Skoda zaprezentowała swój dziesiąty samochód opracowany wspólnie ze studentami szkoły zawodowej wspieranej przez czeskiego producenta. Najnowszy projekt został nazwany L&K 130 i bazuje na Superbie najnowszej generacji. Tył samochodu został jednak przerobiony na wzór pickupa, a zmian jest dużo, dużo więcej. Co ważne, nie jest to projekt w Photoshopie, a prawdziwy samochód.
Skoda świętuje 130. urodziny narodzin firmy
Skoda ma swoje korzenie jeszcze w roku 1895, kiedy ojcowie założyciele Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyli firmę Laurin & Klement. Ich pierwszymi produktami były… rowery. Samochody pojawiły się dopiero 10 lat później, w 1905 roku. Ale firma przekształciła się w Skodę już w 1925 roku po przejęciu przez konglomerat przemysłowy o tej samej nazwie. Rok 2025 oznacza 130. rocznicę założenia pierwotnej firmy, a Czesi świętują to specjalnym pojazdem. Oddaje on hołd skromnym początkom jako producenta rowerów.
L&K 130 to kombi Superb przerobiony przez uczniów szkoły zawodowej Skoda Auto na pickupa. To już dziesiąty wyjątkowy projekt specjalny wykonany przez tę grupę, a także pierwszy oparty na hybrydzie plug-in. Inżynierowie Skody współpracowali z grupą 28 studentów, aby zmienić kształt słupków B i C oraz usunąć tylną część, gdzie teraz znajduje się niestandardowy bagażnik na rowery.
Dwa z nich spoczywają na elektrycznie rozkładanej pace ze zintegrowanymi szynami, które podnoszą i przechylają się pod kątem 35 stopni. Trzeci rower można zamontować na dachu, ale bardziej interesujące są zmiany przy tylnych drzwiach po stronie pasażera. Nie tylko odchylają się na zewnątrz i przesuwają do tyłu, ale mają również dwa mechanizmy blokujące i dwa uchwyty.
Debiut na Tour de France
Otwarcie drzwi w stylu minivana odsłania pojedyncze siedzenie z tyłu. Trzyosobowa tylna kanapa z oryginalnego Superba zniknęła. Jednakże, to pozwoliło zmieścić chłodziarkę i zewnętrzny zestaw głośników. Nowa tylna szyba została zaprojektowana tak, aby pasowała do zmodyfikowanego stylu nadwozia. Z przodu producent dodał nadajnik radiowy i tablet, który wyświetla obraz z tylnej kamery.
Ale poza modyfikacjami konstrukcyjnymi, studenci zdecydowali się zastosować złote, czerwone, białe i czarne akcenty jako hołd dla logo Laurin & Klement. Oryginalny emblemat L&K pochodzący sprzed 130 lat pojawił się w miejscu logo Skody, które było używane przez ostatnie stulecie. Jednakże, ukończenie tego wyjątkowego projektu wymagało ponad 2000 godzin prac.
L&K zostanie oficjalnie zaprezentowany w przyszłym miesiącu podczas 112. edycji Tour de France. To legendarny wyścig kolarski, którego Skoda jest partnerem od ponad dwóch dekad. Podobnie jak w przypadku poprzednich samochodów studenckich, Czesi nie planują wersji produkcyjnej.