogromne emocje, zniknął z porządku obrad Sejmu w ostatniej chwili. Powodem była fala sprzeciwu ze strony środowisk nauczycielskich oraz brak politycznego poparcia.
Kontrowersyjny pomysł na walkę z brakami kadrowymi
Projekt miał być odpowiedzią na rosnący problem braków kadrowych w przedszkolach. Resort edukacji argumentował, iż zatrudnianie osób bez pełnych kwalifikacji pozwoliłoby gwałtownie uzupełnić wakaty i zapewnić opiekę dzieciom. Plan zakładał, iż takie osoby mogłyby prowadzić nie tylko zajęcia rozwijające zainteresowania, jak dotychczas, ale również zajęcia wychowania przedszkolnego objęte podstawą programową.
Decyzja ministerstwa spotkała się z ostrą krytyką nauczycieli i ekspertów edukacyjnych, którzy ostrzegali, iż obniżenie wymagań kwalifikacyjnych zagrozi jakości kształcenia najmłodszych.
Sprzeciw nauczycieli i polityków
Podczas obrad w Sejmie coraz głośniej wybrzmiewał sprzeciw wobec proponowanych zmian. Środowiska nauczycielskie apelowały o wycofanie projektu, argumentując, iż dzieci w wieku przedszkolnym wymagają pracy wykwalifikowanych pedagogów.
– Nie ma społecznej i politycznej zgody dla tego rozwiązania – przyznała Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji, w rozmowie z „Gazetą Wyborczą”.
Podobne stanowisko zajęła posłanka KO Dorota Łoboda, która podkreśliła, iż zmiany nie będą wprowadzane w tym kształcie. W mediach społecznościowych głos zabrała również posłanka Lewicy Daria Gosek-Popiołek, informując, iż projekt został „zdjęty” z porządku obrad.
Statystyki i realne problemy kadrowe
Według danych MEN, w przedszkolach publicznych i niepublicznych zatrudnionych jest około 138 tysięcy nauczycieli, w tym ponad 92 tysiące wychowania przedszkolnego. Na dzień 13 czerwca 2025 roku brakowało 1657 osób na stanowiskach pedagogów przedszkolnych. Niedobory kadrowe są faktem, jednak – jak wskazują eksperci – nie mogą być rozwiązywane kosztem jakości edukacji.
Projekt odłożony, ale problem pozostaje
Choć MEN wycofało projekt, problem braków kadrowych w przedszkolach pozostaje nierozwiązany. Władze resortu zapowiadają, iż będą szukały innych rozwiązań, które pozwolą wzmocnić kadry pedagogiczne bez obniżania standardów.
Na razie zmiany nie zostaną wprowadzone, a sprawa wróci do dalszych konsultacji. Czy resort znajdzie kompromisowe wyjście z tej sytuacji? Środowisko nauczycielskie oczekuje konkretnych działań, a nie półśrodków.