Smartfon w szkole i w domu – zakazać czy poluzować?

instytutsprawobywatelskich.pl 3 godzin temu

Stanisław Burdziej

Dr hab., prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych. Kierownik projektu badawczego nt. wpływu rewolucji cyfrowej na młodzież. Współzałożycie Fundacji Court Watch Polska. Absolwent Uniwersytetu w Heidelbergu.

Z prof. Stanisławem Burdziejem, kierownikiem badania „Postawy młodzieży i dorosłych w Polsce wobec regulacji korzystania ze telefonów w domu i w szkole”, rozmawia Rafał Górski, redaktor naczelny Tygodnika Spraw Obywatelskich.

Postępuje normalizacja nadużywania ekranów: coraz dłuższe i bardziej problemowe korzystanie jest postrzegane jako norma.
Badanie „Postawy młodzieży i dorosłych w Polsce wobec regulacji korzystania ze telefonów w domu i w szkole”.

Każdy dzień bez telefona jest dobrym dniem. W momencie, gdy dasz dziecku telefon, będziesz walczyć każdego dnia – nie używaj go tutaj, nie używaj go teraz etc. Dlatego moje rekomendacje dla rodziców są takie – póki dziecko nie skończy trzynastu, czternastu lat – żadnego telefona. Jeszcze raz – im dłużej jesteś w stanie odroczyć ten moment, tym lepiej dla twojego dziecka. Nie ma innej odpowiedzi.
prof. Manfred Spitzer

Zwracamy się do Pani Minister z Apelem o wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej dotyczących używania telefonów komórkowych i innych indywidualnych urządzeń ekranowych w żłobkach, przedszkolach i szkołach podstawowych. Zasady powinny dotyczyć dzieci, młodzieży i personelu placówek. Opowiadamy się za centralną, rządową regulacją, a nie zostawianiem decyzji w gestii poszczególnych placówek.
Apel VIP-ów w sprawie telefonów do minister Barbary Nowackiej

  1. Jakie są trzy najważniejsze wnioski z badania „Postawy młodzieży i dorosłych w Polsce wobec regulacji korzystania ze telefonów w domu i w szkole”?
  2. Co Cię najmocniej zaskoczyło?
  3. Co to znaczy, iż nadużywanie ekranów przez młodzież w znacznej mierze jest wymuszone przez dorosłych?
  1. Luzować czy zaostrzać zasady korzystania z ekranów w szkołach?
  2. Macki cyfrowych lobbystów sięgają daleko i głęboko, a ich ręce rozdzielają chętnym przekupniom duże pieniądze, pisze prof. Manfred Spitzer w książce „Epidemii telefonów”.
    Kto korzysta, a kto traci, na braku regulacji korzystania ze telefonów w domu i szkole?
  3. Czego, my, obywatele, powinniśmy żądać od polityków, domagać się od ekspertów, a czego wymagać od siebie?
  4. Jakiego pytania nikt jeszcze Ci nie zadał w tematach, o których rozmawiamy? I jaka jest na nie odpowiedź?

Pobierz mp3

Muzyka „Also Sprach Zarathustra – Einleitung” – Kevin MacLeod, CC BY 3.0

Idź do oryginalnego materiału