W odpowiedzi na narastające obawy o zdrowie psychiczne i zachowania dzieci, Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło prace nad przepisami ograniczającymi używanie telefonów w placówkach oświatowych. Jak podkreśla wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, celem jest znalezienie równowagi między korzyściami z nowoczesnych technologii a negatywnymi skutkami ich nadmiernego używania.
Dzieciństwo w epoce cyfrowej
Współczesne dzieci wychowują się w czasach, gdy telefony i urządzenia cyfrowe są nieodłącznym elementem życia. Jednakże, nadmierne korzystanie z tych urządzeń może prowadzić do zaburzeń zdolności koncentracji, czytania i motywacji do nauki.
Norweskie inspiracje
Władze polskie czerpią inspirację z doświadczeń państw skandynawskich, w szczególności Norwegii, która wprowadziła zakaz używania telefonów komórkowych i inteligentnych zegarków w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. Norweskie przepisy przewidują surowe ograniczenia dla najmłodszych, aby stopniowo przygotować młodzież do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Przyszłość zmian w Polsce
W Polsce Ministerstwo Edukacji analizuje poszczególne rozwiązania i widzi potrzebę ograniczeń. Celem jest stworzenie przestrzeni do nauki i odpoczynku, wolnej od dystrakcji cyfrowych. Resort zamierza wprowadzić regulacje, które uregulują prawa własności w szkołach, aby zwalczyczyć z zaburzeniami relacji rówieśniczych i zdrowia psychicznego.