Coraz częściej notatki lekcyjne uczniów są dla nich samych brzydkie, nudne, nieczytelne, nieprzykuwające uwagi i niezasługujące na to, aby do nich wracać. Dodatkowo uczniowie uważają, iż są trudne do zapamiętania, a ich tworzenie zajmuje zbyt wiele czasu. Poza tym od ich zapisywania bolą ręce. Sketchnotki, czyli notatki graficzne, to metoda, która polega na zwiększaniu efektywności procesu nauczania. adekwatnie każde zagadnienie na lekcjach matematyki można przedstawić dzięki notatki graficznej.
Oprócz eksponowania interesujących treści możemy do nich „dorzucić” uśmiechniętego ludzika i w ten sposób delikatnie wpłynąć na poprawę humoru osoby patrzącej na taką notatkę. A dobry nastrój podczas nauki jest bardzo ważny.
Nasz mózg w naturalny sposób lepiej przyswaja i zapamiętuje obrazy niż lity tekst. Znaczenie wielu obrazów czy piktogramów potrafimy odczytać, choćby będąc na wycieczce za granicą. Bardzo modne są również emotki – grafiki, dzięki których określamy nasze emocje i nastroje. Zastępują one mnóstwo słów.
Odczytywania prostych obrazków może nauczyć się każdy, i to bez większego wysiłku. Obrazy pomagają szybciej zapamiętywać, lepiej rozumieć i łatwiej przyswajać wiedzę. Nasze mózgi działają na zasadzie skojarzeń, obrazów i symboli. Używając wielu zmysłów do zapamiętywania i przypominania informacji, uzyskujemy zwiększenie efektywności procesu nauki. Tworzenie notatek graficznych może być przy tym czynnością niezwykle inspirującą i zabawą samą w sobie. Sketchnotki to świetna forma nauki i powtarzania materiału, dzięki której jesteśmy w stanie na dłużej zapamiętać dane zagadnienie.
Tworzenie notatek graficznych może odbywać się na różne sposoby i mogą one przybierać rozmaite formy. Niektórzy uważają, iż notatki powinny być tworzone manualnie i z zastosowaniem wielu kolorów, bez wykorzystania komputera.





Ja większość koniecznych tekstów zapisuję przy użyciu ciekawych czcionek w programie Word, tam też wybieram dla nich ramki, a następnie wycinam i przyklejam w odpowiednie miejsce na przygotowanym wcześniej arkuszu papieru – zwykle w formacie A4. Wszelkie działania na liczbach zapisuję cienkopisem już na docelowej kartce. Na koniec w kilku miejscach umieszczam zabawne rysunki – najczęściej w postaci ludzików – a całość skanuję i drukuję dla uczniów.
Część uczestników zajęć chce sama stworzyć notatkę na wzór mojej, dlatego przykłady umieszczam w postaci pliku PDF na stronie internetowej szkoły, skąd każdy może je pobrać.
Warto pamiętać, aby kompozycja sketchnotki była przejrzysta, a tekst w miarę możliwości zastąpiony rysunkiem, schematem, prostymi i konkretnymi punktami.
Początkowo wykonanie jednej takiej notatki zajmowało mi dużo czasu, bo trzeba było dokładnie przemyśleć, co i w jaki sposób chcę przekazać, wybrać najlepsze przykłady, a potem pomysł przelać na papier. Z każdą kolejną notatką czas ten się skracał. Przekonałam się też, iż naprawdę warto było się starać.
Pomysł na tworzenie sketchnotek pojawił się podczas poszukiwania ciekawych form powtórek materiału przed egzaminem ósmoklasisty. Po przygotowaniu kilku takich notatek okazało się, iż uczniowie chętnie do nich zaglądają, a choćby zaczynają dorysowywać coś od siebie. Kilka osób zaczęło tworzyć własne notatki. Byli też tacy, którzy początkowo tylko czekali na to, aby zobaczyć i skomentować moje – dalekie od ideału – rysunki umieszczone na kolejnych notatkach. gwałtownie okazało się, iż jednak uczniowskie oko zauważyło i zapamiętało „przypadkiem” jakąś istotną informację matematyczną.
Stopniowo sketchnotki zaczęły pojawiać się na lekcjach w innych klasach podczas wprowadzania nowych tematów (zazwyczaj przygotowywane przeze mnie) oraz na lekcjach powtórkowych (opracowywane przez chętnych uczniów).
Wyszukując i opracowując zadania z poprzednich egzaminów ósmoklasisty do powtórek, staram się przedstawiać rozwiązania również z wykorzystaniem elementów obrazkowych. Jest to dla uczniów coś nowego i póki co – mam nadzieję, iż na długo – przykuwa ich uwagę i ciekawość. Zachęcam do tworzenia sketchnotek nie tylko na lekcjach matematyki!
Prezentuję sześć moich sketchnotek. Są to notatki podsumowujące całe rozdziały materiału lekcyjnego, dlatego na jednej kartce zebranych jest dużo wiadomości i najczęściej dla większej przejrzystości tekst piszę komputerowo (zajmuje on mniej miejsca niż pisany odręcznie). Potęgi i ich własności były moją pierwszą tego typu notatką. Dlatego znajduje się w niej dużo tekstu drukowanego, a następnie wklejanego na kartkę. Z czasem nabierałam większej wprawy i coraz więcej pisałam samodzielnie. Pola figur stworzyłam już bez wspomagania się komputerem.
Anna PUZANOW, nauczyciel matematyki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Rawiczu
TEN ARTYKUŁ POWSTAŁ W RAMACH PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO. DZIEL SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z „KURIEREM”. POMOŻEMY CI W AWANSIE ZAWODOWYM I WSPÓLNIE ZAINSPIRUJEMY INNYCH! SZCZEGÓŁY – TEL. 739 290 210.